جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

با این که پروتزهای موجود در جراحی تعویض مفصل زانو به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری چند ساله و طولانی داشته باشند، اما گاهی امکان دارد زانوی دارای پروتز دچار مشکلاتی شود که عملکرد پروتز موجود را دچار اختلال کرده و نیازبه تعویض پروتز شود. این عارضه در افرادی که وزن بالا دارند محتمل تر است.

در این موارد جراحی مجدد تعویض مفصل زانو یا رویژن پروتز از سوی پزشک تجویز خواهد شد. در این روش جراحی، پروتز جدید جایگزین پروتز قدیمی می شود. جراحی مجدد به مراتب نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو پیچیده تر است.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

دلایل پیچیده بودن جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

این جراحی به آن دلیل پیچیده است، که در آن پروتز اولیه برداشته می شود که میتواند با ازدست رفتن بخشی از استخوان بیمار باشد. علاوه بر این، در اکثر موارد استخوان بیمار قبل از عمل مجدد دچار پوکی شده و مقدار زیادی از آن از دست رفته است لذا بستر مناسبی برای گذاشتن پروتز جدید وجود ندارد. در این موارد بازسازی استخوان با استفاده از گرافت استخوانی و یا پروتزهای مخصوص مورد نیاز می باشد. نکته دیگر در عمل جراحی مجدد زانو عدم کارکرد مناسب رباط های زانو است که نیاز به استفاده پروتز های پایدار تر دارد. این پروتزهای پایدارتر نسبت به پروتزهای اولیه طول عمر کمتری دارند.

در بیماری که پروتز زانو دارد علائم و نشانه های زیر میتواند دلیل عملکرد بد مفصل و نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو باشد: درد، کاهش قدرت عملکرد زانو، عفونت و یا شکستگی استخوان در اطراف پروتز.

در برخی موارد، شکسته شدن تکه ای از پروتز می تواند باعث تجمع ذرات ریزی اطراف مفصل شود که منجر به تحلیل استخوان اطراف مفصل میشود.

عفونت یکی از مهمترین علل تعویض مجدد مفصل است که میتواند در اوایل انجام عمل جراحی و یا سالهای بعد رخ دهد.
عفونت ناشی از ورود باکتری به محل پروتز است که میتواند در این جراحی و یا بعد از آن از طریق زخم رخ دهد.
البته با توجه به ملاحظاتی که حین عمل از سوی جراح اعمال می شود، به ندرت پیش می آید که عفونت حین جراحی ایجاد شود.

عفونت می تواند از طریق خون به محل پروتز برسد بنابراین در افرادی که پروتز زانو دارند عفونت ادراری و یادعفونت های دهان ودندان و یا عفونت در هر نقطه از بدن باید بلافاصله درمان شود چرا که می تواند از راه خون پروتز را آلوده کند.
درد مهمترین علامت عفونت پروتز است اگرچه تورم، سفتی و یا ترشح غیر عادی و طولانی از زخم می تواند نشانه عفونت باشد. در چنین شرایطی، پزشک به بررسی و معاینه کامل مفصل می پردازد و با انجام تست های خونی و رادیوگرافی و نیز نمونه گیری از مایع مفصلی به تشخیص میرسد.

دکتر سید محمد جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

در صورت بروز عفونت، جراحی مجدد تعویض مفصل، میتواند در یک یا دو مرحله انجام شود که اغلب جراحان روش دو مرحله ای را ترجیح میدهند. در این روش ابتدا متخصص ارتوپدی، پروتز قدیمی را برداشته و پس از تمیز کردن کامل مفصل از بافتهای آلوده و شستشوی کامل سیمان مخصوص ارتوپدی که حاوی آنتی بیوتیک است را در محل گذاشته و زخم را میدوزد و سپس درمان آنتی بیوتیک شروع خواهد شد. پس از اطمینان از کنترل عفونت در هفته ششم به بعد، سیمان را خارج کرده و پروتز جدید را در محل قرار می دهد .

دوره نقاهت و بهبودی بعد از جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

دوره نقاهت این جراحی شامل مصرف دارو و فیزیوتراپی می باشد.
مصرف داروهای رقیق کننده خون به منظور پیشگیری از لخته شدن خون ضروری می باشد.
بیمار باید هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کند و به مدت یک تا دوماه در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.
همانند جراحی تعویض مفصل زانو، بیمار باید هر چه سریع تر بتواند راه برود و بایستد. وارد آمدن فشار به مفصل، به تقویت استخوان و عضلات اطراف پروتز کمک می کند.

طول دوره نقاهت این جراحی، نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو متفاوت است و برخی افراد دوره نقاهت طولانی تری را پشت سر خواهند گذاشت.

حتما در خصوص انجام جراحی مجدد تعویض مفصل زانو با پزشک خود مشورت داشته باشید تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که اولا شما به این عمل نیاز دارید و ثانیا اینکه انتظارات شما از این عمل چه باید باشد.

Source: https://www.healthline.com/health/total-knee-replacement-surgery/revision#1