دکتر مرتضوی » خشکی زانو بعد از تعویض مفصل

خشکی زانو بعد از تعویض مفصل

خشکی زانو بعد از تعویض مفصل در واقع جزء یکی از شایع ترین عوارض بعد از عمل محسوب می شود، که موجب شده تا دامنه حرکتی زانو ها محدود تر شوند. دقت داشته باشید که این عارضه در اکثر موارد موقتی است، اما ممکن است منجر به بروز ناراحتی‌ برای بیماران، در طی دوران بهبودی شود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد این موضوع کسب کنید.

خشکی زانو بعد از تعویض مفصل

تاثیر خشکی زانو بعد از تعویض در زندگی روزمره

خشکی زانو مشکلی است که در افراد سالمند و افرادی که فعالیت‌های ورزشی شدید دارند دیده می‌شود. علت اصلی این عارضه، کاهش انعطاف پذیری زانو می‌باشد که می‌تواند تاثیرات منفی در روال عادی زندگی افراد بر جای بگذارد. از جمله مهم ترین عوارض این عارضه عبارتند از:

• کاهش تحرک
  • افزایش وزن
  • بیشتر شدن احتمال ابتلا به آرتریت
  • پوکی استخوان و …

علت خشکی زانو پس از تعویض مفصل

حتی پس از جراحی‌های موفقیت آمیز تعویض مفصل زانو عوارضی مانند خشکی زانو ممکن است ایجاد شود. در واقع بافت اسکاری که در داخل زانو پس از جراحی ایجاد می‌شود می‌تواند منجر به بروز چنین مشکلی شود و دامنه‌ حرکتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

عواملی که موجب افزایش احتمال ابتلا به خشکی زانو می‌شوند به ترتیب شامل این موارد می شود:

✳️ ابتلا به خشکی زانو پیش از جراحی: افرادی که پیش از جراحی دچار سفتی زانو هستند به احتمال بیشتری پس از جراحی نیز با این مشکل مواجه خواهند شد.

✳️ عدم مدیریت درد: در صورتی که دستورالعمل‌های جراح را به خوبی رعایت نکنید ممکن است به دلیل درد شدیدی که در زانو حس می‌کنید نتوانید فعالیت‌های ورزشی و برنامه‌های فیزیوتراپی را به خوبی دنبال نمائید در نتیجه دامنه‌ی حرکتی شما هم محدود تر می شود.

✳️ باقی ماندن زخم غیرطبیعی: اگر در گذشته یک جراحی در مفصل زانوی خود داشته‌اید ممکن است پیش زمینه‌ای برای تشکیل بافت اسکار در زانو وجود داشته باشد و همین امر منجر به افزایش خشکی بعد از جراحی می شود.

✳️ بیماری‌های مزمن: افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ ای مانند دیابت هستند نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض بروزچنین مشکلی هستند.

✳️ جراحی ناموفق و عدم مهارت جراح: در برخی موارد، ایمپلنتی که برای تعویض مفصل زانو به کار برده می‌شود اگر در محل صحیح قرار داده نشود درد، خشکی و محدودیت حرکت زانو را بعد از عمل به همراه دارد. بنابراین لازم است تا عمل خود را زیر نظر بهترین جراح زانو در تهران انجام دهید.

خشکی زانو بعد از تعویض تا چه زمانی ماندگار است؟

خشکی زانو دومین عارضه‌ی رایجی می‌باشد که بیماران پس از تعویض مفصل زانو با آن مواجه خواهند شد. این عارضه به مدت 2 الی 12 هفته ممکن است ادامه داشته باشد اما به مرور زمان و با تطبیق زانو با ایمپلنت به تدریج کاهش می‌یابد و می‌توانید فعالیت‌های روزمره مانند بالارفتن از پله، راه رفتن را به تنهایی و بدون کمک انجام دهید. هرچقدر که فعالیت‌های حرکتی روزمره‌ی خود را افزایش دهید میزان باقی ماندن چنین مشکلی هم به تدریج کاهش می‌یابد.

نکته: در صورتی که با گذشت چند ماه از جراحی تعویض مفصل زانو همچنان با مشکل خشکی و سفتی زانو مواجه هستید باید به جراح خود اطلاع دهید تا درمان‌های لازم برای شما انجام شود.

بیشتر بخوانید: علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

راهکارهایی برای کاهش خشکی زانو بعد از تعویض مفصل

کاهش و درمان چنین مشکلی به دلیل اصلی ایجاد آن و همچنین مدت زمانی که از جراحی گذشته است بستگی دارد ولی در حالت کلی راه کاره هایی که رفع چنین مشکلی پیشنهاد می شود عبارتند از:

✳️ فیزیوتراپی

جلسات فیزیوتراپی در 3 ماه اول پس از جراحی یک درمان اثربخش به شمار می رود.

✳️ روش‌های ترمیمی

این روش در 6 الی 12 هفته‌ی اول پس از جراحی می‌تواند کمک کننده باشد. در این عمل هیچ گونه برشی روی زانو ایجاد نمی‌شود بلکه پس از بیهوشی جراح فشارهایی به زانو وارد می‌نماید تا بافت اسکار تشکیل شده از بین برود.

✳️ عمل جراحی برای برداشتن بافت اسکار

در برخی شرایط که بافت اسکار مانع از حرکت زانو می‌شود و سایر راهکارهای درمانی هم مفید واقع نشوند جراحی‌های ترمیمی توصیه می‌شود. در طی این جراحی بافت‌های اسکار و یا بخش هایی از ایمپلنت که مانع از حرکت زانو می‌شود برداشته می‌شوند.

? نکته: جراحی مجدد فقط در موارد بسیار محدودی ممکن است انجام شود ولی در حالت کلی بسیاری از بیماران با راهکارهای غیر از جراحی بهبود می‌یابند.

کلام آخر

همان طور که اشاره کردیم خشکی زانو بعد از تعویض مفصل یک عارضه شایع بعد از عمل است که به تدریج در طی 3 ماه باید از بین برود. اگر پس از گذشت 6 ماه همچنان با این مشکل مواجه هستید و دامنه‌ حرکت زانوی شما بسیار کم است باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.