دکتر مرتضوی » پیشگیری از آرتروز
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

پیشگیری از آرتروز

به منظور پیشگیری از آرتروز زانو در واقع روش های مختلفی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به رعایت یک رژیم غذایی درست، اصلاح کردن حرکات  زانو، انجام فعالیت و ورزش های بدنی درست، تقویت کردن عضلات مفصل زانو، متعادل نگه داشتن وزن و … اشاره کرد که باید تمامی آن ها به درستی انجام داده شود تا آسیب جدی به زانو وارد نشود در ادامه بیشتر در مورد هریک از این موارد صحبت خواهیم کرد.

پیشگیری از آرتروز

مهم ترین راه های پیشگیری از آرتروز زانو

همانطور که می دانید این عارضه منجر به تخریب مفاصل می شود و برای هر سنی ممکن است این اتفاق رخ می دهد؛ البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سن، عوامل ژنتیکی، جنسیت و … اشاره کرد.

هنوز درمان قطعی برای این بیماری  وجود ندارد، اما با این حال، می توان از پیشرفت و تشدید علائم پیشگیری کرد و احتمال بروز این عارضه را به حداقل رساند.

ایجاد یک سری تغییرات در سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به آرتروز زانو بسیار موثر می باشد که عبارتند از:

1. ورزش برای آرتروز

ورزش هایی که فشار کمتری به مفاصل وارد می کنند، برای سلامت استخوان ها و مفاصل بسیار مناسب هستند.  ورزش های هوازی از جمله تمریناتی است که از سوی متخصصین ارتوپدی توصیه می شود و می تواند از بروز آرتروز پیشگیری کند و روند پیشرفت بیماری را نیز به تاخیر بیاندازد.

از جمله مزایای ورزش های ایروبیک و تمرینات بدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ سلامت مفاصل
  • تسکین درد و سفتی مفاصل
  • بهبود استحکام و قوای عضلانی
  • داشتن وزن متعادل

برای آشنایی بیشتر در مورد ورزش برای آرتروز این مقاله از سایت را مطالعه کنید.

مهم ترین راه های پیشگیری از آرتروز زانو

2. متعادل نگه داشتن وزن

اضافه وزن و چاقی از جمله عواملی است که احتمال بروز آرتروز را افزایش می دهد، چرا که در چنین شرایطی، فشار و استرس بیشتری به مفاصل، به خصوص مفاصل اندام های تحتانی بدن وارد می شود پس سرعت تحلیل رفتن غضروف نیز افزایش می یابد. در گذشته تنها افراد سالمند به این عارضه مبتلا می شدند ولی امروزه با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی در واقع افراد جوان تر دچار این بیماری در زانو های خود می شوند.

پس به همین خاطر، کم کردن وزن جهت تسکین درد و بهبود علائم در بیمارانی که اضافه وزن دارند می تواند نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد.

نکته: دیابت و بالا رفتن سطح قند خون، احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد و باعث تسریع سفت شدن مفاصل نیز می شود. بیماری دیابت با تحریک التهاب، روند تحلیل غضروف را تسریع می بخشد. به همین خاطر، سطح خون افراد دیابتی باید در حالت نرمال باشد تا از بروز آرتروز نیز پیشگیری به عمل آید.

3. استراحت کردن

درست است که ورزش، به حفظ سلامتی مفاصل کمک می کند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از مفصل، احتمال بروز آرتروز را افزایش می دهد. در صورتی که مفصل متورم شده باشد، کار کردن با مفصل درگیر به مدت 12 تا 24 ساعت ممنوع می باشد. استراحت کردن از بروز مجدد آرتروز در آینده نیز پیشگیری می کند، ولی باید توجه داشت که استراحت بیش از حد به دلیل ضعیف کردن عضلات می تواند باعث پیشرفت آرتروز شود.

4. اصلاح حرکات

این یک باور کاملا غلط است که مردم فکر می کنند که ابتلا به آرتروز مفصل زانو به دلیل زیاد نشستن اتفاق می افتد ولی باید بدانید که این موضوع منجر به ساییدگی کشکک زانو، تخریب شدن لایه غضروفی مفصل خواهد شد.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که زانوها نباید برای مدت زنان طولانی حالت خمیده داشته باشند این موضوع بیشتر در کارمندان مشاهده می شود پس بهتر است تا به منظور پیشگیری از چنین حالتی هر چند ساعت یکبار خیلی کوتاه قدم بزنید تا در آینده دچار این مشکل نشوید.

ورزش و پیشگیری از آرتروز

5. عدم بلند کردن اجسام سنگین

در زمان بلند کردن اجسام حتما دقت داشته باشید که به هیچ عنوان کارهای سنگین انجام ندهید، این موضوع بیشتر در افراد با مشاغل سنگین صدق می کنید پس حتما در انجام کارهای خود دقت بالایی داشته باشید.  

6. استفاده از زانو بند

استفاده از زانو بند در واقع از ایجاد ضربه یا هر گونه فشاری به زانو شما پیشگیری می کند، ولی حتما دقت کنید که در زمان استفاده حرکت زانوها محدود تر خواهد شد پس بهتر است تا حتما با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده عوامل دیگری نیز دخیل هستند که عبارتند از:

  • عدم انجام پیاده روی آن هم در محیط های سر بالایی
  • عدم بالا و پایین رفتن از پله ها
  • استفاده از توالت ایرانی
  • عدم پوشیدن کفش های پاشنه بلند
زانو بند و پیشگیری از آرتروز

نتیجه گیری

ما در این مقاله به مهم ترین راه های پیشگیری از آرتروز زانو اشاره کردیم همانطور که گفته شده این عارضه در هر سنی آن هم بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود. با این که آرتروز درمان قطعی ندارد، اما راه هایی جهت تسکین و کنترل علائم وجود دارد. سبک زندگی سالم، ورزش و تمرینات سبک، استراحت و خواب کافی، داشتن رژیم غذایی سالم و داشتن وزن متعادل از جمله این اقدامات می باشد.

سوالات متداول

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۴ دیدگاه ها
  1. سلام آقای دکتر ممنون از وقتی که خواهید گذاشت من عمل پرانتزی زانو کردم جراحم آقای دکتر وریانی بودند و خیلی راضی از عمل هستم پای چپ و پای راستم مقدار کمی پرانتزی هست و زانو آرتروز دارد و کمی کوتاه بلند شده به نظر شما میشه پایه راست را عمل نکنم چون کم هست البته لنگش دارم و کوتاه بلند شده خیلی کم میشه با کفی طبی یا بستن و نرمش مخصوص بهتر بشه چون شنیدیم یک سال بعد عمل باز باید عمل بشه پلاتین در آورده بشه و اگر پای دوم را عمل کنم همین مشگل هست ضما من مهر کمر سالهای پیش شکسته و در صورت فعالیت خیلی زیاد و راه رفتن زیاد درد دارم و البته مینسک هر دو پا عمل شده و لی درد شدید در پشت پایی که عمل کردم دارم مواقعی زمین نمی تونم بزارم وقتی نرمش می کنم بهتر میشه

    پاسخ
    • در صورت وجود آرتروز عمل جراحی حتما توصیه می شه
      لزوما نیازی به خروج پلاک نیست

      پاسخ
  2. با سلام -اقای دکتر من 53 سالمه ورزش میکنم و دقت در تغذیه سالم هم دارم . قند خونم متعادل و مرتب چک سالیانه دارم. در دوران شروع یایسگی هم هستم
    مدتی است که نشانه های آرتروز یعنی خشکی مفاصل در دستها و پاهایم احساس میکنم خصوصا انگشتان ، خصوصا اول صبح و اخر شبها درد کمی دارم .
    میتوانید به من کمک کنید و راهکاری بدهید که این مشکل پیشرفت نکنه . آیا خوردن گلوکوزامین میتواند تاثیر داشته باشد؟

    پاسخ
    • جهت دریافت مشاوره لطفا با این شماره تماس بگیرید 021 -22902671

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *