دررفتگی مفصل ران

دررفتگی مفصل ران

دررفتگی مفصل ران زمانی اتفاق می افتد که استخوان ران در پی وارد آمدن فشار و ضربه، از قسمت سوکت خارج می شود. یکی از شایع ترین علت دررفتگی مفصل ران، برخورد زانو با داشبورد ماشین در تصادف می باشد. زمین خوردن از ارتفاع زیاد و یا آسیب های ورزشی، از دیگر علل دررفتگی ران هستند.

دررفتگی مفصل ران

دررفتگی مفصل ران

علائم و نشانه های دررفتگی مفصل ران

– درد شدید در ران
– ناتوانی در حرکت دادن پا
– چرخش مفصل ران به سمت داخل و یا خارج
– بی حس شدن انگشت ها، قوزک پا و یا کل پا

تشخیص دررفتگی مفصل ران

تست های تشخیصی دررفتگی مفصل ران عبارتند از:

– رادیوگرافی، که تصاویر دقیقی از استخوان ها و مفصل ران را در اختیار پزشک قرار می دهد. این تست هم چنین مواردی مانند دررفتگی ران و یا سایر آسیب ها را نیز نشان می دهد.

– سی تی اسکن، تستی که جزئیات دقیقی از مفصل ران از جمله دررفتگی، شکستگی و یا سایر آسیب ها را نشان می دهد.

درمان دررفتگی مفصل ران

– مصرف دارو، که به تسکین درد کمک می کند.

– مسکن های خفیف

دررفتگی مفصل ران

دررفتگی مفصل ران

Closed Reduction. در این روش، استخوان پشت ران به داخل سوکت منتقل می شود. این کار با چرخش پا و حرکت دادن ران در زوایای مختلف انجام خواهد شد. در صورتی که امکان انجام این کار وجود نداشته باشد، جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

Open Reduction. روش جراحی که با بیهوشی انجام می شود و استخوان ران به محل اصلی خود برگردانده می شود. جهت انجام این جراحی، برشی در مفصل ران ایجاد می شود تا امکان مشاهده و ترمیم ناحیه فراهم گردد. بعد از جراحی، سی تی اسکن و یا اشعه ایکس انجام خواهد شد.

آیا راهی برای پیشگیری از دررفتگی مجدد مفصل ران در آینده وجود دارد؟

توصیه می شود تا شش هفته بعد از آسیب مفصل ران، نسبت به رعایت موارد زیر اهمیت داده شود:

– هنگام نشستن، پشت بدن باید کاملا صاف باشد، پاها بر روی هم انداخته نشوند.
– زانوها دور از هم قرار بگیرند. هنگام نشستن و یا زمانی که دراز کشیده اید، حتما بالشتی را ما بین زانوها قرار دهید. مراقب باشید زانوها پیچ نخورند.
– از نشستن بر روی صندلی های کوتاه خودداری کنید.
– هنگام برداشتن شی ای از روی زمین زانوها را خم کنید.

آیا راهی برای کنترل علائم وجود دارد؟

معمولا دو تا سه ماه زمان می برد تا دررفتگی مفصل ران بهبود یابد. اما رعایت موارد زیر به تسکین علائم کمک می کنند:

– استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن. این کار مانع وارد آمدن فشار به مفصل درگیر می شود. با بهبود دررفتگی، کم کم می توان بدون کمک عصا یا واکر راه رفت.

– فیزیوتراپی. انجام تمرینات فیزیوتراپی به بهبود دامنه حرکتی و تقویت قوای عضلانی مفصل ران کمک می کند. ورزش هم چنین به تسکین درد نیز کمک می کند.

عدم انجام فعالیت های شدید بدنی و ورزش، به مدت شش تا دوازده هفته و تا زمان بهبودی کامل عضله

در صورت مشاهده علائمی از قبیل:

– تب
– قرمز و متورم شدن بخیه
– بی حس شدن پاها و انگشت ها
– دردی که با مصرف دارو بهبود نیابد
– ناتوانی در راه رفتن حتی به کمک عصا یا واکر

حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

راه های ارتباطی با دکتر سید محمدجواد مرتضوی:

شماره های تماس: 22902671 – 22902673

اینستاگرام دکتر مرتضوی: doctor_mortazavi

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زانو در تهران مراجعه نمایید.

Source: https://www.drugs.com/cg/hip-dislocation.html

پاسخ

19 − 18 =

Call Now Button