دکتر سیدمحمدجواد مرتضوی / جراحی زانو / شکستگی استخوان؛ از علل و علائم تا درمان
[تعداد: 2   میانگین: 3/5]

شکستگی استخوان؛ از علل و علائم تا درمان

زمانی که استخوان دچار شستگی می شود، تغییراتی در فرم استخوان درگیر ایجاد خواهد شد. شکستگی می تواند در عرض و یا طول استخوان اتفاق بیفتد.

از جمله انواع شکستگی های استخوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• – شکستگی بسته و یا باز: اگر آسیب وارده باعث باز شدن پوست نشود، شکستگی از نوع بسته در نظر گرفته می شود. اما اگر پوست باز شود، شکستگی از نوع باز خواهد بود.
  • شکستگی کامل: منظور از شکستگی کامل، زمانی است که استخوان از هم جدا می شود.
  •  شکستگی همراه با جابجایی: زمانی که شکافی در ناحیه شکستگی ایجاد می شود. در بیشتر موارد، نیاز است جراحی صورت گیرد.
  • شکستگی جزئی: زمانی که شکستگی در تمام قسمت های استخوان ایجاد نشده باشد.

شکستگی-استخوان

چه افرادی می توانند درگیر شکستگی استخوان شوند؟

هر فردی می تواند دچار شکستگی استخوان شود، اما برخی شرایط و عوامل احتمال بروز شکستگی استخوان را افزایش می دهند. بیشتر افراد در تصادفات، هنگام زمین خوردن و یا فعالیت های ورزشی دچار شکستگی استخوان می شوند.

شرایط پزشکی مانند پوکی استخوان نیز نقش مهمی را ایفا می کند و یکی از عوامل اصلی موثر در شکستگی استخوان می باشد.

علت شکستگی استخوان چیست؟

با این که استخوان ها ساختارهای بسیار محکمی دارند، اما می توانند درگیر شکستگی شوند. در بیشتر موارد، شکستگی به دلیل وارد آمدن فشار بیش از حد به استخوان و یا حرکات تکراری در افراد دونده ایجاد می شود.

یکی دیگر از دلایل اصلی شکستگی استخوان، پوکی استخوان است که هر چه سن بالاتر می رود، استخوان ها ضعیف تر می شوند و احتمال شکستگی بیشتر خواهد شد.

علائم و نشانه های شکستگی استخوان

علائم و نشانه هایی که ظاهر می شوند، به نوع شکستگی بستگی دارند. به عنوان مثال، ممکن است بعد از شکستگی، مشکلی را در بازو، پاها و یا انگشت های خود احساس کنید. از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  سخت شدن استفاده از دست ها و پاها
  • مشاهده توده قابل توجه و غیر عادی
  •  درد شدید
  •  ورم

شکستگی استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

جهت تشخیص شکستگی استخوان، متخصص ارتوپدی به بررسی آسیب خواهد پرداخت. ممکن است نیاز به انجام یک یا چند تست تصویربرداری زیر باشد:

•  اشعه ایکس. این تست، تصاویر دو بعدی را از شکستگی در اختیار قرار می دهد.
  •  سی تی اسکن که با استفاده از کامپیوتر و اشعه ایکس انجام می شود، جزئیاتی از برش مقطعی استخوان را در اختیار پزشک قرار خواهد داد.
  •  MRI. این تست، تصاویر دقیقی را با استفاده از امواج مغناطیسی در اختیار پزشک قرار می دهد و در موارد نادری نیاز است‌.

پیشگیری از بروز شکستگی استخوان

بله شما می توانید مراقب زمین خوردن باشید، بدن خود را آماده نگه دارید و ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.

پیشگیری-از-شکستگی-استخوان

جهت پیشگیری از زمین خوردن:

•  افرادی که هنگام راه رفتن تعادل ندارند، می توانند از عصا و یا واکر استفاده کنند.
  • توصیه می شود کفش های مناسب پوشیده شود.
  • به محیط اطراف خود اهمیت دهید و موانع را ببینید.

جهت حفظ آمادگی بدنی، ورزش و پیاده روی همواره توصیه می شود. این قبیل تمرینات باعث می شوند عضلات و استخوان ها قوی و سالم بمانند.

تا جایی که می توانید رژیم غذایی سالم و طبیعی داشته باشید. حتما کلسیم و مواد معدنی مصرف کنید. مصرف محصولات لبنی، میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید.

چه درمانی برای شکستگی استخوان وجود دارد؟

جهت درمان شکستگی استخوان از گچ و یا اسپلینت استفاده می شود. گچ گرفتن محافظت بسیار خوبی را از استخوان به همراه دارد، در حالی که اسپلینت، تنها از یک سمت محافظت می کند. اما هر دو کمک می کنند تا استخوان بی هیچ حرکتی ثابت نگه داشته شود و روند ترمیم و بهبودی طی گردد.

استخوان های کوچک مانند انگشت ها گچ گرفته نمی شوند و ممکن است استفاده از اسپلینت تجویز شود.

گاهی ممکن است نیاز به استفاده از تراکشن باشد. در این روش درمانی، از وزنه هایی برای کش آمدن عضلات و تاندون های اطراف استخوانی که دچار شکستگی شده است، استفاده می شود. تراکشن، به همترازی استخوان ها و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

برخی شکستگی ها به جراحی نیاز پیدا می کنند.

چه مدت طول می کشد تا روند ترمیم استخوان طی شود؟

روند ترمیم شکستگی استخوان در هر فردی متفاوت است و بستگی به شدت آسیب دارد. به عنوان مثال، روند ترمیم شکستگی استخوان پا به مراتب طولانی تر از شکستگی مچ دست است.

نکته بعدی این است که هر چه سن بالاتر می رود، مدت زمان ترمیم بیشتر خواهد بود. به طور میانگین، شش تا هشت هفته طول می کشد تا استخوانی که دچار شکستگی شده، ترمیم یابد.

Source: https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15241-bone-fractures

دکتر محمدجواد مرتضوی متخصص جراحی ارتوپدی