پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی، یکی از شایع ترین آسیب های زانو می باشد.ورزشکارانی که در رشته های ورزشی مانند فوتبال والیبال و یا بسکتبال فعالیت می کنند، بیشتر در معرض چنین آسیبی قرار دارند. در صورت پاره شدن رباط صلیبی، جراحی جهت برگرداندن عملکرد زانو به حالت اولیه در اکثر موارد ضروری است وهالبته به مواردی مانند شدت آسیب و میزان فعالیت و میزان آرتروز زانو نیز بستگی دارد.

آناتومی رباط صلیبی

استخوان هایی که زانو را فرم می دهند، عبارتند از: استخوان فمور، تبیا و کشکک زانو (پاتلا). کشکک زانو که در قسمت جلویی زانو قرار دارد، از این مفصل در برابر ضربات و آسیب های وارده محافظت می کند.

استخوان ها توسط رباط ها به هم متصل می شوند. این رباط ها همانند نواری محکم استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند و باعث می شوند مفصل زانو در جای خود ثابت باقی بماند.

رباط های کلترال (جانبی)

این رباط ها در قسمت های کناری زانو قرار دارند و حرکات کناری زانو را کنترل می کنند.

رباط های صلیبی

رباط های صلیبی در قسمت داخلی زانو قرار دارند و با فرم ضربدری شکلی که دارند، حرکات چرخشی زانو را کنترل می کنند. این رباط ها مانع از لغزش تبیا بر روی استخوان فمور می شوند. هر زانو دارای دو رباط صلیبی یکی در جلو به نام رباط صلیبی قدامی یا ACL  و دیگری در عقب زانو به نام رباط صلیبی خلفی یا PCL  میباشد.  اغلب موارد آسیب رباطهای صلیبی مربوط به ACLاست.

عکس-پارگی-رباط-صلیبی

علت پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

• تغییر سریع و ناگهانی در جهت راه رفتن
  • توقف ناگهانی
  • کم کردن سرعت هنگام دویدن
  • پریدن غیر صحیح

مطالعات نشان می دهند، احتمال آسیب و پارگی رباط صلیبی قدامی در ورزشکاران خانم بیشتر شایع می باشد، که آن هم به دلیل تفاوتی هایی است که در استقامت عضلانی میان زنان و مردان وجود دارد.

علائم  پارگی رباط صلیبی قدامی

در صورت پارگی رباط صلیبی، معمولا صدایی از داخل زانو شنیده می شود. برخی دیگر علائم فیزیکی عبارتند از:

• درد همراه با تورم و التهاب. بعد اط آسیب، زانو طی 24 ساعت ملتهب خواهد شد، که ممکن است خود به خود بهبود یابد. با این حال، افرادی که خواهان انجام فعالیت های ورزشی هستند، باید بدانند که ممکن است زانو مقاومت قبل خود را نداشته باشد و بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرد.
  • محدود شدن دامنه حرکتی
  • احساس ناراحتی هنگام راه رفتن

تشخیص پارگی رباط صلیبی

معاینات بالینی

جهت تشخیص پارگی رباط صلیبی ، متخصص ارتوپدی ابتدا به بررسی علائم و نشانه ها، و سوابق پزشکی بیمار می پردازد. در حین معاینه، پزشک ساختار زانوی آسیب دیده را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهد. در بیشتر مواقع پارگی و آسیب رباط از طریق معاینه تشخیص داده می شود.

تست های تصویربرداری

اشعه ایکس. با این که اشعه ایکس آسیب رباط صلیبی را نشان نمی دهد، اما می توان تشخیص داد که این آسیب به دلیل شکستگی استخوان می باشد یا خیر.

MRI تصاویر دقیقی از بافت نرم و رباط ها را در اختیار پزشک قرار می دهد و همچنین به جراح کمک میکند از آسیب های همراه نیز آگاه شود.

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و  لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان این بیماری  استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی اساسا جراحی است.در افراد جوان و ورزشکاراین عمل برای جلوگیری از آرتروز و نیز برگشت به ورزش ضروری است. اما افراد مسن و یا بیمارانی که از لحاط بدنی فعالیت کمتری دارند، ایجاد تغییر در سبک زندگی به بهبود علائم کمک می کند و تنها در صورتی که بیمار از ناپایداری زانو شکایت دارد جراحی لازم است.

درمان غیر جراحی

درمان های غیر جراحی عمدتا به افرادی توصیه می شود که تحرک بدنی کمتری دارند و شامل موارد زیراست:

• استفاده از عصا و یا واکر، در مرحله حاد تا هنگام راه رفتن فشار کمتری به زانوی آسیب دیده وارد شود
  • فیزیوتراپی، که بعد از تسکین درد و التهاب باید انجام شود. انجام یک سری تمرینات تجویز شده از سوی پزشک به بهبود دامنه حرکتی و افزایش استحکام عضلانی کمک می کند
  • راه رفتن روزانه یکساعت برای تقویت عضلات اطراف زانو

درمان جراحی

هدف از جراحی، ترمیم و برگرداندن استحکام و استقامت مفصل زانو به حالت طبیعی و اولیه می باشد. در این جراحی، پزشک با استفاده ازتاندونهای خود فرد رباط را بازسازی میکند.

این تاندون ها از منابع مختلفی تهیه می شوند، که عمدتا از تاندون پاتلا و یا تاندون های همسترینگ به دست می آیند .تاندون های چهار سر ران در قسمت بالایی زانو نیز گاهی برای گرافت استفاده می شوند.

با این حال، گرافت مزایا و معایب خودش را دارد و معمولا شش ماه و یا بیشتر دوره نقاهت و استراحت دارد.

آرتروسکوپی ، شیوه جراحی با کمترین میزان تهاجم. است.  این روش با استفاده از آرتروسکوپ و ایجاد برش های کوچک انجام می شود. درد کمتر بعد از جراحی، مدت زمان کوتاه بستری بودن در بیمارستان و هم چنین دوره نقاهت کوتاه از جمله مزایای این شیوه جراحی می باشد. این روش روش استاندارد برای درمان این عارضه است

فیزیوتراپی و بازتوانی بعد از عمل به اندازه خود عمل در موفقیت عمل جراحی تاثیر دارد.بعد از جراحی، فیزیوتراپی به شدت توصیه می شود. با تقویت قوای عضلانی، میزان فشاری که رباط قادر به تحمل کردن آن می باشد، افزایش می یابد. معمولا تا ۳ ماه فیزیوتراپی و بعد از آن شش ماه بدنسازی برای تقویت عضلات اطراف زانو و بازگشت به ورزش ضروری است. بسته به نوع عمل و نیز وضعیت توانبخشی عضلات فرد تا ۹ ماه بعد از عمل نمیتواند ورزشها حرفه ای انجام دهد.

Source: https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/anterior-cruciate-ligament-acl-injuries/

5 thoughts on “پارگی رباط صلیبی

1. سولماز - ژانویه 16, 2019 در 10:27 ق.ظ

سلام لطفا میشه بگید تاخیر ده ساله در درمان نکردن پارگی مقداری از رباط صلیبی خلفی و کشیدگیش چه اثراتی داره ؟ البته پارگی طبق عکس رنگی گرفتم 2 سال بعد از اتفاق گفتند نیاز به عمل نداره البته بعد بخاطر اشتباه تشخیص پزشک آشنا بوده در مشهد که گفت عکس رنگی نمیخواد و به عکس سیاه سفید اکتفا کرد و من ده ساله می لنگم آیا راهی هست درست بشم ؟

• drmortazavi - ژانویه 16, 2019 در 10:35 ق.ظ

از بیمارستان امام بخش ترخیص هزینه را سوال کنید

2. حسین - ژانویه 16, 2019 در 10:28 ق.ظ

سلام دکتر من سه سال رباطم پاره شده هیچ بیمه ای ندارم . هزینه زیاد داره ؟ ممنون.

3. جواد - ژانویه 16, 2019 در 10:29 ق.ظ

سلام و وقت بخیر خدمت شما ببخشید مزاحم شدم بنده سال گذشته از ناحیه زانوی چپ دچار آسیب شدم که مشکوک به پارگی رباط بود گچ گرفتم و فیزیوتراپی کردم دوباره راه افتادم اما بعد از یک سال مجدد با اولین فشار زیاد زانو در اصطلاح روی هم در رفت و چند روز ورم داشت و درد و اصلا مثل قبل نمی تونم باهاش کار کنم . لطفا راهنمایی بفرمایید .

• drmortazavi - ژانویه 16, 2019 در 10:35 ق.ظ

سلام درد در زانو نشانه مهمی است . حتما باید معاینه شوید و شاید نیاز به جراحی باشد.

پنج × 5 =