آرشیو ماهانه: آوریل 2018

آرتروز مفصل زانو

یکی از عوارضی که مفصل زانو را درگیر می کند ، آرتروز مفصل زانو می باشد . مهمترین سوال اینست که آرتروز مفصل زانو چیست ؟ آرتروز مفصل زانو به معنی از بین رفتن غضروف مفصلی است . از بین رفتن غضروف مفصلی می تواند در داخل زانو ، خارج زانو یا در زیر کشکک ایجاد شود . در هر قسمتی این اتفاق بیافتد فرد احساس درد می کند . میزان دردی که فرد احساس می کند متناسب با میزان از بین رفتن غضروف می باشد . هر اندازه غضروف از بین برود زانو دچار تغییر شکل می شود . در واقع تغییر شکل زانو یکی از علائم آرتروز مفصل زانو می باشد . این بیماری ممکن است موجب تغییر شکل مفصل نیز بشود .

آرتروز زانو از بیماری های شایع بخصوص در خانم های مسن می باشد که در صورتی که اقدامی جهت درمان صورت نگیرد منجر به آسیب های جدی می شود . دکتر مرتضوی متخصص زانو و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آرتروز استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .

آیا هر دردی در زانو نشانه آرتروز است ؟

دکتر مرتضوی متخصص ارتوپدی می گوید :یکی از مهم ترین شکایاتی که بیماران برای درمان آن به پزشک مراجعه می کنند درد زانو می باشد . درد زانو می تواند علل مختلفی داشته باشد . این مسئله مهم است که بدانید بسیاری از درد های زانو آرتروز و از بین رفتن مفصل غضروفی نیست . بسیاری از درد های زانو نرم شدن غضروف مفصلی می باشد . نرم شدن غضروف مفصلی می تواند برای بیمار درد ایجاد کند . این نرم شدن غضروف مفصلی می تواند در قسمت های مختلفی از زانو اتفاق بیافتد .
فرق نرم شدن غضروف مفصلی و آرتروز مفصلی اینست که نرم شدن غضروف مفصلی قابل درمان است و شخص پس از درمان- یک غضروف و مفصل کاملا طبیعی خواهد داشت در حالیکه در آرتروز نمی توان غضروف از بین رفته را مجددا بازگرداند .

آرتروز مفصل زانو

آسیب های زانو

یکی از مهم ترین عوارضی که بیماران با آن مواجه می شوند ، آسیب های زانو است . در ابتدا باید بدانید چه عناصری در آسیب زانو ممکن است صدمه بینند . مهم ترین عناصری که در زانو وجود دارد ، رباطها ، مینیسکهای زانو است . همه این عناصر می توانند در اثر ضربه دچار آسیب شوند . 4 رباط مهم در زانو وجود دارد :
• رباطی که در داخل زانو وجود دارد به نام رباط داخلی
• رباطی که در قسمت خارجی زانو قرار دارد .
• رباطهایی که در میان زانو قرار دارند رباطهای صلیبی زانو هستند یکی در جلو و دیگری در عقب زانو قرار گرفته اند .
• همچنین در سمت داخلی یک مینیسک و در خارج زانو مینیسک دیگری قرار گرفته است .
هر کدام از این رباط ها ممکن است در اثر ضربه دچار آسیب شوند و درمان آن ها بر اساس اینکه کدام یک از این رباط ها آسیب دیده است متفاوت می باشد .

درمان آرتروز زانو

همانطور که اشاره شد آرتروز به معنای از بین رفتن غضروف مفصلی می باشد . سوال مهم اینست که درمان آرتروز زانو چیست ؟ این بیماری درمان های متعددی دارد . دکتر مرتضوی درباره نقش ورزش و فعالیت های بدنی در درمان آرتروز می گوید :هر چه عضلات اطراف مبتلا به آرتروز قوی تر باشد ، از پیشرفت آرتروز در آن مفصل جلوگیری می شود و در واقع از آن مفصل محافظت می کند . بنابراین افرادی که مبتلا به این بیماری هستند باید سعی کنند فعالیت هایی متناسب با آرتروز داشته باشند . برخلاف تصور افراد که فکر می کنند استراحت و کم تحرکی به درمان این بیماری کمک می کند .