آرشیو روزانه: آگوست 18, 2019

آرتریت التهابی مفصل ران

آرتریت التهابی مفصل ران، اختلالی است که مفصل ران به خصوص غضروف، استخوان و بافت های نرم اطراف از جمله مفاصل، عضلات و تاندون ها را درگیر می کند.
• آرتریت، اختلال مربوط به مفاصل است که با التهاب مفصل درگیر در بدن همراه است. احتمال بروز این اختلال با بالا رفتن سن افزایش می یابد. بیشتر افراد مبتلا از درد و سفتی مفصل درگیر شکایت می کنند.
• آرتریت التهابی مفصل ران یا روماتیسم در گیر کننده مفصل ران همان طور که از نامش پیداست، مفصل ران را درگیر می کند.
• علل مختلفی در بروز آرتریت مفصل ران دخیل هستند، از جمله: استئوآرتریت، آرتروز ناشی از وارد آمدن آسیب و ضربه، اسپوندیلیت و یا لوپوس سیستمیک.

درمان آرتریت التهابی مفصل ران

چه افرادی به آرتریت التهابی مفصل ران مبتلا می شوند؟

احتمال بروز آرتریت التهابی مفصل ران در تمامی سنین وجود دارد، اما عمدتا در افراد میانسال شایع است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا مبتلا به بیماری های سیستمیک هستند، بیشتر در معرض این اختلال قرار دارند.
افراد جوانی که از لحاظ بدنی فعال هستند و یا در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت ناشی از آسیب، که خود یکی از دلایل بروز آرتریت التهابی است، قرار دارند.
عواملی از قبیل:
– بالا رفتن سن
– سابقه آسیب و ضربه به مفصل ران در گذشته
– سابقه خانوادگی ابتلا به آرتریت
– چاقی و اضافه وزن، که باعث وارد آمدن فشار بیشتر به مفصل ران می شود .

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر فردی ریسک فاکتورهای بالا را داشته باشد، الزاما به این معنا نیست که می تواند به آرتریت التهابی مفصل ران مبتلا شود و در مقابل، اگر فردی شرایط بالا را نداشته باشد نمی توان این اطمینان را داد که در آینده به این اختلال دچار نشود.

علائم و نشانه های آرتریت التهابی مفصل ران

آرتریت، اختلالی است که روند پیشرفت تدریجی دارد و به مرور زمان تشدید می یابد. برخی از شایع ترین علائم این اختلال عبارت است از:
– درد و سفتی به هنگام حرکت مفصل
– تورم بافت اطراف مفصل ران
– کاهش دامنه حرکتی مفصل ران
– سخت راه رفتن
– احساس خشکی صبحگاهی
در مراحل پیشرفته علائم آن با آرتروز پیشرفته مفصل ران یکی است.

تشخیص آرتریت التهابی مفصل ران

جهت تشخیص آرتریت التهابی مفصل ران، متخصص ارتوپدی به معاینه فیزیکی مفصل ران و بررسی سوابق پزشکی بیمار خود می پردازد. آزمایشات خونی به تشخیص این عارضه کمک شایانی میکند. در موارد آزادی و التهابی مفصل باید مراقب عفونت مفصلی بود. تست های تشخیصی مانند رادیوگرافی به تشخیص علت بروز این اختلال کمک می کنند. سی تی اسکن نیز آسیب وارده به مفصل و بافت اطراف را نشان می دهند.

دکتر سید محمد جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

درمان آرتریت التهابی مفصل ران

درمان آرتریت التهابی مفصل ران با توجه به علت بروز اختلال و شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می شود، که شامل درمان های جراحی و غیر جراحی می باشد.
درمان غیر جراحی، خط اول درمان است که به بهبود دامنه حرکتی و تسکین علائم کمک می کند. اقداماتی از قبیل:
– استراحت در منزل و دوری از انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد و ناراحتی در مفصل می شود.
– استفاده از کمپرس سرد و گرم بر روی مفصل درگیر، که به کاهش درد کمک می کند.
– استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن در دست مقابل، که از فشار وارده به مفصل ران درگیر کم می کند.
– مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ژلوفن و ناپروکسن، که به تسکین درد کمک می کنند. درمان دارویی آرتریت التهابی به عهده متخصص روماتولوژی است.
– فیزیوتراپی، که به بهبود دامنه حرکتی و تقویت قوای عضلانی کمک می کند.
– تزریق استروئیدها به مفصل ران، که به تسکین موقتی درد کمک می کند.البته تمایل زیادی به تزریق در مفصل ران بر خلاف مفصل زانو نیست.
در صورتی که با رعایت اقدامات درمانی گفته شده، تغییری در بهبود علائم و درد بیمار مشاهده نشود، درمان جراحی در نظر گرفته خواهد شد. که عبارتند از:
جراحی تعویض مفصل ران. در این شیوه جراحی که با برداشت کامل غضروف همراه است، مفصل مصنوعی ( پروتز ) جایگزین مفصل ران خواهند شد. این جراحی معمولا زمانی توصیه می شود که بیماری تمام مفصل را درگیر کرده باشد.
– سینووکتومی. جراحی است با کمترین میزان تهاجم که در آن، قسمتی و یا تمام غشای سینوویال مفصل ران برداشته خواهد شد که فقط در بیماران خیلی کم سن انجام میشود.
در صورتی که آرتریت التهابی مفصل ران در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان دارویی مناسب توسط روماتولوژی انجام شود، اثر بخشی درمان نیز بیشتر خواهد بود.

Source: https://www.dovemed.com/diseases-conditions/inflammatory-arthritis-of-the-hip/