دکتر مرتضوی » مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو شامل چه چیزهایی است؟ جراحی تعویض مفصل زانو از جمله جراحی هایی است که دوره نقاهت به نسبت طولانی را به همراه دارد. به همین خاطر، دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است و بیمار باید تمام نکات و اقدامات گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند. در ویدیوی زیر، نکات مهمی که باید بعد از عمل تعویض مفصل زانو رعایت کرد را می‌بینید.

00:54
truncate dir-rtl

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو شامل چه مواردی می‌شود؟

در این مقاله به بررسی مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می پردازیم.

زمانی که بیمار از بیمارستان مرخص می شود، حتما باید از عصا و یا واکر برای راه رفتن کمک بگیرد. البته تا چند هفته بعد از جراحی، فردی از نزدیکان باید به بیمار کمک کند.

بعد از پایان جراحی، پانسمانی بر روی بخیه ها قرار می گیرد. نکته مهم در خصوص پانسمان، تعویض به موقع آن است که معمولاً هفته ی اول بعد از عمل جراحی در مطب انجام شود. بخیه ها اغلب از نوع قابل جذب هستند نیاز به کشیدن ندارد اما اگر از نوع غیر قابل جذب باشند، ده تا بیست روز بعد از جراحی کشیده خواهند شد.

معمولا شش تا دوازده ماه طول می کشد تا زانوی عمل شده بهبود یابد. در خصوص راه رفتن با عصا باید بگوییم که تقربیا چهار تا هشت هفته بعد بیمار می تواند بدون استفاده از عصا و یا واکر راه برود.

فیزیوتراپی از دیگر مواردی است که بعد از جراحی باید به آن اهمیت داده شود. این کار، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی مفصل زانو کمک می کند. بعد از سپری شدن دوره نقاهت و انجام تمرینات فیزیوتراپی، بیمار قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود می باشد، بی آن که دردی را احساس کند.

البته نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که طول دوره نقاهت و توانایی فرد در انجام کارهای خود از قبیل راه رفتن و یا بازگشت به محل کار، به شرایط جسمانی و تمرینات فیزیوتراپی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: آرتروز مفصل زانو

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو شامل چه مواردی می_شود؟

فعالیت های بعد از تعویض مفصل زانو

بیمار باید تا جایی که می تواند در منزل استراحت کند. توصیه می شود راه رفتن از فواصل کم و به کمک عصا و واکر از چند روز بعد از جراحی آغاز شود. نکته ای که باید توجه شود این است که هنگام راه رفتن نباید فشاری به مفصل زانو وارد شود.

انجام فعالیت هایی مانند ورزش کردن و دوچرخه سواری تا چند هفته بعد از جراحی ممنوع است. اما با بهبودی مفصل زانو، بیمار قادر به انجام این قبیل فعالیت ها خواهد بود.

نشستن بیشتر از یک ساعت ممنوع است. چرا که نشستن های طولانی مدت می تواند باعث افزایش تورم در پا شود.

معمول رانندگی تا چهار هفته بعد از جراحی ممنوع است.

بلند کردن اجسام سنگین بیشتر از 5 کیلوگرم تا چند هفته بعد از جراحی ممنوع است.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

رژیم غذایی بعد از تعویض مفصل زانو

بیمار بعد از مرخص شدن از بیمارستان می تواند رژیم غذایی معمول خود را داشته باشد. اما رژیم غذایی سالم و متعادل و سرشار از فیبر، جهت پیشگیری از بروز یبوست همواره توصیه می شود. نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: استئوآرتریت مفصل زانو

مصرف دارو بعد از تعویض مفصل زانو

دستورات لازم در خصوص زمان شروع داروها از سوی پزشک در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت. مصرف داروهای رقیق کننده برای بیمار لازم است تا از لخته شدن خون پیشگیری به عمل آید. این داروها حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شوند، چرا که می توانند عوارضی از قبیل خونریزی را به همراه داشته باشند.

مراقبت از زخم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

پانسمانی که بعد از جراحی بر روی زخم قرار می گیرد، از زخم محافظت و به تسریع روند بهبودی کمک می کند. پانسمان باید در موقع استحمام عوض شود. ناحیه مورد نظر باید با آب ولرم تمیز شسته و بعد از آن کاملا خشک شود.

بیشتر بخوانید: آسیب های شایع زانو

ورزش و تمرین بدنی بعد از تعویض مفصل زانو

شرکت در جلسات فیزیوتراپی، جهت بهبود دامنه حرکتی و تسکین درد کمک ضروری است.

  • استفاده از کمپرس یخ و بالا نگه داشتن زانو

قرار دادن کمپرس یخ به مدت ده تا بیست دقیقه در طول روز به کاهش تورم کمک می کند. با رعایت نکات و مراقبت های گفته شده، بیمار دوره نقاهت راحت تری را پشت سر خواهد گذاشت.

نتیجه‌گیری

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زاانو شامل مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، فیزیوتراپی، مراقبت از زخم، داشتن رژیم غذایی مناسب و… است.

سوالات متداول

برچسب ها:

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *