دکتر مرتضوی » جراحی مجدد تعویض مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

با این که پروتزهای موجود در جراحی تعویض مفصل زانو به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری چند ساله و طولانی داشته باشند، اما گاهی امکان دارد زانوی دارای پروتز دچار مشکلاتی شود که عملکرد پروتز موجود را دچار اختلال کرده و نیازبه تعویض پروتز شود. این عارضه در افرادی که وزن بالا دارند محتمل تر است. در این موارد جراحی مجدد تعویض مفصل زانو یا رویژن پروتز از سوی پزشک تجویز خواهد شد. در این روش جراحی، پروتز جدید جایگزین پروتز قدیمی می شود. جراحی مجدد به مراتب نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو پیچیده تر است.

جراحی تعویض مفصل زانو انواع مختلفی دارد و از جراحی های بسیار پیچیده است.در طول جراحی تعویض مفصل زانو پروتزی که قبلا جایگذاری شده به طور کامل برداشته می شود. تعویض مجدد زانو می تواند دلایل متعددی مانند فرسوده شدن پروتز مصنوعی، پروتز عفونی و… باشد. در این مقاله قصد داریم همه چیز را در مورد تعویض مجدد مفصل زانو توسط بهترین جراح زانو را برای شما عزیزان شرح دهیم پش با ما همراه باشید.

دلایل پیچیده بودن جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

این جراحی به آن دلیل پیچیده است، که در آن پروتز اولیه برداشته می شود که میتواند با ازدست رفتن بخشی از استخوان بیمار باشد. علاوه بر این، در اکثر موارد استخوان بیمار قبل از عمل مجدد دچار پوکی شده و مقدار زیادی از آن از دست رفته است لذا بستر مناسبی برای گذاشتن پروتز جدید وجود ندارد.

در این موارد بازسازی استخوان با استفاده از گرافت استخوانی و یا پروتزهای مخصوص مورد نیاز می باشد. نکته دیگر در عمل جراحی مجدد زانو عدم کارکرد مناسب رباط های زانو است که نیاز به استفاده پروتز های پایدار تر دارد. این پروتزهای پایدارتر نسبت به پروتزهای اولیه طول عمر کمتری دارند.

در بیماری که پروتز زانو دارد علائم و نشانه های زیر میتواند دلیل عملکرد بد مفصل و نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو باشد:

  • درد
  • کاهش قدرت عملکرد زانو
  • عفونت
  • شکستگی استخوان در اطراف پروتز

در برخی موارد، شکسته شدن تکه ای از پروتز می تواند باعث تجمع ذرات ریزی اطراف مفصل شود که منجر به تحلیل استخوان اطراف مفصل میشود.

عفونت یکی از مهمترین علل تعویض مجدد مفصل است که میتواند در اوایل انجام عمل جراحی و یا سالهای بعد رخ دهد.
عفونت ناشی از ورود باکتری به محل پروتز است که میتواند در این جراحی و یا بعد از آن از طریق زخم رخ دهد.
البته با توجه به ملاحظاتی که حین عمل از سوی جراح اعمال می شود، به ندرت پیش می آید که عفونت حین جراحی ایجاد شود.

عفونت می تواند از طریق خون به محل پروتز برسد بنابراین در افرادی که پروتز زانو دارند عفونت ادراری و یادعفونت های دهان ودندان و یا عفونت در هر نقطه از بدن باید بلافاصله درمان شود چرا که می تواند از راه خون پروتز را آلوده کند.

درد مهمترین علامت عفونت پروتز است اگرچه تورم، سفتی و یا ترشح غیر عادی و طولانی از زخم می تواند نشانه عفونت باشد. در چنین شرایطی، پزشک به بررسی و معاینه کامل مفصل می پردازد و با انجام تست های خونی و رادیوگرافی و نیز نمونه گیری از مایع مفصلی به تشخیص میرسد.

دلایل تعویض مجدد مفصل زانو

جراحی تعویض مجدد مفصل زانو، روش جراحی‌ای است که شامل برداشتن پروتز قدیمی و قراردادن پروتز جدید می باشد. تعویض مفصل زانو می تواند بنا به دلایل مختلفی با موفقیت همراه نباشد، از جمله:

  • ساییده شدن مفصل مصنوعی
  • عفونت در مفصل مصنوعی
  • شل شدن و جابه‌جایی پروتز
  • شکستگی استخوان فمور و یا تیبیا در اطراف پروتز که منجر به شدن پروتز شوند
  • پارگی رباط‌های اطراف زانو در اثر ضربه که پایداری مفصل را تحت‌تاثیر قرار دهد

افرادی که تحت جراحی مجدد قرار می گیرند، هنگام راه‌ رفتن و یا انجام کارهای عادی و روزانه خود احساس بهتری خواهند داشت. اگر چه معمولا نتایج جراحی به خوبی تعویض مفصل اولیه‌ی موفق نیست، اما بیماران در اکثریت موارد از نتایج عمل جراحی راضی خواهند بود.

روند جراحی مجدد تعویض مفصل زانو


در ابتدا، برشی در قسمت جلوی زانو زده می شود تا اجزای پروتز و دیگر قطعات برداشته شوند. پروتز با استفاده از سیمان ارتوپدی آکریلیک و یا پوشش دهنده های مخصوص داخل استخوان فیکس و ثابت خواهد شد.
پروتز جدیدی که جایگزین می شود می تواند طویل‌تر از پروتز قدیمی باشد.
نوع جراحی با توجه به نیازهای بیمار، وجود عفونت و یا شکستگی استخوان می تواند به مراتب پیچیده تر از جراحی اولیه تعویض مفصل زانو باشد.

دوره نقاهت و بهبودی بعد از جراحی مجدد تعویض مفصل زانو


بیمار چند روز بعد از عمل می‌تواند به خانه بازگردد و تا چند هفته بعد از جراحی باید هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده شود تا فشار کمتری به زانو وارد گردد. معمولا این گونه می توان گفت که طول دوره نقاهت جراحی مجدد به مراتب طولانی تر از جراحی اولیه تعویض می باشد. اگر زانوی تعویض شده به خوبی خم نشود، ممکن است نیاز به دستکاری زیر بیهوشی توسط جراح باشد. انجام تمرینات ارائه شده از سوی پزشک می تواند به تسریع روند بهبودی و توانایی فرد در انجام کارها و فعالیت های روزانه کمک کند. قبل از شروع ورزش و تمرینات، حتما با پزشک مشورت کنید.بسیاری از افراد به خوبی دوره نقاهت را پشت سر می گذارند و جراحی نیز نتایج درخشانی را به همراه خواهد داشت. اگر جراحی تعویض مفصل زانو به هر دلیلی با شکست روبرو شود، نیاز به انجام جراحی مجدد و جایگزین کردن پروتز جدید خواهد بود. در صورتی که جراحی مجدد با موفقیت انجام شود، بیمار معمولا قادر به انجام های فعالیت های روزانه خود بی هیچ محدودیتی خواهد بود.

  • دوره نقاهت این جراحی شامل مصرف دارو و فیزیوتراپی می باشد.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون به منظور پیشگیری از لخته شدن خون ضروری می باشد.
  • بیمار باید هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کند و به مدت یک تا دوماه در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.
  • همانند جراحی تعویض مفصل زانو، بیمار باید هر چه سریع تر بتواند راه برود و بایستد. وارد آمدن فشار به مفصل، به تقویت استخوان و عضلات اطراف پروتز کمک می کند.
  • طول دوره نقاهت این جراحی، نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو متفاوت است و برخی افراد دوره نقاهت طولانی تری را پشت سر خواهند گذاشت.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

در صورت بروز عفونت، جراحی مجدد تعویض مفصل، میتواند در یک یا دو مرحله انجام شود که اغلب جراحان روش دو مرحله ای را ترجیح می دهند. در این روش ابتدا متخصص ارتوپدی، پروتز قدیمی را برداشته و پس از تمیز کردن کامل مفصل از بافت های آلوده و شستشوی کامل سیمان مخصوص ارتوپدی که حاوی آنتی بیوتیک است را در محل گذاشته و زخم را می دوزد و سپس درمان آنتی بیوتیک شروع خواهد شد. پس از اطمینان از کنترل عفونت در هفته ششم به بعد، سیمان را خارج کرده و پروتز جدید را در محل قرار می دهد.

حتما در خصوص انجام جراحی مجدد تعویض مفصل زانو با پزشک خود مشورت داشته باشید تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که اولا شما به این عمل نیاز دارید و ثانیا اینکه انتظارات شما از این عمل چه باید باشد.

Source: https://www.healthline.com/health/total-knee-replacement-surgery/revision#1

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *