دکتر مرتضوی » بهترین تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

بهترین تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو تاثیر بسزایی در ترمیم بافت ها و استحکام استخوان ها دارد زیرا بعد از عمل بدن بیمار به منابع غنی از ویتامین ها و سایر مواد معدنی نیازمند است. بعد از عمل تعویض مفصل زانو یکی از بهترین مراقبه ها تغذیه مناسب است که به روند درمان شما کمک زیادی می‌کند.

01:06
truncate dir-rtl

تعویض کامل مفصل زانو

بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه غذاهایی بخوریم؟ 

در این قسمت برخی ازموارد مهم در تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو می‌پردازیم: 

پروتئین 

رژیم غذایی مناسب در سلامتی انسان نقش مهمی دارد. بدن انسان بعد از آسیب دیدگی و  جراحی به تغذیه مناسب مثل مصرف انواع ویتامین ها و املاح معدنی نیاز دارد. 

یکی از این مواد غذایی مورد نیاز پروتئین است. پروتئین علاوه بر اینکه برای ساخت عضلات سفید تاثیر گذار است یک ماده حیاتی برای استخوان های بدن محسوب می‌شود. 

ازین این رو مواد غذایی که بیماران معرفی توصیه می‌شود لبنیات و سبزیجات و میوه و گوشت مثل انواع گوشت قرمز، سفید و ماهی می باشد که تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن بیمار می باشند. 

ویتامین آ 

ویتامین آ پس از جراحی تاثیر بسزایی در ترمیم زخم دارد. مواد غذایی حاوی ویتامین آ شامل سبزیجات سبزه تیره و هویج و کلم بروکلی و جگر و… می‌باشد. 

ویتامین سی 

ویتامین سی یک ماده ضروری برای بدن فرد بیمار بعد از عمل است. این ویتامین باعث افزایش سیستم ایمنی بدن (جلوگیری از انواع عفونت ها و سایر آسیب دیدگی های جراحی) می‌شود.از غذاهای غنی از ویتامین سی میتوان به فلفل شیرین، فلفل دلمه، مرکبات، سیب زمینی، کیوی و…  اشاره کرد. 

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

زینک 

روی به همراه  پروتئین و ویتامین سی به مقدار زیادی روی  روی بهبود بیمار تاثیر می‌گذارد. کمبود روی در بدن باعث می‌شود تاثیر منفی روی استخوان ها وارد شود. در کل روی در بهبود زخم، متحد کردن شکستگی های استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان تاثیر می‌گذارد. 

ویتامین دی و کلسیم 

از مواد مورد نیاز در تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو می توان به کلسیم و ویتامین دی اشاره کرد. کلسیم و ویتامین دی بر روی استخوان ها تاثیر زیادی دارند. کلسیم در استحکام استخوان ها موثر است. کلسیم در مواد لبنی همچون شیر و پنیر و ماست و… وجود دارد. با مشورت از  پزشک خود می‎‌توانید کپسول های خوراکی حاوی کلسیم را مصرف کنید.  

فیبر و کربوهیدرات 

یکی از مشکلاتی که پس از عمل تعویض مفصل زانو شکل می‌گیرد یبوست است. برای پیشگیری از این مشکل باید از مواد غذایی فیبر دار مثل آلو، لوبیا، حبوبات ، گلابی ، جوی دو سر و نان تهیه شده از غلات در تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو استفاده کنیم. کربوهیدرات از مواد غذایی اساسی بدن است که از بی رمق شدن  و خستگی عضلات جلوگیری می‌کند. 

آهن 

با توجه به کاهش وزنی که بعد از عمل تعویض مفصل شکل می‌گیرد خون سازی بدن بسیار اهمیت ویژه ای دارد. اگرد فرد بیمار دچار کم خونی باشد باید بدن خود را به مصرف مواد غذایی از حمله آهن و ویتامین ها به خصوص ویتامین سی عادت دهد. 

بتاکاروتن 

برای بازسازی بافت ها و استخوان ها بعد از عمل تعویض مفصل زانو بدن به اسید های آمینه نیاز دارد. بدن از طریق مصرف انواع گوشت می تواند این اسیدها را به دست آورد. 

علاوه بر این بدن از طریق مصرف مواد غذایی  مثل هویج و کدو تنبل و … می تواند این ماده را دریافت کند. 

چربی خوراکی 

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بدن به اسید چرب امگا 3 نیاز دارد که این اسید چرب با خوردن ماهی به بدن می‌رسد. همچنین می توان از کپسول های های روغن ماهی نیز استفاده کرد. 

غذاهای پوره شده 

در تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو می توانید از غذای نرم تر استفاده کنید غذاهایی مثل گوشت  بدون چربی و تخم مرغ و لوبیا میوه های نرم  و پخته شده و… همچنین می‌توانید نوشیدنی های مانند شیر یا آب گوشت یا آب میوه بدون قند بخورید. 

بیشتر بخوانید: جراحی زانو

بهترین تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مواد غذایی مضر بعد از جراحی مفصل زانو 

تعدادی از غذاهایی که برای سلامتی شما در هرصورت مضر هستند: 

  • غذاهای سرخ شده و چرب: این غذاها می‌توانند باعث افزایش التهاب و طولانی شدن فرآیند بهبود شوند. 
  • خوردن نمک زیاد: اگر مصرف نمک در رژیم غذاییتان زیاد باشد باعث احتباس مایعات و افزایش فشار خونتان می‌شود. 
  • مصرف الکل:الکل تاثیر منفی روی سیستم ایمنی و فرایند بهبود زخم ها دارد. 
  • غذاهای فرآوری شده: به دلیل وجود مواد نگهدارنده و افزودنی های مضر باعث افزایش التهاب می‌شوند. 

عوارض تغذیه نامناسب بعد از عمل تعویض مفصل زانو 

تغذیه نامناسب بعد از عمل تعویض مفصل زانو می‌تواند تاثیر منفی روی سیستم سلامت بدن داشته باشد. این تاثیرات شامل موارد زیر می‌باشد: 

  • کاهش سرعت بهبود: غذاهای ناسالم ممکن است باعث شود که ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای بهبود زخم  ها و بازسازی بافت ها تاثیر چندانی نداشته باشند. 
  • افزایش التهاب: غذاهای پرچرب،پرشکر و فرآوری شده می‌توانند باعث افزایش التهاب شوند. در نتیجه باعث افزایش و تاخیر در بهبود زخم می‌‎شود. 
  • ضعف سیستم ایمنی: اگر تغذیه فرد مناسب نباشد می تواند به سیستم ایمنی آسیب وارد کند و همین موضوع باعث می‌شود فرد بیمار بیشتر در معرض خطر عفونت پس  از جراحی قرار می‌گیرد. 
  • افزایش وزن: مصرف غذاهای ناسالم و پرکالری  باعث افزایش شده و در نتیجه فشار بیشتری را به مفصل جدید  وارد می‌کند. 
  • مشکلات قلبی و عروقی: غذاهای چرب و پرنمک باعث افزایش فشار خون و بروز مشکلات قلبی و غروقی می‌شوند. 
  • کاهش انرژی و خستگی: رژیم غذایی نامناسب می‌تواند باعث کاهش انرژی و احساس خستگی بیمار در طول روز بشود. همین موضوع باعث می‌شود تا فرد نتواند به صورت کامل به انجام فعالیت های روزانه اش برسد. 

به همین خاطر است که توجه به رژیم غذایی تاثیر زیادی  در فعالیت ها و میزان سلامت بیمار خواهد داشت. 

نتیجه گیری 

به دلیل اهمیت بالای تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو این مقاله را آماده کردیم. برای کمک به سیستم  بدن بعد از انجام هرگونه عمل جراحی بهتر است تغذیه سالم و خوبی را در نظر بگیریم که به بهبود بدن کمک کند. رژیم غذایی شما باید ترکیبی از هر چیزی باشد که بدن شما به آن نیاز دارد. 

برچسب ها:

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *