زانوی ناپایدار

زانوی ناپایدار به زمانی اطلاق می شود که احساسی از چرخش و حرکت از سمتی به سمت دیگر زانو حین انجام فعالیت های بدنی حس می شود. این حالت می تواند در پی طیف وسیعی از علل و عمدتا آسیب رباط ها ایجاد شود.
متخصص ارتوپدی با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی و یا مصرف دارو به درمان زانوی ناپایدار می پردازد. در صورتی که نیاز به انجام جراحی باشد، بهترین جراح زانو از روش های جراحی با کمترین میزان تهاجم کمک گرفته خواهد شد.

زانوی ناپایدار

علت ناپایداری زانو چیست؟

آسیب ها و دیگر شرایطی که بر زانو تاثیر می گذارند، می توانند منجر به بروز زانوی ناپایدار شوند. از جمله:
• آسیب های وارده به رباط های زانو

پارگی رباط صلیبی قدامی که عمدتا در فعالیت های ورزشی ایجاد می شود.

پارگی رباط صلیبی خلفی که تصادفات از جمله دلیل آن هستند.

آسیب رباط مرکزی و جانبی
• آرتروز زانو
در آرتروز زانو، غضروف به مرور زمان تحلیل می رود که با درد، تورم و کاهش دامنه حرکتی همراه می باشد. این مورد را عمدتا در افراد میانسال شاهد هستیم.
• ناپایداری پاتلا (کشکک زانو)
ناپایداری پاتلا می تواند منجر به دررفتگی کاسه زانو شود.
افرادی که بیشتر از زانوهای خود کار می کشند مانند ورزشکاران و یا افرادی که کار دستی دارند، بیشتر در معرض زانوی ناپایدار قرار دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائمی از قبیل:

علائم مکانیکی مانند قفل شدن زانو و یا شنیده شدن صدا از زانو هنگام تکان دادن و یا خم کردن زانو

حرکات چرخشی به همراه خالی شدن زانو

دردهای مکرر و ناتوانی در صاف نگه داشتن زانو
حتما باید به پزشک مراجعه شود. متخصص ارتوپدی در ابتدا به ارزیابی و معاینه کامل مفصل زانو می پردازد تا مشخص شود که ناپایداری زانو تا چه حد زندگی فرد را تحت الشعاع قرار داده است.
در مرحله بعد باید مشخص شود که آیا آسیب و یا اختلال دیگری در بروز زانوی ناپایدار دخیل می باشد یا خیر. در نتیجه، پزشک:

به معاینه فیزیکی زانو و بررسی مواردی از قبیل دامنه حرکتی زانو و یا شنیده شدن صدا از داخل زانو می پردازد.

سوابق پزشکی بیمار از جمله سابقه هر گونه آسیب را مورد بررسی قرار می دهد.

انجام تست های تصویربرداری مانند رادیوگرافی و MRI را تجویز می کند تا اطلاعات دقیق تری از شکستگی، آسیب رباط و یا غضروف به دست بیاید.

درمان زانوی ناپایدار

درمان زانوی ناپایدار با توجه به شدت اختلال در نظر گرفته می شود. در صورتی که میزان آسیب و پارگی رباط جزئی باشد، نیازی به درمان جراحی نخواهد بود و درمان غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. از جمله:

استراحت دادن به زانو، استفاده از کمپرس یخ، بالا نگه داشتن پا به منظور کاهش درد و التهاب

مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی که به کاهش درد و ورم کمک می کنند.

استفاده از زبان بند در موارد خاص، تا از زانو در زمان طی شدن دوره نقاهت و ترمیم، محافظت به عمل آید.

فیزیوتراپی با هدف بهبود دامنه حرکتی و افزایش استحکام و قوای عضلانی.

در صورتی که میزان آسیب وارده به زانو شدید باشد، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. جراحی رباط صلیبی قدامی از جمله این جراحی هاست که به روش آرتروسکوپی و با استفاده از دوربین کوچک و برش های بسیار ریزی انجام می شود. این جراحی کم ترین میزان تهاجم را به همراه دارد و در نتیجه، بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاه با کمترین میزان اسکار را پشت سر خواهد گذاشت.
زمانی که بیمار دردهای ادامه داری دارد، توصیه می شود تا حد امکان از بروز هر گونه آسیب پیشگیری شود. انجام تمرینات کششی ساده می تواند کمک کننده باشد.

منبع
Source: https://www.aurorahealthcare.org/services/orthopedics/conditions/knee-instability