دکتر مرتضوی » پیچ خوردگی زانو؛ علت تا درمان

پیچ خوردگی زانو؛ علت تا درمان

پیچ خوردگی زانو، آسیب رباط های اطراف مفصل زانو را شامل می شود. چهار رباط اصلی در زانو به حفظ استحکام این مفصل کمک می کنند. علاوه بر این، رباط های کوچک تر دیگری در این مفصل وجود دارند که منجر به بروز درد بعد از آسیب و صدمه می شوند. معمولا پیچ خوردگی با کشیدگی اشتباه گرفته می شود. پیچ خوردگی آسیبی است که به رباط ها وارد می شود و کشیدگی آسیبی است که بر عضلات تاثیر می گذارد.

پیچ خوردگی زانو

علائم  پیچ خوردگی زانو

رباط در واقع ساختاری است که وظیفه متصل کردن دو استخوان و در نهایت حرکت دادن آن می شود.

پیچ خوردگی زانو در واقع از علائم و نشانه هایی برخوردار می باشد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

• درد و التهاب زانوها
  • ایجاد کبودی و تغییر رنگ در جلوی کشکک زانو و اطراف آن
  • خم شدن زانوها
  • داشتن صدای شبیه شکستن یا تق کردن در زانوها
  • ایجاد محدودیت در حرکت دادن زانوها
  • سفت شدن مفاصل

توجه داشته باشید که در بعضی از مواقع که پیچ خوردگی زانوها ها خیلی خفیف باشد با داشتن چند روز استراحت این موضوع به طور کامل رفع می شود.

پس در صورتی که هر یک از علائم مربوط به پیچ خوردگی زانو را داشتید لازم است تا هر چه سریع تر برای تشخیص و معاینه دقیق به بهترین جراح زانو در تهران مراجعه کنید.

علت پیچ خوردگی زانو

آسیب و صدمه، یکی از دلایل پیچ خوردگی زانو می باشد. گاهی اوقات انجام برخی حرکات ورزشی می تواند باعث شود تا زانو پیچ بخورد.

زمین خوردن از دیگر علل پیچ خوردن زانو می باشد، البته ناگفته نماند که موارد گفته شده می توانند منجر به بروز عوارضی مانند شکستگی و یا دررفتگی نیز شوند، به همین خاطر در پیچ خوردگی ها بررسی های بالینی و تشخیص دقیق بسیار مهم می باشد.

راه های تشخیص پیچ خوردگی زانو

جهت تشخیص پیچ خوردگی، متخصص ارتوپدی به بررسی دقیق زانو و علائم موجود می پردازد تا علت اصلی درد و ناراحتی بیمار مشخص شود. اشعه ایکس و سی تی اسکن، از جمله های تست هایی هستند که به تشخیص دقیق تر کمک می کنند.

هنگام تشخیص پیچ خوردگی زانو، مشخص نمی شود کدام رباط آسیب دیده است و این موردی است که بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، آسیب رباط صلیبی قدامی معمولا به جراحی نیاز دارد.

هنگام تشخیص پیچ خوردگی زانو، میزان شدت آسیب مشخص نمی شود. این موضوع مهم است چرا که آسیب های جزئی هم به درمان نیاز دارند، در صورتی که میزان آسیب شدید باشد درمان هایی مانند استفاده از بریس و یا جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

با توجه به موارد گفته شده، در صورت تشخیص پیچ خوردگی زانو، حتما میزان آسیب و رباط آسیب دیده باید مشخص و سپس اقدامات درمانی مناسب با نوع و میزان آسیب برای بیمار تعیین شود.

درجات پیچ خوردگی زانو

معمولا آسیب رباط زانو، بر اساس میزان شدت به درجات زیر تقسیم می شود:

درجه 1: میزان آسیب کم که با استراحت و تغییر در نحوه انجام فعالیت ها، طی یک تا دو هفته بهبود می یابد.

درجه 2: آسیبی که می تواند با پارگی جزئی رباط همراه باشد، در چنین شرایطی، محدود کردن یک سری فعالیت ها به مدت چهار تا شش هفته به بهبود علائم کمک می کند.

درجه 3: آسیبی که با پارگی کامل رباط همراه است و با توجه به نوع آسیب، بریس و یا جراحی نیاز می باشد.

روش های درمان پیچ خوردگی زانو

در صورتی که پزشک متخصص تشخیص دهد که دچار پیچ خوردگی از ناحیه زانوی خود شده اید لازم است تا اقدامات درمانی مناسب انجام داده شود که نوع روش درمان به میزان پیچ خوردگی بستگی خواهد داشت.

از جمله مهم ترین روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن استراحت

استراحت می تواند در درمان پیچ خوردگی زانوها بسیار موثر باشد پس لازم است تا از ایجاد فشار بیش از اندازه به زانو ها به شدت جلوگیری کرد. علاوه بر آن توجه داشته باشید که در زمان استراحت خود حتما یک بالش را زیر پای خود قرار دهید چرا که این کار باعث کاهش ورم و التهاب پیچ خوردگی زانو می شود.

مصرف داروهای مسکن

برای مصرف داروهای مسکن حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت داشته باشید و هیچ دارویی را بدون نظر ایشان مصرف نکنید.

همچنین توجه داشته باشید که مصرف برخی از داروها منجر به ایجاد یبوست می شود پس لازم است تا حتما به پزشک خود این موضوع را گزارش دهید.

فیزیوتراپی

به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی بیش از اندازه زانو ها لازم است تا حتما تحت نظر یک فیزیوتراپ باشید تا حرکت زانو ها کمی راحت تر انجام شود. یکی از مهم ترین مزایای فیزیوتراپی این است که به افراد کمک می کند تا از داشتن درمان های خطرناک مثل جراحی جلوگیری شود.

استفاده از ابزارهای کمکی

ابزارهای کمکی همانند اسپلینت یا بریس می تواند در محدود شدن حرکت زانوها بسیار موثر باشد.

جراحی

در بعضی از مواقع که سایر روش های درمانی نام برده پاسخ گو نبودند لازم است تا حتما برای درمان جراحی انجام داده شود. جراحی نیز زیر نظر بهترین جراح و متخصص ارتوپدی خواهد بود بعد از انجام جراحی برای اینکه بیمار روند بهبودی خود را طی کند فیزیوتراپی برای وی انجام می شود.

آیا راهی برای جلوگیری پیچ خوردگی زانو وجود دارد؟

از جمله روش هایی که به جلوگیری از پیچ خوردگی زانو ها کمک می کند به شرح زیر می باشد:

• سعی کنید تا شدت تمرینات ورزشی خود را کمتر کنید.
  • در صورت انجام تمرینات ورزشی حتما بدن خود را گرم کنید.
  • کفش هایی که استفاده می کنید حتما باید مناسب باشد.
  • در صورت نیاز از بریس برای حرکت زانو های خود استفاده کنید ولی حتما طبق دستور پزشک باشد.

نتیجه گیری

پیچ خوردگی زانو، نتیجه وارد آمدن آسیب و صدمه به رباط هایی است که زانو را احاطه کرده اند. وجود رباط در زانو جهت حفظ سفتی و استحکام مفصل ضروری می باشد. در صورتی که احتمال پیج خوردگی داده شود، معاینات دقیق تری جهت نوع و شدت آسیب و میزان درگیری رباط نیاز است.