دکتر مرتضوی » علت درد زانو چیست؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

علت درد زانو چیست؟

علت درد زانو عواملی همچون تاندونیت استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، التهاب و عفونت، بورسیت، آسیب‌های قبلی، چاقی ، بیومکانیک ضعیف و… هستند. اگر در زانوهای خود درد دارید با خواندن این متن می‌توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با دلایل احتمالی زانو درد خود به دست آورید.

علت درد زانو چیست؟

دلایل درد زانو چیست؟

در چند پاراگراف بعدی در خصوص دلایل رایج درد زانو مطالب مورد نظر را بیان می‌کنیم.

1. آسیب‌ها: درد زانو معمولا در اثر آسیب‌های حاد مانند رگ به رگ شدن، کشیدگی، پارگی رباط (مانند پارگی ACL)، پارگی مینیسک یا شکستگی ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها اغلب ناشی از فعالیت‌های ورزشی، تصادف یا حرکات ناگهانی است که به مفصل زانو فشار وارد می‌کند.

2. استئوآرتریت: استئوآرتریت، بیماری دژنراتیو مفصلی است که با تجزیه و از بین رفتن تدریجی غضروف محافظ که انتهای استخوان‌های مفصل زانو را تحت فشار قرار می‌دهد، مشخص می‌گردد. این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. از آنجایی که غضروف به مرور زمان از بین می رود، باعث ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر و ایجاد درد، سفتی و تورم می‌شود.

بیشتر بخوانید: آرتروز مفصل زانو

3. آرتریت روماتوئید: بر خلاف آرتروز، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل از جمله زانو می شود. این بیماری منجر به درد، تورم و سفتی در مفاصل می شود و می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

4. تاندونیت: تاندونیت به التهاب تاندون های اطراف مفصل زانو اشاره دارد که اغلب در اثر استفاده بیش از حد از زانو، حرکات تکراری یا فشار زیاد ایجاد می شود. انواع شایع تاندونیت زانو شامل تاندونیت کشکک (زانوی جامپر) و سندرم باند ایلیوتیبیال است.

درد زانو

5. بورسیت: بورسیت یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به درد زانو شود. بورسیت به التهاب مفصل زانو اطلاق می‌شود و در نتیجه عوامل مختلفی مانند آسیب وارد شده به زانو ، عفونت باکتریایی یا ویروسی و برخی فعالیت‌ها ایجاد می‌شود.

6. سندرم درد کشکک رانی: این وضعیت شامل درد در جلوی زانو، به ویژه در اطراف کشکک (کاسه زانو) است. معمولا در ورزشکاران، دوندگان یا افرادی که در فعالیت‌هایی که شامل حرکات مکرر زانو هستند، دیده می شود.

7. استفاده بیش از حد یا استرس مکرر: اعمال فشار بیش از حد بر روی مفصل زانو ناشی از انجام فعالیت‌های مکرر مانند دویدن، پریدن یا چمباتمه زدن ممکن است به مرور زمان منجر به درد زانو شود.

بیشتر بخوانید: آسیب‌های شایع زانو

8. التهاب و عفونت: التهاب و عفونت می‌توانند به مشکلات مفصل زانو منجر شوند و علایمی مانند درد، تورم، قرمزی و محدودیت حرکت را ایجاد کنند. یکی از شرایطی که می‌تواند منجر به التهاب و عفونت مفصل زانو شود، آرتریت سپتیک است. آرتریت سپتیک باعث درد شدید، تورم شدید، قرمزی، گرما و محدودیت در تحرک مفصل زانو می‌شود. این یک بیماری جدی است که نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد.

بورسیت و علت درد زانو

9. عوامل دیگر: عوامل خاصی مانند چاقی، بیومکانیک نامناسب، عدم تعادل عضلانی، وضعیت نامناسب یا جراحی‌های قبلی زانو نیز می‌توانند منجر به درد زانو شوند.

1. چاقی: اضافه وزن، فشار بیشتری بر مفاصل زانو وارد می کند که می تواند منجر به درد و ناراحتی شود. زانوها بار سنگین وزن بدن را تحمل می کنند و زمانی که این وزن به میزان زیادی افزایش می یابد، می تواند سایش و پارگی سطوح مفصلی را تسریع کند.

2. بیومکانیک ضعیف: بیومکانیک به نحوه حرکت بدن و هم ترازی مفاصل شما در طول فعالیت‌های بدنی اشاره دارد. بیومکانیک ضعیف می‌تواند ناشی از عواملی مانند ضعف عضلانی، سفتی یا عدم تعادل و همچنین الگوهای حرکتی اشتباه باشد. هنگامی که بیومکانیک اندام تحتانی به خطر بیفتد، می‌تواند منجر به افزایش فشار روی مفصل زانو شده و باعث درد و آسیب شود.

3. عدم تعادل عضلانی: عدم تعادل در قدرت و انعطاف عضلات اطراف زانو می تواند بر ثبات و عملکرد مفصل تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ضعیف بودن عضلات چهار سر ران (جلو ران) نسبت به همسترینگ (پشت ران) می تواند منجر به عدم تعادل شده و فشار بیش از حد به مفصل زانو وارد کند و منجر به درد شود. به طور مشابه، عضلات سفت مانند همسترینگ یا باند ایلیوتیبیال (IT)، می‌توانند مکانیک مفصل را تغییر دهند و منجر به زانو درد شوند.

بیشتر بخوانید: استئونکروز مفصل زانو

التهاب و علت درد زانو

4. وضعیت نامناسب: حفظ وضعیت مناسب برای توزیع یکنواخت نیروها در سراسر بدن، از جمله زانوها بسیار مهم است. دوره‌های طولانی خمیدگی، نشستن با پاهای ضربدری یا داشتن وضعیت‌های نامناسب دیگر می‌تواند هم ترازی ستون فقرات و اندام‌های تحتانی را مختل کند و منجر به تغییر میزان فشار روی مفاصل زانو شود. با گذشت زمان، این می تواند منجر به درد و اختلال در عملکرد شود.

5. جراحی‌های قبلی زانو: جراحی‌های قبلی زانو مانند ترمیم مینیسک، می تواند مفصل را در برابر درد مداوم آسیب پذیرتر کند. تشکیل بافت اسکار، ضعیف شدن ساختارهای اطراف می تواند منجر به ناراحتی مداوم زانو شود

داشتن آسیب قبلی: داشتن آسیب قبلی زانو می‌تواند احتمال آسیب مجدد زانو را افزایش دهد. زانو یک مفصل پیچیده است و آسیب‌های قبلی مانند ضربه، شکستگی، ورم و… می‌توانند باعث تغییرات ساختاری در مفصل زانو شوند. این تغییرات ممکن است منجر به ضعف عضلات، ناهنجاری در قرارگیری استخوان‌ها و کاهش استحکام مفصل زانو شوند. این موارد می‌توانند زانو را در مقابل فشار آسیب‌پذیری کند.

نتیجه‌گیری

درد زانو می‌تواند به علت‌های متعددی از جمله استئوآرتریت (التهاب مفصل زانو)، آسیب، آرتریت روماتوئید، التهاب و عفونت، بورسیت (التهاب بورسها)، و آسیب‌های قبلی ایجاد شود. این علل می‌توانند باعث درد، تورم، قرمزی، محدودیت حرکت و عدم راحتی زانو شوند. برای تشخیص و درمان درد زانو، مشاوره پزشکی مهم است.

برچسب ها:

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *