دکتر سیدمحمدجواد مرتضوی / جراحی زانو / بازسازی رباط های زانو
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

بازسازی رباط های زانو

رباط ها، باندهای الاستیکی هستند که اطراف مفصل واقع شده اند و علاوه بر محافظت، حرکات مفصل را نیز محدود می کنند. زمانی که رباط دچار آسیب دیدگی شود، از میزان ثبات و پایداری زانو نیز کاسته خواهد شد. عمدتا در فعالیت های ورزشی، شاهد بروز آسیب دیدگی رباط ها هستیم و میزان آسیب دیدگی می تواند در حدی باشد که راه رفتن را برای فرد غیر ممکن سازد.

جراحی، درمانی است که برای ترمیم پارگی رباط در نظر گرفته می شود، به خصوص اگر دیگر روش ها موثر واقع نشده باشند.

بازسازی-رباط-های-زانو

چهار رباط اصلی زانو عبارتند از:

• رباط صلیبی قدامی؛ رباطی که در قسمت مرکزی زانو واقع شده و حرکات رو به جلو و چرخش زانو را کنترل می کند.
  • رباط صلیبی خلفی؛ رباطی که در مرکز زانو واقع شده و حرکات رو به عقب زانو را کنترل می کند.
  • رباط صلیبی میانی؛ رباطی که به قسمت داخلی زانو، ثبات و پایداری می دهد.
  • رباط صلیبی جانبی؛ رباطی که به قسمت خارجی زانو، ثبات و پایداری می دهد.

چه دلیلی برای بازسازی رباط های زانو وجود دارد؟

رباط صلیبی قدامی در قسمت جلوی زانو واقع شده است و عمدتا این رباط درگیر آسیب دیدگی می شود که می تواند در پی چرخش های شدید دچار کشیدگی و یا پارگی شود.

رباط صلیبی خلفی که در قسمت پشت زانو واقع شده است، یکی از شایع ترین آسیب دیدگی های رباط زانو محسوب می شود. این آسیب دیدگی می تواند نتیجه فشارهای مستقیم و ناگهانی مانند تصادفات و یا در طول بازی قوتبال باشد.

رباط صلیبی میانی و جانبی در قسمت داخلی زانو واقع شده است. احتمال آسیب دیدگی رباط صلیبی میانی بیشتر از جانبی است. این نوع آسیب دیدگی عمدتا زمانی ایجاد می شود که فشار ناگهانی به قسمت خارجی زانو وارد شود.

از جمله درمان های اولیه در آسیب دیدگی رباط های زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استراحت
  • استفاده از کمپرس یخ
  • بستن زانو با کش و باند
  • بالا نگه داشتن پا
  • مصرف مسکن

درمان-های-اولیه-آسیب-دیدگی-زانو

در طول بازسازی رباط های زانو چه اتفاقی می افتد؟

ترمیم رباط های زانو عمدتا به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی اسپاینال انجام می شود. در کل، بازسازی رباط های زانو شامل مراحل زیر می باشد:

• در ابتدا تزریق وریدی انجام می شود.
  • بیمار بر روی میز دراز می کشد و علائم حیاتی بدن مانند فشار خون، ضربان قلب و اکسیژن بررسی می گردد.
  • پوست زانو با محلول های ضدعفونی کننده، تمیز می شود.
  • چندین برش کوچک در ناحیه زانو زده خواهد شد.
  • جراحی با استفاده از آرتروسکوپ، انجام می شود که می تواند شامل اتصال مجدد رباط پاره شده و یا ترمیم رباط با استفاده از گرافت از تاندون پاتلا و همسترینگ باشد.
  • سپس حفره کوچکی داخل تیبیا و فمور، در محل پارگی زده می شود.
  • سوراخ ها و برش ها در نهایت بسته خواهند شد.
  • پانسمان استریلی بر روی زانو و محل جراحی گذاشته خواهد شد.

مراقبت های بعد از بازسازی رباط های زانو

• معمولا نیاز است بیمار بعد از جراحی بازسازی، هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کند.
  • ناحیه جراحی باید تمیز و بخیه ها خشک نگه داشته شوند. دستورالعمل های لازم در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.
  • در صورت بروز درد می توان از داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک استفاده کرد.
  • استفاده از کمپرس یخ و بالا نگه داشتن پا می تواند به تسکین درد و ورم کمک کند.
  • برنامه ورزشی و تمرینات کششی نیز می توانند به استحکام عضلات و بهبود دامنه حرکتی کمک کنند.
  • در صورت بروز علائمی از قبیل تب، قرمزی و التهاب و یا تشدید درد حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
  • ممکن است بیمار تا چند هفته، محدودیت هایی را در انجام کارهای روزانه خود داشته باشد. از رانندگی کردن تا زمان بهبودی کامل باید خودداری شود.
  • معمولا چند ماه طول می کشد تا روند ترمیم و بهبودی طی شود.

Source: https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/knee-ligament-repair

دکتر محمدجواد مرتضوی متخصص جراحی ارتوپدی

دکتر سید محمدجواد مرتضوی