پیچ خوردگی زانو

پیچ خوردگی زانو ، آسیب رباط های اطراف مفصل زانو را شامل می شود. چهار رباط اصلی در زانو به حفظ استحکام این مفصل کمک می کنند. علاوه بر این، رباط های کوچک تر دیگری در این مفصل وجود دارند که منجر به بروز درد بعد از آسیب و صدمه می شوند.معمولا پیچ خوردگی با کشیدگی اشتباه گرفته می شود. پیچ خوردگی آسیبی است که به رباط ها وارد می شود، و کشیدگی آسیبی است که بر عضلات تاثیر می گذارد.رباط ها، ساختارهایی هستند که دو استخوان را به هم متصل و امکان حرکت مفصل را فراهم می کنند. رباط های زانو به تسهیل حرکاتی مانند خم و راست کردن مفصل کمک می کنند. رباط های جانبی، مانع چرخش های شدید زانو می شوند.

نشانه ها و مشکلات  پیچ خوردگی زانو

درد و التهاب، از جمله علائم شایع پیچ خوردگی زانو می باشد. به طور کل، معمولا بعد از صدمه دیدن زانو، رباط ها نیز آسیب می بینند و علائم ظاهر می شوند. گاهی شدت علائم، 48 ساعت بعد از آسیب تشدید و به مرور زمان، کمتر می شود، که البته بستگی به میزان آسیب دارد.

دکتر مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و  لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان این بیماری  استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید .

برخی دیگر علائم شایع  عبارتند از:

علل پیچ خوردگی زانو

آسیب و صدمه، یکی از دلایل پیچ خوردگی زانو می باشد. گاهی، انجام برخی حرکات ورزشی می تواند باعث شود تا زانو پیچ بخورد. زمین خوردن از دیگر علل پیچ خوردن زانو می باشد. البته ناگفته نماند که موارد گفته شده می توانند منجر به بروز عوارضی مانند شکستگی و یا دررفتگی زانو نیز شوند. به همین خاطر، در پیچ خوردگی ها بررسی های بالینی و تشخیص دقیق، بسیار مهم می باشد.

عکس پیچ-خوردگی-زانو

تشخیص پیچ خوردگی زانو

جهت تشخیص پیچ خوردگی، متخصص ارتوپدی به بررسی دقیق زانو و علائم موجود می پردازد تا علت اصلی درد و ناراحتی بیمار مشخص شود. اشعه ایکس و سی تی اسکن، از جمله های تست هایی هستند که به تشخیص دقیق تر کمک می کنند.هنگام تشخیص پیچ خوردگی زانو، مشخص نمی شود کدام رباط آسیب دیده است و این موردی است که بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، آسیب رباط صلیبی معمولا به جراحی نیاز دارد.

هنگام تشخیص ، میزان شدت آسیب مشخص نمی شود. این موضوع مهم است چرا که آسیب های جزئی هم به درمان نیاز دارند. در صورتی که میزان آسیب شدید باشد، درمان هایی مانند فیزیوتراپی و یا جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

با توجه به موارد گفته شده، در صورت تشخیص پیچ خوردگی زانو، حتما میزان آسیب و رباط آسیب دیده باید مشخص و سپس اقدامات درمانی مناسب با نوع و میزان آسیب برای بیمار تعیین شود.

درمان پیچ خوردگی زانو

معمولا آسیب رباط زانو ، بر اساس میزان شدت به درجات زیر تقسیم می شود:

-در جه 1. میزان آسیب کم که با استراحت و تغییر در نحوه انجام فعالیت ها، طی یک تا دو هفته بهبود می یابد.

درجه 2. آسیبی که می تواند با پارگی جزئی رباط همراه باشد. در چنین شرایطی، محدود کردن یک سری فعالیت ها به مدت چهار تا شش هفته به بهبود علائم کمک می کند.

درجه 3. آسیبی که با پارگی کامل رباط همراه است و با توجه به شدت آسیب، فیزیوتراپی و یا جراحی نیاز می باشد.

نتیجه گیری

پیچ خوردگی زانو، نتیجه وارد آمدن آسیب و صدمه به رباط هایی است که زانو را احاطه کرده اند. وجود رباط در زانو جهت حفظ سفتی و استحکام مفصل ضروری می باشد. در صورتی که احتمال پیج خوردگی داده شود، معاینات دقیق تری جهت نوع و شدت آسیب و میزان درگیری رباط نیاز می باشد.

Source: https://www.verywellhealth.com/knee-sprain-ligament-2548654