دکتر مرتضوی » درمان بورسیت زانو

بورسیت زانو

بورسیت زانو، اختلالی است که با التهاب کیسه های مملوء از مایع اطراف مفصل زانو همراه می باشد و منجر به کاهش اصطکاک و افزایش فشار در ناحیه ما بین استخوان و تاندون، ماهیچه ها و پوست اطراف مفصل خواهد شد. که در نهایت می تواند منجر به بروز درد و محدود شدن دامنه حرکتی شود.
هدف از درمان بورسیت زانو، تسکین درد و التهاب ناشی از این اختلال می باشد.

علائم و نشانه های بورسیت زانو

علائم و نشانه های بورسیت زانو، با توجه به محل درگیری و علت بروز التهاب، متفاوت می باشد. در کل، گرم بودن ناحیه درگیر، احساس سفتی و تورم به هنگام لمس و فشار ناحیه از جمله علائم شایع بورسیت زانو می باشد.
علائم و نشانه های این اختلال به تدریج آغاز و به مرور زمان شدت می یابد، به خصوص در افرادی که زیاد از زانوی خود استفاده می کنند (زانوی خود را بیشتر خم و راست می کنند).

علت بروز بورسیت زانو

برخی علل شایع بروز بورسیت زانو عبارتند از:
– وارد آمدن فشار زیاد به زانو
– استفاده بیش از حد از مفصل زانو
– عفونت باکتریایی در بورسا
– عوارض ناشی ز ابتلا به اختلالاتی نظیر استئوآرتریت مفصل زانو و یا آرتریت روماتوئید
عواملی از قبیل:
– زانو زدن زیاد، افرادی که در کار خود مجبور به خم و راست کردن بیش از حد زانوی خود هستند
– شرکت در برخی فعالیت های ورزشی، مانند فوتبال یا والیبال
– چاقی و اضافه وزن، که باعث وارد آمدن فشار زیاد به قسمت داخلی مفصل زانو می شود
– ابتلا به استئوآرتریت و نیز نقرس یا بالا بودن اسید اوریک در خون
احتمال ابتلا به بورسیت زانو را افزایش می دهند.

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به بورسیت زانو وجود دارد؟

جهت پیشگیری از ابتلا به بورسیت زانو، رعایت موارد زیر توصیه می شود:
– استفاده از زانو بند. به خصوص در ورزشکاران و افرادی که از زانوی خود کار می کشند، استفاده از زانو بند باعث می شود از زانو در برابر آسیب و ضربه محافظت شود.
– استراحت ما بین کار و فعالیت.
– دوری از انجام فعالیت های شدید و سنگین که باعث وارد آمدن فشار زیاد به زانو می شوند.
– داشتن وزن بدنی سالم و متعادل – تنظیم اسید اوریک خون

تشخیص بورسیت زانو

جهت تشخیص بورسیت زانو، متخصص ارتوپدی به بررسی شرایط جسمانی و سابقه پزشکی بیمار خود می پردازد. برخی دیگر اقداماتی که از سوی پزشک انجام می شوند، عبارتند از:
– بررسی وضعیت هر دو زانو، به خصوص اگر بیمار از درد در یک زانو شکایت کند
– وارد آوردن فشار به زانو، جهت بررسی علائمی از قبیل تورم و درد ناحیه
– بررسی پوست اطراف ناحیه درگیر و یا علائمی از عفونت
– حرکت دادن پاها و زانوها، جهت بررسی دامنه حرکتی

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

تست های تصویربرداری

– اشعه ایکس. این تست هر گونه مشکل مرتبط با استخوان و یا آرتریت را در اختیار پزشک قرار می دهد.
– اولتراسوند. این تست با استفاده از امواج صوتی، به مشاهده هر گونه تورم در ناحیه درگیر کمک می کند.

درمان بورسیت زانو

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، علائم بورسیت زانو به مرور زمان تشدید می یابد و هدف از درمان، تسکین علائم و درد ناشی از این اختلال می باشد. با این حال، با توجه به علت بروز بورسیت و عفونت ناحیه درگیر، مصرف دارو و یا فیزیوتراپی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. در موارد بالا بودن اسید اوریک کنترل آن بسیار اهمیت دارد.
در صورت مشاهده عفونت در ناحیه درگیر، مصرف آنتی بیوتیک از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
فیزیوتراپی، از جمله اقدامات درمانی است که به بهبود انعطاف پذیری و تقویت قوای عضلانی مفصل زانو کمک می کند. از دیگر مزایای فیزیوتراپی می توان به تسکین درد و کاهش احتمال بازگشت مجدد این اختلال اشاره کرد.

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/knee-bursitis/symptoms-causes/syc-20355501