آرشیو ماهانه: جولای 2019

استئونکروز مفصل زانو

عوامل مختلفی در بروز زانو درد دخیل هستند. یکی از شایع ترین علل بروز زانو درد در خانم های مسن این است که خونرسانی به قسمتی از استخوان مختل می شود و در نهایت شاهد نکروز و مرگ استخوان خواهیم بود. چنین شرایطی در ارتوپدی اصطلاحا استئونکروز نامیده می شود.
در زانو، چنین اختلالی عمدتا در قسمت استخوان ران و داخل زانو اتفاق می افتد. اما با این حال، احتمال بروز استئونکروز در قسمت خارجی زانو و یا استخوان ساق (تبیا) وجود دارد.

استئونکروز مفصل زانو

علت بروز استئونکروز زانو

علت اصلی بروز استئونکروز زانو به طور کامل مشخص نیست. نظریه ای مبنی بر این وجود دارد که شکستگی به همراه آسیب و ضربه شدید می تواند یکی از دلایل مختل شدن روند خونرسانی باشد.
نظریه دیگر این است که تجمع مایع در استخوان باعث افزایش فشار در رگ های خونی و کاهش خونرسانی به استخوان خواهد شد.
احتمال بروز این اختلال در خانم ها سه برابر مردان است، آن هم عمدتا در خانم های بالای 60 سال.
استئونکروز زانو هم چنین با برخی شرایط و درمان ها از قبیل چاقی، آنمی داسی شکل، لوپوس و پیوند کلیه در ارتباط می باشد.
صرف نظر از علت بروز استئونکروز زانو، در صورتی که این اختلال در مراحل اولیه تشخیص داد شود، قطعا از پیشرفت بیماری پیشگیری خواهد شد.

علائم و نشانه های استئونکروز زانو

– درد ناگهانی در قسمت داخلی زانو که معمولا با فعالیت و یا آسیب جزئی تشدید می یابد
– تشدید درد شب ها به هنگام انجام فعالیت
– تورم قسمت جلویی و یا داخلی زانو
– حساسیت جزئی نسبت به لمس ناحیه درگیر
– محدود شدن دامنه حرکتی به علت درد

پیشرفت بیماری

پیشرفت بیماری استئونکروز زانو، با توجه به علائم و نشانه ها و انجام تست های تصویربرداری به چهار مرحله تقسیم می شود:
– مرحله I. علائم استئونکروز زانو در این مرحله بسیار شدید بوده و به مدت شش تا هشت هفته ادامه می یابد و بعد از آن محو خواهد شد. از آن جایی که تست تصویر برداری اشعه ایکش در این مرحله نتایج طبیعی را نشان می دهد، MRI جهت تشخیص قطعی نیاز می باشد. در این مرحله، درمان غیر جراحی به منظور تسکین درد و پیشگیری از وارد آمدن فشار به زانوی درگیر برای بیمار در نظر گرفته می شود.
– مرحله II. معمولا چند ماهی طول می کشد تا بیماری وارد این مرحله شود. در این مرحله علائمی از صاف شدن لبه های استخوان فمور در تست تصویر برداری مشاهده می شود. در این مرحله، سی تی اسکن جهت سنجش میزان درگیری زانو تجویز می شود.

دکتر سید محمد جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

– مرحله III (سه تا شش ماه بعد از شروع بیماری): در این مرحله، غضروف پوشش دهنده استخوان تحلیل می رود و استخوان می میرد، که معمولا درمان جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
– مرحله IV. در این مرحله، استخوان از بین می رود و با تخریب غضروف آرتیکولار، احتمال ساییده شدن مفصل افزایش می یابد. در نهایت شاهد بروز استئوآرتریت خواهیم بود که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو می باشد.

درمان استئونکروز زانو

معمولا در مراحل اولیه استئونکروز زانو، درمان غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. درمان هایی از قبیل:
– مصرف دارو، جهت تسکین درد
– استفاده از عصا و واکر، جهت پیشگیری از وارد آمدن فشار به ناحیه درگیر
– فیزیوتراپی، جهت تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی
در صورتی که بخش بیشتری از زانو درگیر شده باشد، درمان جراحی در نظر گرفته خواهد شد. جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از شایع ترین درمان های جراحی می باشد که با توجه به میزان پیشرفت بیماری و شرایط جسمانی بیمار، از سوی پزشک تجویز می شود.

Source: https://health.uconn.edu/msi/clinical-services/orthopaedic-surgery/center-for-joint-preservation-and-replacement/osteonecrosis-of-the-knee/

بورسیت زانو

بورسیت زانو، اختلالی است که با التهاب کیسه های مملوء از مایع اطراف مفصل زانو همراه می باشد و منجر به کاهش اصطکاک و افزایش فشار در ناحیه ما بین استخوان و تاندون، ماهیچه ها و پوست اطراف مفصل خواهد شد. که در نهایت می تواند منجر به بروز درد و محدود شدن دامنه حرکتی شود.
هدف از درمان بورسیت زانو، تسکین درد و التهاب ناشی از این اختلال می باشد.

علائم و نشانه های بورسیت زانو

علائم و نشانه های بورسیت زانو، با توجه به محل درگیری و علت بروز التهاب، متفاوت می باشد. در کل، گرم بودن ناحیه درگیر، احساس سفتی و تورم به هنگام لمس و فشار ناحیه از جمله علائم شایع بورسیت زانو می باشد.
علائم و نشانه های این اختلال به تدریج آغاز و به مرور زمان شدت می یابد، به خصوص در افرادی که زیاد از زانوی خود استفاده می کنند (زانوی خود را بیشتر خم و راست می کنند).

علت بروز بورسیت زانو

برخی علل شایع بروز بورسیت زانو عبارتند از:
– وارد آمدن فشار زیاد به زانو
– استفاده بیش از حد از مفصل زانو
– عفونت باکتریایی در بورسا
– عوارض ناشی ز ابتلا به اختلالاتی نظیر استئوآرتریت مفصل زانو و یا آرتریت روماتوئید
عواملی از قبیل:
– زانو زدن زیاد، افرادی که در کار خود مجبور به خم و راست کردن بیش از حد زانوی خود هستند
– شرکت در برخی فعالیت های ورزشی، مانند فوتبال یا والیبال
– چاقی و اضافه وزن، که باعث وارد آمدن فشار زیاد به قسمت داخلی مفصل زانو می شود
– ابتلا به استئوآرتریت و نیز نقرس یا بالا بودن اسید اوریک در خون
احتمال ابتلا به بورسیت زانو را افزایش می دهند.

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به بورسیت زانو وجود دارد؟

جهت پیشگیری از ابتلا به بورسیت زانو، رعایت موارد زیر توصیه می شود:
– استفاده از زانو بند. به خصوص در ورزشکاران و افرادی که از زانوی خود کار می کشند، استفاده از زانو بند باعث می شود از زانو در برابر آسیب و ضربه محافظت شود.
– استراحت ما بین کار و فعالیت.
– دوری از انجام فعالیت های شدید و سنگین که باعث وارد آمدن فشار زیاد به زانو می شوند.
– داشتن وزن بدنی سالم و متعادل – تنظیم اسید اوریک خون

تشخیص بورسیت زانو

جهت تشخیص بورسیت زانو، متخصص ارتوپدی به بررسی شرایط جسمانی و سابقه پزشکی بیمار خود می پردازد. برخی دیگر اقداماتی که از سوی پزشک انجام می شوند، عبارتند از:
– بررسی وضعیت هر دو زانو، به خصوص اگر بیمار از درد در یک زانو شکایت کند
– وارد آوردن فشار به زانو، جهت بررسی علائمی از قبیل تورم و درد ناحیه
– بررسی پوست اطراف ناحیه درگیر و یا علائمی از عفونت
– حرکت دادن پاها و زانوها، جهت بررسی دامنه حرکتی

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

تست های تصویربرداری

– اشعه ایکس. این تست هر گونه مشکل مرتبط با استخوان و یا آرتریت را در اختیار پزشک قرار می دهد.
– اولتراسوند. این تست با استفاده از امواج صوتی، به مشاهده هر گونه تورم در ناحیه درگیر کمک می کند.

درمان بورسیت زانو

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، علائم بورسیت زانو به مرور زمان تشدید می یابد و هدف از درمان، تسکین علائم و درد ناشی از این اختلال می باشد. با این حال، با توجه به علت بروز بورسیت و عفونت ناحیه درگیر، مصرف دارو و یا فیزیوتراپی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. در موارد بالا بودن اسید اوریک کنترل آن بسیار اهمیت دارد.
در صورت مشاهده عفونت در ناحیه درگیر، مصرف آنتی بیوتیک از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
فیزیوتراپی، از جمله اقدامات درمانی است که به بهبود انعطاف پذیری و تقویت قوای عضلانی مفصل زانو کمک می کند. از دیگر مزایای فیزیوتراپی می توان به تسکین درد و کاهش احتمال بازگشت مجدد این اختلال اشاره کرد.

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/knee-bursitis/symptoms-causes/syc-20355501

استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت، نوع شایعی از آرتریت است که اغلب زانو را درگیر می کند و در مراحل اولیه، منجر به بروز علائم خفیفی خواهد شد.استئوآرتریت زانو، بر روی استخوان ها، غضروف و‌ سینویوم مفصل زانو تاثیر می گذارد. غضروف، بافت لغزنده ای است که سطح نرمی را برای حرکت مفصل فراهم می کند.

سینوویوم با تولید مایعی به نام سینوویال، محیط لغزنده ای را برای مفصل فراهم می کند. علاوه بر این، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به غضروف می رسد. در صورت بروز اختلال در این روند، محافظتی از استخوان نخواهد شد و در نهایت، استخوان آسیب می بیند.

استئوآرتریت زانو با درد و سفتی مفصل این ناحیه همراه است، که به مرور زمان تشدید خواهد یافت.

استئوآرتریت مفصل زانو

ریسک فاکتورهای موثر در بروز استئوآرتریت مفصل زانو

– بالا رفتن سن
– چاقی و اضافه وزن
– سابقه آسیب و صدمه
– استفاده بیش از حد از مفصل زانو
– ضعیف بودن عضلات زانو
– عوامل ژنتیکی

مراحل استئوآرتریت زانو

از آن جایی که علائم استئوآرتریت زانو تا زمان پیشرفت اختلال ظاهر نمی شوند، روند درمان کمی سخت تر خواهد بود. افراد مبتلا به این اختلال باید متوجه هر گونه تغییر در علائم باشند.

مراحل پیشرفت این اختلال عبارت است از:

مرحله اول: برجستگیهای کوچک موجود در استخوان که استئوفیت نام دارند، می توانند در زانو رشد کنند که نشانه صدمات جزئی به غضروف است. در این مرحله، تغییری در فضای ما بین استخوان ها دال بر تحلیل رفتن غضروف مشاهده نخواهد شد.
به ندرت پیش می آید که افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو در این مرحله، از درد و یا ناراحتی در زانو شکایت کنند. تست های تصویربرداری نیز در این مرحله، نتایج نرمال و طبیعی را نشان خواهد داد.

مرحله 2. خفیف: در این مرحله، فرد متوجه یک سری علائم و تغییرات خواهد شد. تست های تصویربرداری نیز علائمی از رشد استئوفیت ها و نازک شدن غضروف را نشان خواهد داد. فضای ما بین استخوان در این مرحله هنوز تغییری نکرده است.
ممکن است فرد در این مرحله با علائمی مانند درد و یا سفتی زانو مواجه شود. دراین مرحله فرد عمدتا بعد از نشستن های طولانی مدت احساس سفتی و خشکی در زانو میکند.

مرحله 3. متوسط: در این مرحله، شاهد پیشرفت آسیب وارده به غضروف هستیم و فضای مفصلی بین استخوان ها کاهش مییابد که دررادیوگرافی به خوبی مشخص می شود. فرد در این مرحله هنگام انجام فعالیت هایی مانند دویدن و یا راه رفتن، متوجه درد و ناراحتی در زانوی خود خواهد شد. که جزء علائم اولیه التهاب مفصل زانو می باشد.
با پیشرفت استئوآرتریت، غضروف تحلیل می رود و بافت اطراف مفصل نیز سفت و متورم خواهد شد.

مرحله 4. شدید: این مرحله، شدیدترین مرحله استئوآرتریت زانو در نظر گرفته می شود که علائم نیز به خوبی قابل تشخیص خواهند بود. فضای ما بین استخوان در مفصل به مرور کمتر می شود و غضروف تحلیل خواهد رفت.
در نتیجه، شاهد سفتی مفصل، التهاب و تحلیل رفتن مایع اطراف مفصل خواهیم بود. تست های تصویربرداری نیز علائم و موارد گفته شده را به خوبی نشان می دهند. در موارد شدیدتر، شاهد تغییر فرم مفصل زانو نیز خواهیم بود. جراحی، راه درمان استئوآرتریت زانو در این مرحله می باشد.

تشخیص استئوآرتریت زانو

معمولا در مراحل اولیه، بیمار متوجه علامت و نشانه ای نخواهد شد. معمولا بیماران با احساس درد در زانوی خود به پزشک مراجعه می کنند. متخصص ارتوپدی نیز به بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار خواهد پرداخت. برخی دیگر مواردی که از سوی پزشک بررسی می شوند، عبارتند از:
– زمانی که فرد متوجه درد در زانوی خود می شود
– میزان تاثیر این اختلال بر میزان فعالیت های روزانه
– داروهای مصرفی
– محدوده دامنه حرکتی، جهت بررسی میزان آسیب وارده به زانو
تست های تشخیصی نیز عبارتند از:
– MRI در این مرحله کمکی به تشخیص نمیکند و لازم به انجام نیست.
– اشعه ایکس. که میزان آسیب وارده به مفصل را نشان می دهد.
– آزمایش خون. که بروز بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید را نشان می دهد.

درمان استئوآرتریت مفصل زانو

مرحله 1
از آن جایی که شدت علائم در این مرحله بسیار کم است، معمولا مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. انجام برخی تمرینات به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند. بهترین روش برای تقویت عضلات پیاده روی روزانه به طور مرتب است.

مرحله 2
در این مرحله، درمان همانند مرحله ۱ است و ممکن است فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اضافه شود.

مرحله 3
علاوه بر درمانهای قبلی تزریق داخل مفصلی کورتون و یا هیالورونیک اسید در این مرحله کمک کننده است.

مرحله 4
از آن جایی که در این مرحله، شاهد تشدید علائم هستیم، درمان جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

آیا راهی جهت پیشگیری از بروز استئوآرتریت مفصل زانو وجود دارد؟

بله، با رعایت موارد زیر می توان تا حد زیادی از بروز این اختلال پیشگیری کرد:
– داشتن وزن بدنی ایده آل و متعادل
– اهمیت دادن به ورزش و داشتن تحرک بدنی