دکتر مرتضوی » دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو، شیوه جراحی است که در آن، مفصل مصنوعی به نام پروتز جایگزین مفصل آسیب دیده می شود. در صورتی که مفصل آسیب دیده مانع از انجام یک سری کارها و فعالیت ها شود و فرد هنگام استراحت از درد شکایت کند، انجام این جراحی توصیه می شود. در این مقاله به بررسی دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو می پردازیم. یکی از نکات مهم در خصوص جراحی تعویض مفصل ران، دوره نقاهت و مراقبت هایی است که بعد از جراحی، بیمار باید به آن اهمیت دهد. در این مقاله، سعی داریم به دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل ران بپردازیم.

مراقبت از زانوی جدید بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

– ادامه مصرف داروهای مسکن و داروهای ضد التهابی جهت کنترل و تسکین درد و التهاب
– استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن جهت پیشگیری از وارد آمدن فشار و استرس بر روی مفصل آسیب دیده
– انجام تمرینات ارائه شده از سوی پزشک جهت تقویت قوای عضلانی
– قرار ندادن بالشت زیر مچ پا و خالی بودن زیر زانو به مدت شش هفته بعد از جراحی در هنگام استراحت
– بالا نگه داشتن پا هنگام نشستن و یا استفاده از کمپرس یخ جهت کاهش التهاب
– از زانو زدن بر روی پایی که تحت جراحی قرار گرفته، خودداری شود. مگر پزشک صلاح بداند.

روز جراحی

آیا برای جراحی آماده هستید؟ جراحی تعویض مفصل ران در حدود چند ساعت به طول می انجامد و بعد از آن، بیمار چند ساعتی را در اتاق ریکاوری سپری می کند تا اثرات بیهوشی از بدن خارج شود. بعد از این که بیمار سطح هوشیاری خود را به دست آورد، اجازه مرخصی داده خواهد شد.


بعد از جراحی

بعد از جراحی، بیمار معمولا از درد شکایت می کند که مصرف داروی مسکن موثر خواهد بود.

احتمال دارد در ابتدا بیمار نفس های کوتاهی داشته باشد که می تواند به دلیل داروی بیهوشی و داروهای تزریق شده باشد. اما آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید سرفه کند و نفس های عمیق بکشد تا ریه پاک شود. توصیه می شود از مصرف داروهای رقیق کننده خون، به منظور پیشگیری از لخته شدن خون خودداری شود.


فردای روز جراحی

اکنون زمان آن رسیده است که بیمار با مفصل جدید راه برود. انجام تمرینات فیزیوتراپی به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند. از بیمار خواسته می شود از جای خود بلند شود، کناره های تخت را بگیرد و به آرامی شروع به راه رفتن کند.

بعد از مرخص شدن از بیمارستان

معمولا بیمار یک تا دو روز در بیمارستان بستری می شود که البته این مدت زمان به نوع جراحی انجام شده و پروسه آن بستگی دارد. فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو یکی از مهم ترین اقداماتی است که در طول دوران نقاهت باید به آن اهمیت داده شود.

یک تا دو روز بعد از جراحی

در این مرحله بیمار قادر به انجام تمرینات بدنی بیشتری می باشد و می تواند به کمک عصا و یا واکر راه برود.

رژیم غذایی نیز می تواند همانند روال قبل ادامه پیدا کند. توجه داشته باشید توصیه می شود روز اول بیمار رژیم غذایی مایعات داشته باشد.


دو تا سه روز بعد از جراحی

در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد و بیمار قادر به راه رفتن باشد، مرخص خواهد شد.

اما توجه داشته باشید، رانندگی به مدت سه تا شش هفته ممنوع خواهد بود.


روز چهارم به بعد جراحی

از بخیه ها باید مراقبت شود. به هیچ عنوان بخیه ها نباید خیس شوند و یا کرم و پماد بر روی آن ها زده شود.

جهت تسکین درد می توان از کمپرس یخ به مدت ده تا پانزده دقیقه، چند مرتبه در طول روز استفاده کرد.

مفصل جدید حتما باید حرکت داده شود و تمرینات آموزش داده شده در منزل انجام شوند.

توصیه می شود بیمار حتما به پزشک مراجعه کند تا از طی شدن روند ترمیم اطمینان حاصل شود.

تعویض مفصل زانو

ده تا چهارده روز بعد از جراحی

در صورتی که از بخیه های جاذب استفاده نشده باشد، بیمار باید برای کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه کند.

معمولا از بیمار خواسته می شود، یک تا دو روز قبل از کشیدن بخیه ها استحمام داشته باشد تا جای زخم خیس شود.

معمولا بعد از گذشت این مدت از جراحی، دیگر نیازی به مصرف داروهای مسکن نخواهد بود.


سه تا شش هفته بعد از جراحی

بعد از گذشت سه تا شش هفته، بیمار قادر به انجام کارها و فعالیت های عادی و البته سبک خواهد بود. اما این احتمال وجود دارد که بیمار هم چنان بعد از جراحی، احساس خوبی نداشته باشد. بعد از شش هفته، اجازه رانندگی به بیمار داده خواهد شد.


ده تا دوازده هفته بعد از جراحی

در این مرحله، بیمار احساس بهتری خواهد داشت. درد از بین رفته و بیمار راحت تر قادر به حرکت دادن مفصل و انجام کارها و فعالیت های روزانه خواهد بود. بهتر است بیمار تا یک سال بعد از جراحی، به پزشک مراجعه کند تا این اطمینان حاصل شود که مفصل کارایی طبیعی دارد یا خیر.

درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از شایع ترین و در عین حال، موفق آمیز ترین جراحی‌های ارتوپدی است. این جراحی زمانی از سوی پزشک توصیه می شود که غضروف مفصل آسیب داشته باشد و درد بیمار مقاوم به درمان‌های حمایتی باشد. در این شیوه جراحی، قسمت آسیب دیده و ساییده شده غضروف برداشته، انتهای استخوان مطابق شکل پروتز برش داده می شود و غضروف مصنوعی که همان پروتز نام دارد، جایگزین خواهد شد. این روش امکان حرکت آرام و راحت مفصل را فراهم می کند.

در حدود 90 درصد بیماران، بعد از انجام جراحی تعویض مفصل زانو رضایت کامل دارند. با این حال، برخی بیماران از درد بعد از جراحی شکایت می کنند. البته به مرور از شدت درد کاسته خواهد شد. برخی اقداماتی که به تسکین درد کمک می کنند، عبارتند از:

•             بالا نگه داشتن پاها و قرار دادن کمپرس یخ بر روی بخیه ها بعد از انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن و یا ورزش کردن. این کار به کاهش تورم و درد کمک می کند. کمپرس یخ باید مدت 15 تا 20 دقیقه در هر ساعت و چند مرتبه در طول روز  استفاده شود.

•             برخی افراد بعد از جراحی احساس خوبی ندارند و تورم پاها آن ها اذیت می کند. این حالت کاملا طبیعی است و به مرور برطرف خواهد شد.

•             داروهای تجویز شده از سوی پزشک باید طبق دستور مصرف شوند.

داروهای مسکن

نکات مهم در خصوص مصرف داروهای مسکن

•             بسیاری از داروهای مسکن حاوی استامینوفن هستند. نکته مهم این است که نباید بیشتر از 4 گرم استامینوفن در طول روز مصرف شود، چرا که به کبد صدمه می زند. استامینوفن هم چنین در داروهای سرماخوردگی نیز یافت می شود.

•             هنگام مصرف داروهای مسکن نباید مشروبات الکلی مصرف شود.

•             رانندگی هنگام مصرف داروهای مسکن ممنوع است، چرا که خواب آلودگی از جمله عوارض مصرف این قرص ها می باشد.

•             بعد از جراحی و هنگام مصرف داروهای مسکن، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل و نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز اهمیت ویژه ای دارد. میوه، سبزیجات تازه، ماهی و مواد غذایی حاوی فیبر باید در رزیم غذایی گنجانده شوند.

•             مصرف داروهای مسکن همراه با وعده های غذایی، احتمال بروز مشکلات معده را کم می کند.

•             داروهای مسکن باید طبق دستور و تجویز پزشک و هم چنین سر زمان مشخص مصرف شوند.

•             هر زمان که احساس می کنید از شدت درد کاسته شده، می توانید از میزان مصرف داروها کم کنید. به عنوان مثال می توانید تعداد قرص ها و یا فاصله زمانی میان مصرف قرص ها را بیشتر کنید.

•             مواقعی که بیشتر احساس درد دارید، می توانید مسکن بخورید. از جمله:

–              صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب

–              قبل از انجام یک سری فعالیت ها

–              هنگام خواب

داروهای ضد التهابی

معمولا در دوران نقاهت و بهبودی مصرف داروهای ضد التهابی برای بیمار در نظر گرفته می شود. این داروها به تسکین درد و التهاب کمک می کنند. ممکن است مصرف این داروها منجر به بروز مشکلات گوارشی شوند، به همین خاطر توصیه می شود حتما طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

در کنار مصرف دارو، فیزیوتراپی و ماساژ از دیگر اقداماتی است که به تسکین و کنترل درد کمک می کند. کنترل و تسکین درد، باعث می شود:

–              فرد احساس بهتری داشته باشد

–              فرد سریع تر قادر به انجام کارهای روزانه خود باشد

–              روند بهبود سریع تر طی شود

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

  • بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، داروهای مسکن جهت تسکین درد برای بیمار در نظر گرفته می شود.
  • پانسمانی که بر روی زخم قرار داده می شود، معمولا تا یک هفته نباید تعویض شود زیرا استریل ترین پانسمان در اتاق عمل انجام میشود و تا زمانی که خیس نشده است نباید باز شود.
  • بیمار پس از هشیاری کامل و برگشت حس و حرکت اندام تحتانی همان روز قادر به راه رفتن خواهد بود،زمانی که بیمار هنوز در بیمارستان بستری است، یک سری تمرینات جهت تقویت قوای عضلانی زانو به بیمار آموزش داده می شود. نکته ای که اهمیت دارد این است که هنگام انجام این تمرینات، رعایت نکات گفته شده از سوی پزشک ضروری است.
    این که بیمار هنگام راه رفتن احساس درد داشته باشد، کاملا طبیعی است و ممکن است التهاب در پاها و انگشت ها دیده شود. به همین خاطر توصیه می شود ابتدا پای خود را به آهستگی و حتی هنگام استراحت حرکت دهید. با این کار، علاوه بر کمتر شدن میزان التهاب، خونرسانی به پاها نیز تقویت خواهد شد.

چه مدت بعد از تعویض مفصل زانو می توان به زندگی عادی بازگشت؟

معمولا راه رفتن با عصا و یا واکر به مدت شش هفته توصیه می شود. با این حال، در برخی افراد به دلیل وجود درد و التهاب، این کار به مدت سه ماه و یا بیشتر ادامه می یابد. در طول این دوران، بافت اسکار بهبود می یابد و قوای عضلانی نیز به حالت طبیعی و اولیه خود باز خواهد گشت.
توصیه می شود انجام ورزش ها و تمرینات سنگین بدنی، برای مدتی بعد از عمل تعویض مفصل زانو به تعویق بیفتد. در خصوص زمان مناسب انجام این قبیل ورزش ها حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.
رانندگی تا زمانی که فرد قادر به خم و راست کردن کامل زانوی خود نیست، ممنوع می باشد که معمولا چهار تا شش هفته زمان می برد تا فرد بتواند بدون احساس درد زانوی خود را خم کند. باز هم زمان مناسب رانندگی را از پزشک خود بخواهید.
زمان بازگشت به کار نیز به نوع کار بستگی دارد و معمولا شش تا دوازده هفته بعد از عمل، فرد می تواند به محل کار خود برگردد.

 

Source: https://www.nhs.uk/conditions/knee-repl…

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *