علت و درمان آب آوردن زانو

آب ضافی داخل و یا اطراف مفصل زانو. این اختلال عمدتا در پی عفونت، آسیب ضربه ای و یا التهاب مفصل ایجاد می شود که علاوه بر تورم، شاهد بروز درد و سفتی نیز در ناحیه خواهیم بود.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که آب آوردن زانو نباید با ادم اشتباه گرفته شود. ادم، تورمی است که در پی التهاب، آلرژی، مشکلات قلبی و یا سایر شرایط ایجاد می شود و تمام اندام تحتانی را فرا میگیرد و تجمع مایع در بافت زیر جلدی است.

درمان آب آوردن زانو

علائم و نشانه های آب آوردن زانو

تورم، درد، سفتی، و محدودیت حرکتی در ناحیه زانو، از جمله علائم و نشانه های آب آوردن زانو می باشد. کیست بیکر، یکی از شایع ترین عوارض آب آوردن زانو است و زمانی ایجاد می شود که میزان مایع موجود در زانو بیشتر می شود و توسط بدن جذب نخواهد شد. اگر اندازه کیست کوچک باشد، منجر به بروز علامت و نشانه ای نخواهد شد. اما کیست های بزرگ تر می توانند منجر به بروز درد هنگام حرکت شوند.

علت آب آوردن زانو

آب آوردن زانو می تواند به دلیل عفونت باشد. آرتریت سپتیک که با عنوان آرتریت عفونی نیز شناخته می شود، توسط باکتری ها ایجاد می شود. عفونت مفصلی، می تواند توسط یک عفونت سیستمیک و راه یابی به بستر خون ایجاد شود. باکتری می تواند از راه زخم و یا سایر روش های پزشکی به عمق مفصل وارد شود.

عواملی از قبیل بالا رفتن سن، دیابت، ابتلا به HIV، تزریق وریدی، جراحی تعویض مفصل و یا آرتریت از جمله عواملی هستند که احتمال بروز آرتریت سپتیک را افزایش می دهند.

آسیب مفصلی

آسیب ورزشی، یکی از دلایل شایع آب آوردن زانو می باشد. تصادف، زمین خوردن های شدید و یا فشار شدید وارد شده به زانو از دیگر عوامل موثر می باشند. آسیب می تواند به استخوان، بافت همبندی و یا غضروف وارد و منجر به بروز درد، سفتی و یا مشکلات حرکتی شود.

وارد آمدن فشارهای مکرر به زانو نیز می تواند باعث آب آوردن زانو شود. یعنی زمانی که حرکتی به طور مرتب تکرار شود. آب آوردن زانو عمدتا با بورسیت (التهاب کیسه مملوء از مایع مفصل) مرتبط می باشد.

آرتریت

آب آوردن زانو یکی از مشخصات شایع آرتریت است که با التهاب مفصل همراه می باشد. دو نوع آرتریت وجود دارد:

– استئوآرتریت که با ساییدگی مفصل همراه است
– آرتریت اتوایمیون مانند آرتریت روماتوئید که سیستم ایمنی مستقیما به بافت مفصلی حمله می کند.

درمان آب آوردن زانو

درمان با توجه به علت آب آوردن زانو در نظر گرفته می شود. درمان هایی از قبیل: استراحت در منزل، استفاده از کمپرس یخ، حرکت ندادن ناحیه و مصرف داروهای ضد التهابی – غیر استروئیدی.

عفونت مفصلی ممکنست نیاز به جراحی داشته و مصرف آنتی بیوتیک ضروری است.

گاهی به منظور کنترل بهتر آرتریت روماتوئید، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات در نظر گرفته می شود.

آرتروپلاستی (جراحی مفصل)، در آسیب های شدید و یا ترمیم حرکت مفصل در پی آرتریت از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

آب آوردن زانو

آیا راهی برای پیشگیری از آب آوردن زانو وجود دارد؟

بله، با رعایت موارد زیر، تا حد بسیاری می توان از آب آوردن زانو پیشگیری کرد:

– کم کردن وزن، به منظور کم شدن فشار وارده به زانو و اندام های تحتانی
– انجام تمرینات کششی قبل از ورزش
– قوی کردن عضلات و ماهیچه ها
– استفاده از زانوبندهای الاستیک
– دوری از انجام فعالیت های شدید بدنی با بالا رفتن سن
– عدم وارد کردن فشار به بدن برای برداشتن اشیا

راه های ارتباطی با دکتر سید محمدجواد مرتضوی:

شماره های تماس: ۲۲۹۰۲۶۷۱ – ۲۲۹۰۲۶۷۳

اینستاگرام دکتر مرتضوی: doctor_mortazavi