دکتر مرتضوی » برای انجام تعویض مفصل بیهوشی عمومی بهتر است یا بیهوشی موضعی؟
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

برای انجام تعویض مفصل بیهوشی عمومی بهتر است یا بیهوشی موضعی؟

بسیاری از بیمارانی که قرار است تحت جراحی تعویض مفصل ران و یا زانو قرار بگیرند، نگران خطرات و عوارض احتمال بیهوشی هستند. انتخاب بی حسی و یا بیهوشی باید به گونه ای باشد که نه تنها کمترین میزان عوارض را به همراه داشته باشد، بلکه بیمار باید کمترین میزان درد را احساس کند تا دوره نقاهت نیز به خوبی سپری شود.

جراحی تعویض مفصل زانو و ران، از جمله جراحی های شایع هستند و تعداد افراد خواهان این دو جراحی، رو به افزایش می باشد، چه افراد جوان و چه افراد مسن. پزشک تصمیم می گیرد که جراحی با بی حسی منطقه ای انجام شود یا بیهوشی عمومی.

برای انجام تعویض مفصل بیهوشی عمومی بهتر است یا بیهوشی موضعی؟

بی حسی منطقه ای

بی حسی منطقه ای معمولا با بی حسی اسپینال و یا اپیدورال انجام می شود که در هر دو، قسمت های انتهایی بدن با بی حس شدن نواحی اطراف اعصاب نخاعی، بی حس می شوند. در طول این نوع بی حسی، بیمار قادر به نفس کشیدن می باشد بی آن که نیازی به استفاده از دستگاه تنفس باشد.

عوارض کمتر در صورت استفاده از بی حسی منطقه ای

مطالعات بسیاری در خصوص تاثیر انتخاب بی حسی منطقه ای در بروز عوارض احتمالی صورت گرفته است. برخی دلایلی که پزشکان استفاده از این نوع بی حسی را ترجیح می دهند، عبارتند از:

  • کمترین میزان عوارض پزشکی مانند مشکلات ریوی و کلیوی
  •  پایین بودن احتمال بروز عفونت
  • از دست دادن حجم کمی از خون
  • کمتر بودن احتمال رخداد آمبولی
علاوه بر این، بیمارانی که تحت بی حسی منطقه ای قرار می گیرند، مدت زمان کمتری را در بیمارستان بستری می مانند و در هزینه های جراحی نیز صرفه جویی خواهد شد.

بی حسی منطقه ای به چه صورت انجام می شود؟

در بی حسی منطقه ای، داروی بی حسی به اطراف اعصاب نخاعی تزریق می شود تا قسمت های حساس پا، بی حس شوند. این تزریق با استفاده از سوزن های کوچکی انجام می شود. در صورتی که بیمار در طول عمل مضطرب باشد، می توان با دارو های مناسب بیمار را به خواب برد.

توجه داشته باشید حتی در صورتی که میزان تزریق و بی حسی کمتر باشد، بیمار هیچ گونه دردی را احساس نخواهد کرد. بعد از جراحی تعویض مفصل، اثرات بی حسی به مرور از بین می رود که به بی دردی بعد از عمل کمک می کند. به ندرت پیش می آید که عوارضی مانند تهوع مشاهده شود.

بیهوشی عمومی

با این که بی حسی منطقه ای مزایایی را به همراه دارد، اما چرا پزشکان در بعضی موارد بیهوشی عمومی را انتخاب می کنند؟ سوال بسیار خوبی است. اکنون به بررسی دلایل انتخاب این بیهوشی در پاره ای از بیماران می پردازیم. در مواردی که بیمار در گذشته تحت جراحی نخاع قرار گرفته باشد، انجام بی حسی منطقه ای مشکل و گاها غیر ممکن است.

در صورت ابتلا به برخی شرایط خاص پزشکی مانند تنگی آئورت، بیهوشی عمومی به مراتب ایمن تر از بی حسی منطقه ای خواهد بود.

به همین خاطر، موارد گفته شده باید پیش از جراحی مورد بررسی قرار بگیرد تا نوع بیهوشی و یا بی حسی انتخاب شود.
نکته دیگر این است که برخی بیماران اطلاع کاملی در خصوص بی حسی منطقه ای ندارند و یا نگران تزریق ماده بی حسی به نخاع خود هستند. به همین خاطر، پزشک باید پیش از جراحی اطلاعات کاملی را در اختیار بیمار خود قرار دهد.
در سال های اخیر، عمده جراحی های تعویض مفصل تحت بیهوشی منطقه ای یا اسپاینال انجام می شوند.

Source: https://www.verywellhealth.com/best-anesthesia-for-joint-replacement-surgery-2549546

برچسب ها:

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *