آرشیو ماهانه: سپتامبر 2019

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

با این که پروتزهای موجود در جراحی تعویض مفصل زانو به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری چند ساله و طولانی داشته باشند، اما گاهی امکان دارد زانوی دارای پروتز دچار مشکلاتی شود که عملکرد پروتز موجود را دچار اختلال کرده و نیازبه تعویض پروتز شود. این عارضه در افرادی که وزن بالا دارند محتمل تر است.

در این موارد جراحی مجدد تعویض مفصل زانو یا رویژن پروتز از سوی پزشک تجویز خواهد شد. در این روش جراحی، پروتز جدید جایگزین پروتز قدیمی می شود. جراحی مجدد به مراتب نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو پیچیده تر است.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

دلایل پیچیده بودن جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

این جراحی به آن دلیل پیچیده است، که در آن پروتز اولیه برداشته می شود که میتواند با ازدست رفتن بخشی از استخوان بیمار باشد. علاوه بر این، در اکثر موارد استخوان بیمار قبل از عمل مجدد دچار پوکی شده و مقدار زیادی از آن از دست رفته است لذا بستر مناسبی برای گذاشتن پروتز جدید وجود ندارد. در این موارد بازسازی استخوان با استفاده از گرافت استخوانی و یا پروتزهای مخصوص مورد نیاز می باشد. نکته دیگر در عمل جراحی مجدد زانو عدم کارکرد مناسب رباط های زانو است که نیاز به استفاده پروتز های پایدار تر دارد. این پروتزهای پایدارتر نسبت به پروتزهای اولیه طول عمر کمتری دارند.

در بیماری که پروتز زانو دارد علائم و نشانه های زیر میتواند دلیل عملکرد بد مفصل و نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو باشد: درد، کاهش قدرت عملکرد زانو، عفونت و یا شکستگی استخوان در اطراف پروتز.

در برخی موارد، شکسته شدن تکه ای از پروتز می تواند باعث تجمع ذرات ریزی اطراف مفصل شود که منجر به تحلیل استخوان اطراف مفصل میشود.

عفونت یکی از مهمترین علل تعویض مجدد مفصل است که میتواند در اوایل انجام عمل جراحی و یا سالهای بعد رخ دهد.
عفونت ناشی از ورود باکتری به محل پروتز است که میتواند در این جراحی و یا بعد از آن از طریق زخم رخ دهد.
البته با توجه به ملاحظاتی که حین عمل از سوی جراح اعمال می شود، به ندرت پیش می آید که عفونت حین جراحی ایجاد شود.

عفونت می تواند از طریق خون به محل پروتز برسد بنابراین در افرادی که پروتز زانو دارند عفونت ادراری و یادعفونت های دهان ودندان و یا عفونت در هر نقطه از بدن باید بلافاصله درمان شود چرا که می تواند از راه خون پروتز را آلوده کند.
درد مهمترین علامت عفونت پروتز است اگرچه تورم، سفتی و یا ترشح غیر عادی و طولانی از زخم می تواند نشانه عفونت باشد. در چنین شرایطی، پزشک به بررسی و معاینه کامل مفصل می پردازد و با انجام تست های خونی و رادیوگرافی و نیز نمونه گیری از مایع مفصلی به تشخیص میرسد.

دکتر سید محمد جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

در صورت بروز عفونت، جراحی مجدد تعویض مفصل، میتواند در یک یا دو مرحله انجام شود که اغلب جراحان روش دو مرحله ای را ترجیح میدهند. در این روش ابتدا متخصص ارتوپدی، پروتز قدیمی را برداشته و پس از تمیز کردن کامل مفصل از بافتهای آلوده و شستشوی کامل سیمان مخصوص ارتوپدی که حاوی آنتی بیوتیک است را در محل گذاشته و زخم را میدوزد و سپس درمان آنتی بیوتیک شروع خواهد شد. پس از اطمینان از کنترل عفونت در هفته ششم به بعد، سیمان را خارج کرده و پروتز جدید را در محل قرار می دهد .

دوره نقاهت و بهبودی بعد از جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

دوره نقاهت این جراحی شامل مصرف دارو و فیزیوتراپی می باشد.
مصرف داروهای رقیق کننده خون به منظور پیشگیری از لخته شدن خون ضروری می باشد.
بیمار باید هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کند و به مدت یک تا دوماه در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.
همانند جراحی تعویض مفصل زانو، بیمار باید هر چه سریع تر بتواند راه برود و بایستد. وارد آمدن فشار به مفصل، به تقویت استخوان و عضلات اطراف پروتز کمک می کند.

طول دوره نقاهت این جراحی، نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو متفاوت است و برخی افراد دوره نقاهت طولانی تری را پشت سر خواهند گذاشت.

حتما در خصوص انجام جراحی مجدد تعویض مفصل زانو با پزشک خود مشورت داشته باشید تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که اولا شما به این عمل نیاز دارید و ثانیا اینکه انتظارات شما از این عمل چه باید باشد.

Source: https://www.healthline.com/health/total-knee-replacement-surgery/revision#1

بهترین جراح زانو در تهران

جراحی زانو یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین جراحی های ارتوپدی به شمار می آید و طی سالهای اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این زمینه اتفاق افتاده است . به دلیل پیچیده بودن این جراحی لازم است تا متخصص ارتوپدی دوره تخصص خود را به پایان رساند و دوره های تکمیلی را برای بسط اطلاعات و تجربه، توانمندی هایشان در زمینه زانو بگذرانند .

خوشبختانه امروزه بستر آموزش بسیار وسیع بوده و مراکز بسیار پیشرفته ای وجود دارد که متخصصین ارتوپدی می توانند با مراجعه به آن مراکز به آگاهی های بیشتری در زمینه ارتوپدی دست یابند .

دکتر محمدجواد مرتضوی متخصص جراحی ارتوپدی

بهترین فوق تخصص ارتوپدی در تهران

فرد بعد از گذراندن دکترای آکادمیک و مدرک پزشک عمومی دوره تخصص 4 ساله را در رشته ارتوپدی می گذراند و مدرک متخصص ارتوپدی را دریافت می کند . برای اخذ مدرک فوق تخصص دوره 1.5 تا 2 ساله را در یکی از گرایش های زانو و لگن می گذراند.

بهترین متخصص جراحی ارتوپدی

امروزه انجام فعالیت های ورزشی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و همین امر موجب می شود تا مشکلات ارتوپدی ناشی از آسیب های ورزشی افزایش یابد . امروزه با تمامی پیشرفت ها در زمینه پزشکی و ارتوپدی شناخت یک متخصص جراحی ارتوپدی کمی سخت شده است و همین امر منجر شده تا افراد سودجو و غیر متخصص از این شرایط به نفع خود استفاده نمایند، لذا بهتر است قبل از مراجعه به یک متخصص جراحی ارتوپدی ابتدا در مورد پزشک اطلاعات لازم را بدست آورده سپس اقدام به مراجعه نمایید، زیرا یک متخصص جراحی ارتوپدی در نتیجه درمان بسیار موثر است . به همین منظور بهتر است ابتدا به شناخت و ارزیابی معیارهای یک متخصص جراحی ارتوپدی بپردازید و سطح آگاهی خود را در خصوص ویژگی های ایشان افزایش دهید تا بتوانید انتخابی بهتر داشته باشید .

ضرورت مراجعه به متخصص جراحی ارتوپدی

یکی از اشتباهات رایج در میان عموم افراد جامعه این است که زمانی به یک متخصص جراحی ارتوپدی مراجعه می کنند که بیماری آن ها پیشرفت بسیار زیادی کرده باشد و این امر موجب می شود تا دوره بهبودی بیمار کمی طولانی تر و جراحی پیچیده تر انجام شود . لذا بهتر است در صورت مواجه به علائم بیماری به پزشک مراجعه نمایید تا از بروز عوارض جبران ناپذیر پیشگیری نماید .

ویژگی های موثر در انتخاب بهترین متخصص جراحی ارتوپدی

انتخاب متخصص جراحی ارتوپدی برای اکثر عموم افراد جامعه کمی سخت شده است و همین امر موجب مشغله ذهنی برای افراد شده است . اما آنچه در انتخاب و شناخت معیارهای یک متخصص جراحی ارتوپدی دخیل است عبارتند از:

بیمار محور بودن

در اولویت داشتن بیمار و گوش سپردن به صحبت های او، همچنین داشتن رفتاری صمیمانه یکی از عواملی است که در انتخاب یک جراح زانو تاثیر بسزایی دارد، زیرا اکثر افراد تمایل دارند به پزشکی مراجعه کنند که نحوه برخورد و ارتباطی مناسب را با آن ها داشته باشد .

تجربه و مهارت متخصص جراحی ارتوپدی

یکی از مهمترین معیارهای انتخاب متخصص جراح ارتوپدی تجربه و مهارت اوست زیرا در روند درمان و نتیجه آن بسیار موثر خواهد بود . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با بیماران حاضر در مطب مشورت نمایید .

موقعیت جغرافیایی مطب متخصص جراحی ارتوپدی

با وجود پیشرفت های بسیار در زمینه علم و تکنولوژی و ترافیک های بین شهری تردد برای اکثر عموم افراد جامعه کمی سخت شده است و به همین خاطر در دسترس بودن مطب پزشک بسیار حائز اهمیت می باشد اما باید بدانید تنها انتخاب یک متخصص ارتوپدی به دلیل موقعیت جغرافیایی و توجه نکردن به دیگر ویژگی های پزشک کمی غیرحرفه ای و نادرست می باشد .

آشنایی با تکنیک های روز پزشکی

علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است و یک متخصص ارتوپدی خوب، فردی است که تنها به دانش خود اکتفا نکرده و هر روز برای پیشرفت و آشنایی با تکنیک های روز پزشکی در تلاش است .

خدمات متخصص جراحی ارتوپدی

جراحی زانو

از آنجائی که جراحی زانو یک عمل پیچیده می باشد حتما باید توسط جراح زانو که متخصص یا فوق تخصص زانو انجام شود .

جراحی لگن

یکی از بزرگترین مفصل های بدن مفصل لگن می باشد . هنگامی که مشکلاتی این مفصل را تهدید می کند به سادگی می تواند تاثیرات جدی بر روی بدن داشته باشد و در نهایت فعالیت های عادی را دچار اختلال کند . در صورتی جراحی تعویض مفصل لگن صورت می گیرد که این مفصل به دلیل مشکل آرتروز به آسیب های جدی و حاد مبتلا شده باشد . در جراحی مفصل لگن، جراح اقدام به برداشتن غضروف ها و استخوان ها می کند و اعضای مصنوعی را با تکنیک و متدهای خاص جایگذاری می کند . عمل جراحی می تواند تاثیرات بسزایی در درمان درد لگن در دراز مدت داشته باشد . از مزایای جراحی تعویض مفصل لگن می توان به کاسته شدن درد در فرد – بهتر شدن عملکرد مفصل اشاره کرد .
در مجموع عمل جراحی تعویض مفصل لگن در سه مرحله انجام می شود که عبارت است از:

• پزشک پوست را کنار می زند که به عضلات و در نهایت به مفصل برسد .
  • استخوان لگن را آماده سازی می کند و کاسه را به کار می گیرد .
  • قسمت ران را آماده می کند و سر و دسته را به کار می گیرد .

هنگامی که مفصل لگن آسیب شدید دیده باشد و دیگر نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد پزشک جراحی تعویض مفصل لگن را توصیه می کند .

تعویض مفصل زانو

هدف از تعویض مفصل زانو درمان ساییدگی غضروف مفصل است که معمولا آرتروز (Arthritis)، یا همان التهاب مزمن مفصل زانو را در پی دارد. هنگامی که شخصی دچار آرتروز یا ساییدگی غضروف می شود حرکت وی به شدت محدود شده و دامنه حرکتش کوچک می شود. بطوری که بیمار نمی تواند زانوی خود را بطور طبیعی حرکت دهد. در این هنگام بیمار مجبور به تعویض مفصل زانو خواهد شد. بعد از انجام آزمایش های مخصوص و آمادگی لازم برای عمل بیمار بیهوش شده و وارد اتاق عمل می شود. برشی به طول 8 الی 12 سانتی متر در قسمت جلویی زانو ایجاد می شود، تا فضای میان مفصل زانو قابل دسترسی باشد. پزشک ارتوپد بافت های غضروفی و استخوانی اضافی که بر فضای مفصل تاثیر منفی گذاشته را خارج می نماید .

سپس سطح مفصل کاملا صاف و صیقلی می شود و فضای مناسب جهت قرار گیری مفصل و پروتز پلاستیکی یا آلیاژی ایجاد می شود. مفصل مصنوعی یا همان پروتز به استخوان ران و ساق به وسیله یک ماده کشسانی به نام cement یا ماده دیگر، چسبیده می شود. سپس پروتز به عضلات زانو و تاندون های مفصل متصل شده تا حرکت زانو تا بیشترین حد ممکن شبیه حرکت زانوی طبیعی شود. معمولا پروتز زانو مقاومت بسیار بالایی دارد تا وزن ناشی از اجسام سنگین را تحمل کند. در نهایت پروتز با ماده ای انعطاف پذیر پوشیده می شود .

ممکن است 24 ساعت تا یک هفته پس از انجام عمل جراحی خونریزی یا لخته های خون زیر پوست ظاهر شود که این کاملا طبیعی است. در حالت های بسیار نادری خونریزی ممکن است چند هفته تا یک ماه بطول انجامد. بعد از انجام عمل تعویض زانو بیمار نیاز به ساکشن جهت مکش خون اضافی دارد. همچنین ممکن است کبودی هایی زیر پوست ایجاد شود که دوران بهبودی آن های بسته به شرایط جسمی بیمار و عوامل ژنتیکی دارد.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده بهتر است در صورت مواجه به بیماری ها و مشکلات ارتوپدی به بهترین جراح زانو در تهران مراجعه نمایید .