دکتر سیدمحمدجواد مرتضوی / HungerStation / درمان آرتروز
[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

آرتروز

آرتروز، اختلالی است که در پی تحلیل رفتن غضروف ظاهر می شود و با علائمی از قبیل درد، تورم و سفتی همراه خواهد بود.

علل ابتلا به آرتروز

که بیماران از آن وحشت دارند و نگران هستند و تصور می کنند که ناتوانشان می کند آرتروز است. در حقیقت پایان عملکرد نرمال یک مفصل است زمانی مفصل آسیب می بیند، مفصل دچار آرتروز شده است.

درمان آرتروز

مفصلی که دچار آرتروز می شود علل های مختلفی دارد:

• روماتیسم
  • الگوی زندگی نامناسب
  • تصادفات
  • سقوط از ارتفاعات

هر عاملی روی مفصل تاثیر منفی می گذارد و غضروف مفصلی را خراب می کند که در حقیقت سبب ابتلا به بروز آرتروز می گردد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که آرتروز زمانی که ایجاد می شود متخصص ارتوپدی می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند. یعنی در حقیقت غضروف یا مفصل خراب شده به هر میزانی که خراب شود نمی توان خرابی را جبران کرد متاسفانه غضروف در خلقت و طبیعت انسان به گونه ای است که بافت غیر قابل ترمیم می باشد مانند: عصب و برخی از بافت ها بدن که زمانی آسیب می بینند دیگر نمی  توان جایگزینی برای آن پیدا کرد لذا فقط مداخله پزشک جلوگیری از پیشرفت آرتروز است.

درمان آرتروز

در واقع آرتروز زمانی که عملکرد مفصل خراب می شود به آرتروز منتهی می گردد. بهترین درمان آرتروز با توجه به علائم بالینی موجود و شدت علائم در زمان تشخیص در نظر گرفته می شود. معمولا درمان با اقدامات ساده و غیر تهاجمی آغاز می شود و در صورتی که با مصرف دارو و یا تغییر در سبک زندگی، بهبودی در علائم مشاهده نشود، درمان های دیگری در نظر گرفته خواهد شد. روش های درمانی متعددی وجود دارد که می تواند به درمان بیماری آرتروز کمک نمایید که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با درمان آرتروز می توانید بیننده ویدئوی دکتر سید محمدجواد مرتضوی باشید.

تغییر در سبک زندگی

در بسیاری از بیماران، ایجاد یک سری تغییرات در سبک زندگی به تسکین علائم کمک خواهد کرد. مواردی از قبیل:

– ورزش و تمرین بدنی

ورزش، نقش مهمی را در تسکین علائم ایفا می کند و مزایای زیر را نیز به همراه خواهد داشت:

– حفظ سلامت مفاصل
– درمان سفتی مفاصل
– کاهش درد و خستگی
– افزایش قوای عضلانی

افراد مبتلا به آرتروز باید تمرینات سبک انجام دهند و هر زمان که احساس درد می کنند، دست از تمرین بکشند. ادامه دار شدن درد بیش از چند ساعت، به معنای سنگین بودن تمرین بدنی می باشد.

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالمتغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم

– رژیم غذایی

داشتن وزن بدنی متعادل، از فشار وارده به مفاصل کم می کند. افرادی که چاق هستند و از اضافه وزن رنج می برند، حتما باید نسبت به کاهش وزن اقدام کنند. کاهش وزن در افراد مبتلا به آرتروز، یکی از روش های موثر در تسکین درد و علائم می باشد.

– استراحت

در صورتی که مفاصل متورم و دردناک شده باشند، باید به آن ها استراحت داد. توصیه می شود به مدت 12 تا 24 ساعت از مفصل متورم کار کشیده نشود.

– استفاده از کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد و گرم به تسکین علائم آرتروز کمک می کند. قرار دادن کمپرس یخ به مدت بیست دقیقه بر روی مفصل متورم، رگ های خونی را تنگ می کند و از شدت درد و تورم می کاهد. توصیه می شود این کار، دو تا سه مرتبه در طول روز تکرار شود.

کمپرس گرم نیز رگ های خونی را باز و جریان خون را افزایش می دهد و باعث می شود مواد مغذی و پروتئینی بیشتری به بافت آسیب دیده برسد.

مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک

این قبیل داروها به تسکین درد و علائم آرتروز کمک می کنند. آن چه که اهیمت دارد این است که داروها باید با توجه به علائم بالینی موجود برای بیمار در نظر گرفته شوند. داروهایی از قبیل:

داروهای مسکن روتین برای تسکین درد های آرتروز اثر بخش خواهند بود.

داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی که به کنترل علائم آرتروز کمک می کنند. آسپیرین، ژلوفن و نوافن از این دست داروها هستند.

داروهای موضعی که به تسکین درد ناشی از آرتروز کمک می کنند.

برخی دیگر درمان هایی که برای آرتروز در نظر گرفته می شوند، عبارتند از:

تزریق به زانو

مایع مفصل مصنوعی روش درمانی جدید برای آن دسته از افرادی است که از آرتروز زانو رنج می برند. مایع تزریق شده، سطح لغزنده ای را برای مفصل فراهم و به تسهیل حرکات مفصل کمک می کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از دیگر گزینه های درمان آرتروز می باشد. از جمله مزایای این روش درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیزیوتراپی

– بهبود قوای عضلانی
– بهبود دامنه حرکتی مفصل
– کاهش درد

افرادی که تحت درمان فیزیوتراپی قرار می گیرند، باید هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کنند تا فشار کمتری به مفصل آسیب دیده و درگیر وارد شود.

جراحی

در مواردی که شدت آسیب وارده به مفصل زیاد باشد و با رعایت اقدامات درمانی گفته شده، بهبودی در علائم مشاهده نشود، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. روش های جراحی عبارتند از:

– جراحی تعویض مفصل

جراحی تعویض مفصل، یکی از موثرترین روش های درمان آرتروز می باشد، به خصوص برای افراد سن بالا چرا که احتمال انجام جراحی مجدد برای آن ها بسیار کم خواهد بود.

جراحی تعویض مفصل

جراحی تعویض مفصل زانو که با عنوان آرتروپلاستی نیز شناخته می شود، روشی است که در آن، سطح آسیب دیده مفصل برداشته و مواد مصنوعی به نام پروتز جایگزین خواهد شد. این جراحی معمولا بر روی زانو و ران انجام می شود و نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد.

– همترازی استخوان

استئوتومی، روش جراحی دیگری است که به همترازی و آرایش بهتر استخوان ها کمک می کند. این جراحی، از فشار وارده به استخوان و مفصل آسیب دیده کم می کند. استئوتومی اصولا در بیماران جوان مبتلا به آرتروز انجام می شود.

– جوش دادن استخوان ها

در این روش، استخوان ها به طور دائمی به هم جوش می خورند تا از میزان درد کاسته شود. این جراحی می تواند دامنه حرکتی را محدود کند، اما با این حال، در مواردی که شدت علائم زیاد است، می تواند مفید باشد.

– جراحی آرتروسکوپی

این روش جراحی با استفاده از آرتروسکوپ، لوله ظریف به همراه دوربین متصل به آن انجام می شود و غضروف آسیب دیده کوتاه تر خواهد شد. این ابزار امکان مشاهده آسان داخل مفصل را برای پزشک فراهم می کند.

نقش ورزش در درمان آرتروز

هر چه عضلات اطراف مفصل مبتلا به آرتروز قوی تر باشند از آن مفصل محافظت می کنند و از پیشرفت بیشتر آرتروز پیشگیری می کند. بنابراین افرادی که دچار آرتروز مفصل هستند باید سعی کنند فعالیت شان را متناسب با آرتروز مفصل داشته باشند. برخلاف تصور افراد که فکر می کنند فعالیت برای این بیماری مضر است انجام فعالیت و پیاده روی برای اینها مفید بوده و مهمترین جزء درمان است.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر ورزش بر درمان آرتروز می توانید بیننده ویدئوی دکتر سید محمدجواد مرتضوی باشید.

نتیجه گیری

درمان آرتروز در مراحل اولیه دارو و فیزیوتراپی است زمانی که این روش های درمانی موثر واقع نشد جراحی صورت می گیرد، در افراد مسن و سنین بالا تعویض مفصل در برخی موارد صورت می گیرد.

Source: https://www.healthline.com/health/osteoarthritis-treatment

دکتر محمدجواد مرتضوی متخصص جراحی ارتوپدی

دکتر سید محمدجواد مرتضوی
متخصص جراحی ارتوپدی، فوق تخصص جراحی زانو و لگن از امریکا
متخصص ارتوپدی دانشگاه تهران بیمارستان امام خمینی

برچسب ها: آرتروز چیست

1. فاطمه

سلام زانوم آرتروز داره و از توالت ایرانی استفاده می کنم و وضعیت نشستن هم به صورت چمباتمه هست . بعضی از دکترا می گن توالت فرنگی مشکل ایجاد می کنه و مدفوع به طور کامل تخلیه نمی شود چیکار باید کرد ؟

• drmortazavi

به نظر من توالت فرنگی برای گوارش و تخلیه مشکلی ایجاد نمیکند

2. رضا

• drmortazavi

باید حتما معاینه شوید و بر اساس مشکل زانو سریعتر درمان شوید به ارتوپدی نزدیک به محل سکونتتان مراجعه کنید.

هجده − 18 =

Call Now Buttonتماس با پزشک