مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

درد آرتریت

زمانی که ناحیه ای از بدن آسیب می بیند، اعصاب موجود در ناحیه درگیر، سیگنال های شیمیایی را آزاد می کنند. سایر اعصاب نیز سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند که باعث می شود درد تشخیص داده شود. دردهای مزمن و ادامه دار مانند درد آرتریت، تا زمانی که درمان نشوند، تسکین نمی یابند. به همین خاطر، کنترل این قبیل دردها بسیار اهمیت دارد. روش های کنترل درد مانند مصرف مسکن، معمولا کمکی به درمان درد آرتریت نمی کند. در این مقاله به بررسی راه های کنترل این نوع درد می پردازیم.

علت بروز درد آرتریت

بیماری ها و شرایط مختلفی می توانند منجر به بروز دردهای مزمن شوند، از جمله آرتریت. بیماری که منجر به التهاب مفاصل می شود.

درد آرتریت می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

–              التهاب. روندی که با قرمزی و تورم مفاصل همراه است

–              آسیب بافت مفصل در پی بیماری و یا ساییده شدن مفصل

–              کشیدگی عضلانی

–              فرسودگی در پی ابتلا به بیماری هایی که باعث تشدید درد و علائم می شوند

میزان بروز درد در هر فرد متفاوت است. حتی خود بیمار ممکن است درجات متفاوتی از درد را احساس کند. میزان حساسیت سیستم عصبی شما و شدت درد، میزان واکنش بدن نسبت به درد را مشخص می کنند.

ارتریت

اما آیا درد آرتریت قابل کنترل است؟

این نکته را در نظر داشته باشید که افکار شما نقش مهمی را در کنترل درد و بیماری ایفا می کنند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت دچار یاس و نومیدی می شوند و به همین خاطر قادر به انجام بسیاری از فعالیت ها نخواهند بود.

زمانی که صحبت از کنترل درد آرتریت می شود، باید به موارد زیر اهمیت داده شود:

–              رعایت تمام نکات گفته شده از سوی پزشک، مصرف به موقع داروها، انجام فیزیوتراپی

–              اهمیت دادن به ورزش و تمرینات بدنی

–              تغییر در عادات درد

درمان آرتریت

آیا در طول روز چندین مرتبه الکل مصرف می کنید؟

آیا تمام روز را در رختخواب سپری می کنید؟

آیا بیشتر از حد نیاز، دارو مصرف می کنید؟

در صورتی که پاسخ سوالات بالا مثبت باشد، تغییر در موارد گفته شده می تواند به تسکین درد شما کمک کند. حتما در خصوص تغییرات گفته شده با پزشک مشورت داشته باشید.

اکنون به بررسی گزینه های درمان درد آرتریت می پردازیم.

•             درمان سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم می تواند به تسکین درد و سفتی مفصل درگیر کمک کند.

کمپرس سرد، ناحیه ملتهب را بی حس می کند. این کار زمانی توصیه می شود که درد و التهاب در یک مقطعی قطع و مجدد تشدید می یابد. کمپرس گرم نیز به شل شدن عضلات کمک می کند. جهت گرم کردن ناحیه درگیر می توان روش های زیر را نیز به کار برد:

–              نشستن در وان آب گرم و یا گرفتن دوش آب گرم

–              گذاشتن پد گرم بر روی ناحیه ملتهب

–              گرم کردن لباس قبل از پوشیدن

برای سرد کردن نیز می توانید کیسه یخ و یا کمپرس یخ را بروی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

مراقبت های لازم قبل و بعد از درمان

قبل از درمان:

–              پوست باید کاملا خشک و سالم باشد

–              پوست باید در برابر سرما و یا گرمای زیاد محافظت شود

بعد از درمان:

–              ناحیه مورد نظر باید از لحاظ تورم و یا علائم دیگر بررسی شود

–              پوست باید کاملا خشک شود

–              مفصل درگیر باید به آرامی حرکت داده شود تا از شدت سفتی کم شود

–              اجازه دهید دمای پوست ناحیه به حالت نرمال و طبیعی برگردد

باید و نبایدهای این روش درمانی

–              استفاده از کمپرس به مدت پانزده تا بیست دقیقه در هر بار استفاده

–              قرار دادن پارچه یا دستمال ما بین پوست و کمپرس

–              بررسی پوست قبل از قرارگیری کمپرس بر روی ناحیه

–              عدم قرار دادن کمپرس بر روی زخم های باز

–              عدم استفاده از کمپرس یخ، زمانی که گردش خون ضعیف است

–              عدم استفاده از کرم و یا لوسیون بر روی پوست

–              خودداری از استحمام با آب بسیار داغ

•             ورزش و تمرین بدنی

روش های تسکین درد

یکی از موثرترین روش ها در تسکین درد، انجام تمرینات بدنی تجویز شده از سوی پزشک می باشد، که می تواند شامل پیاده روی و یا شنا باشد. این قبیل تمرینات باعث می شوند عضلات سفت و قوی نگه داشته شوند و علاوه بر این، به بهبود دامنه حرکتی نیز کمک خواهد شد.

–              در صورت بروز دردهای شدید، انجام تمرینات سبک توصیه می شود.

–              بهتر است ابتدا تمرینات سبک انجام و سپس به شدت تمرینات اضافه شود.

–              به بدن خود گوش دهید. در صورت احساس درد، دست از تمرین بکشید.

از انجام فعالیت هایی که باعث وارد آمدن فشار و استرس بیشتری به مفصل درگیر می شوند، باید خودداری شود.

از باقی ماندن در یک وضعیت و پوزیشن ثابت برای مدت زمان طولانی باید خودداری شود.

هنگام انجام فعالیت، استراحت را فراموش نکنید.

ادامه دار شدن درد به مدت یک تا دو ساعت بعد از فعالیت، نشان از این است که آن فعالیت برای شما سنگین بوده است.

در صورت نیاز، از فردی بخواهید شما را هنگام انجام فعالیت ها یاری کند.

دیگر روش های تسکین درد آرتریت

•             استفاده از آتل

در صورت بروز درد و تورم در مفصل درگیر، معمولا استفاده از آتل برای ثابت نگه داشته شدن مفصل تجویز می شود. این کار از شدت درد و ورم نیز کم می کند. ممکن است نیاز باشد آتل هنگام انجام برخی فعالیت های خاص در طول روز و یا تنها هنگام خواب، استفاده شود.

•             خواب

خواب کافی باعث می شود شما انرژی بیشتری برای مقابله با درد داشته باشید. خوابیدن از میزان درد و تورم نیز کم می کند. توصیه می شود هر زمان که احساس خستگی می کنید، خواب کوتاهی داشته باشید.

افرادی که از مشکلات خوابیدن رنج می برند، می توانند قبل از خواب:

–              دوش آب گرم بگیرند

–              موسیقی آرام گوش کنند

–              مطالعه کنند

•             ماساژ

ماساژ به بهبود جریان خونرسانی به ناحیه درگیر کمک می کند .اما توجه داشته باشید این کار باید توسط افراد کار بلد انجام شود. رعایت موارد گفته شده می تواند به تسکین درد و تورم ناشی از آرتریت کمک کند. در صورت بروز هرگونه علائمی به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

Source: http://www.orthop.washington.edu/patient-care/articles/arthritis/managing-arthritis-pain.html

برچسب ها:

دسته بندی

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.