دکتر سیدمحمدجواد مرتضوی / جراحی زانو / جراحی استئوتومی زانو؛ از مزایا تا دوره نقاهت آن
[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

جراحی استئوتومی زانو؛ از مزایا تا دوره نقاهت آن

استئوتومی به معنای برش استخوان می باشد. در استئوتومی زانو، هر دو ناحیه تیبیا و فمور برش و سپس تغییر شکل داده می شوند تا به تسکین درد و فشار در مفصل زانو کمک شود.

جراحی-استئوتومی-زانو

استئوتومی زانو، زمانی انجام می شود که بیمار در مراحل اولیه آرتروز زانو باشد و تنها یک سمت مفصل آسیب دیده باشد. با برداشته شدن فشار و وزن از روی مفصل آسیب دیده، شاهد تسکین درد و هم چنین بهبود دامنه حرکتی مفصل خواهیم بود.

استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که استخوان های زانو و پا به خوبی در یک راستا قرار نمی گیرند. این حالت می تواند منجر به وارد آمدن فشار به قسمت داخلی و خارجی زانو شود. به مرور زمان، این فشار باعث ساییده شدن غضروف آرتیکولاری می شود که از استخوان ها محافظت می کند، که در نهایت، شاهد بروز درد و سفتی در زانوها خواهیم بود.

مزایا و معایب جراحی استئوتومی زانو

هدف از استئوتومی زانو عبارت است از:

• انتقال فشار از روی قسمت آسیب دیده زانو به قسمت سالم تر
  • اصلاح تراز و آرایش زانو
  • افزایش طول عمر مفصل زانو

یکی از مزایای این روش، حفظ آناتومی زانو و به تاخیر افتادن جراحی تعویض مفصل زانو برای چند سال می باشد. مزیت دیگر این است که بعد از جراحی، هیچ گونه محدودیتی در انجام کارهای فیزیکی وجود نخواهد داشت و فرد قادر به شرکت در فعالیت های مورد علاقه خود خواهد بود.

استوتومی معایبی را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، میزان بروز درد در مقایسه با جراحی کامل و نیمه تعویض مفصل زانو مشخص نیست. طول دوره نقاهت نیز به مراتب طولانی تر و سخت تر است، چرا که ممکن است فرد برای مدتی قادر به تحمل وزن خود بر روی زانوی درگیر نباشد.

از آن جایی که جراحی تعویض مفصل زانو چه به صورت کامل و چه به صورت جزئی، نتایج موفقی را به همراه دارد، استئوتومی زانو کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی استئوتومی اصلاحی اطراف زانو

در بیشتر موارد، استئوتومی در درمان آرتریت بر روی تیبیا و به منظور اصلاح ناهمترازی زانوها انجام می شود تا فشار از روی داخل زانو برداشته شود.

در طول جراحی، کناره استخوان از قسمت خارجی تیبیا، زیر قسمت سالم استخوان برداشته می شود. با بسته شدن این ناحیه، پا صاف می شود، استخوان ها در قسمت سالم در نزدیکی هم قرار می گیرند و فضای بیشتری میان استخوان ها در قسمت آسیب دیده ایجاد می گردد. در نتیجه، فشار به طور یکنواخت به زانو وارد می شود و از شدت درد کاسته خواهد شد.

چه افرادی می توانند تحت استئوتومی زانو قرار بگیرند؟

جراحی استئوتومی موثرترین روش برای افراد لاغر و فعالی است که زیر چهل سال هستند. بهترین گزینه ها، افرادی هستند که تنها در یک سمت احساس درد دارند و دردی زیر کاسه زانو احساس نمی شود. درد عمدتا هنگام انجام فعالیت ها و یا ایستادن های طولانی مدت ظاهر می شود.

افرادی که خواهان انجام جراحی هستند، باید بتوانند زانوی خود را صاف و در زاویه نود درجه خم کنند. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، گزینه مناسبی برای انجام این روش جراحی نیستند.

قبل از جراحی استئوتومی زانو

قبل از جراحی، بیمار مورد بررسی قرار می گیرد تا نوع بیهوشی انتخاب شود که می تواند به صورت عمومی و یا اسپاینال (بیمار بیدار است و از کمر به پایین بی حس می شود). سوابق پزشکی بیمار نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

روند جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو در حدود یک تا دو ساعت به طول می انجامد. برشی در قسمت جلوی زانو، از زیر کاسه زانو زده می شود. زیر کنترل عکس با پین محل برش استخوان تعیین شده و برش در استخوان به صورت ناکامل زده می شود. لبه استخوان در حد نیاز بلز میشود و فضای ایجاد شده با گرافت استخوانی پر می گردد.

محل استئوتومی با پیچ و پلاک فیکس می شود و در زمان طی شدن روند بهبودی، در ناحیه اصلاح را نگه می دارند.

در برخی موارد، به جای باز شدن استخوان ها، لبه ها بسته می شوند.

بعد از پایان جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری فرستاده می شود تا تحت نظر باشد.

دوره نقاهت استئوتومی زانو

مرخص شدن از بیمارستان. در بیشتر موارد، بیماران یک تا دو روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص می شوند.
کنترل درد. بعد از جراحی، بیمار مقداری درد دارد و تلاش هایی در خصوص کنترل درد صورت خواهد گرفت. برخی داروها که به تسکین درد کمک می کنند، عبارتند از: داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی و یا بی حس کننده های موضعی.

درمان درد با دارو کمک می کند بیمار احساس بهتری داشته باشد، بدن سریع تر ترمیم شود و دوره نقاهت با سرعت بیشتری طی شود.

تحمل وزن

بعد از جراحی، نیاز است بیمار تا چند هفته از عصا استفاده کند. معمولا از آتل و یا گچ برای محافظت بیشتر تا زمان بهبودی استفاده می شود. نکات مربوط به تحمل وزن در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

مراجعه به پزشک

بیماران بعد از جراحی باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند. تست اشعه ایکس به منظور میزان تاثیر جراحی انجام خواهد شد. بعد از انجام معاینات، زمان ایمن و مناسب وارد آوردن فشار بر روی پاها و هم چنین زمان شروع برنامه بازتوانی به بیمار گفته خواهد شد.

تمرینات بازتوانی

انجام تمرینات خاص به بهبود دامنه حرکتی و هم چنین احیای استحکام زانو کمک می کند. بیمار سه تا شش ماه بعد از جراحی، قادر به انجام تمامی فعالیت ها خواهد بود.

نتایج استئوتومی زانو

در بیشتر موارد، استئوتومی به طور موثری به تسکین درد و به تاخیر انداختن پیشرفت آرتریت زانو کمک می کند. انجام جراحی این امکان را برای افراد جوان فراهم می کند تا زندگی فعال تری داشته باشند.

گرچه، برخی بیماران نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو پیدا می کنند، اما استئوتومی می تواند زمان انجام جراحی تعویض مفصل را به تاخیر بیندازد.

Source: https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/osteotomy-of-the-knee/

دکتر محمدجواد مرتضوی متخصص جراحی ارتوپدی