جراحی مجدد تعویض‌ مفصل ران

جراحی مجدد تعویض مفصل ران، از جمله جراحی ها در زمینه ارتوپدی است که به منظور ترمیم مفصل مصنوعی انجام می شود که به مرور زمان و در پی عفونت و یا سایش تدریجی پروتز مفصل مورد نیاز است. از جمله مزایای این جراحی می‌ توان به اصلاح مشکلات و در نهایت بازگشت عملکرد مفصل به حالت اولیه اشاره کرد.
استفاده از پروتزهای مصنوعی، یکی از موثرترین روش ها در بهبود عملکرد مفصل آسیب دیده در پی آسیب و یا انواعی از آتریت ها می باشد.
مفصل مصنوعی ماندگاری دائمی‌ ندارد اما در ۹۰ درصد موارد بالای بیست سال کار میکند.
در صورت بروز عفونت در بافت اطراف مفصل ران نیز جراحی مجدد تعویض مفصل ران توصیه می شود. در چنین مواردی، ماهیچه ها، تاندون و رباط ها نیز ممکن است درگیر عفونت شوند. عفونت هم چنین می تواند استخوان ران را نیز درگیر کند.

جراحی مجدد تعویض‌ مفصل ران

مزایای جراحی مجدد تعویض مفصل ران

تسکین درد، یکی از‌ مهم ترین مزایای انجام این جراحی می باشد. بسیاری از بیماران بعد از جراحی، از بهبود دامنه حرکتی و افزایش قوای عضلانی رضایت کامل دارند.
از دیگر مزایای این شیوه جراحی می توان به اصلاح ظاهر و فرم ران و پا نیز اشاره کرد.
انجام جراحی مجدد تعویض مفصل ران، امکان انجام بسیاری از کارها و فعالیت ها را فراهم‌ می کند، بی آن که بیمار دردی را احساس کند.

آمادگی و اقدامات قبل از جراحی مجدد تعویض مفصل ران

پیش از جراحی، انتخاب متخصص ارتوپدی و شرکت در جلسات مشاوره اهمیت بسیاری دارد. معمولا انجام یک سری تست ها و آزمایشاتی از قبیل رادیو گرافی و یا تست های آزمایشگاهی، از سوی پزشک تجویز می شود و پزشک نیز به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و سوابق پزشکی بیمار می پردازد.
انجام اسکن استخوان در موارد خاصی مورد نیاز است.
با توجه به نتایج تست ها و وضعیت جسمانی بیمار، مفید بودن انجام این جراحی برای بیمار تشخیص داده خواهد شد.
توصیه می شود پیش از انجام جراحی، فضای منزل جهت طی شدن دوره نقاهت بیمار آماده باشد، به عنوان مثال، داروها و یا سایر لوازمی که بیمار از آن ها استفاده می کند، در دسترس باشد.
در چنین شرایطی باید در تخت بیمار از قبل فراهم شده باشد.
اتاق خواب بیمار باید جایی باشد که نیاز کمتری به بالا و پایین رفتن از پله ها نداشته باشد.
تمامی اقدامات لازم پیش از عمل در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.
پیش از جراحی، مصرف هر گونه داروی تجویزی باید به پزشک گزارش داده شود. مصرف برخی داروها مانند پلاویکس، ژلوفن و داروهای رقیق‌ کننده باید قطع شوند، چرا که احتمال خونریزی را افزایش می دهند. ولی آسپیرین ۸۰ میلی گرم نیاز به قطع ندارد.
در خصوص مصرف داروهای آرتروز نیز باید با پزشک مشورت داشته باشید.

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

روند جراحی مجدد تعویض مفصل ران

در طول جراحی مجدد تعویض مفصل ران، مفصل آسیب دیده برداشته و مفصل ران مصنوعی جدید جایگزین می شود. بسته به میزان عفونت، ممکن است نیاز به انجام جراحی دو یا چند مرحله ای باشد. به این صورت که ابتدا باید بافت پروتز قدیمی و بافتهای عفونی در جراحی اول برداشته و سیمان ارتوپدی حاوی آنتی بیوتیک در محل گذاشته شود و بیمار شش هفته تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرد. بعد از اطمینان از درمان عفونت، جراحی جهت قرار دادن پروتز جدید انجام شود.

اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی مجدد تعویض مفصل ران

بعد از جراحی تعویض مفصل ران، مصرف داروهایی جهت پیشگیری از لخته شدن خون در پاها برای بیمار در نظر گرفته می شود.
مصرف داروهای مسکن نیز‌ به تسکین درد کمک می کنند.
در صورت مشاهده علائمی از قبیل تشدید درد، تورم و یا ترشح از بخیه ها توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

دوره نقاهت و بهبودی

نکته مهم در طول دوره نقاهت این است که بیمار ورزش های پا را انجام بدهد تا از شدت تورم کاسته شود و توصیه می شود پا بالاتر از سطح قلب نگه داشته شود.
بعد از جراحی، استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن، به منظور پیشگیری از وارد آمدن فشار به پای درگیر‌ به شدت توصیه می شود.
بیماران باید این نکته را در نظر داشته باشند که بعد از عمل، انجام فعالیت هایی مانند بالا و پایین رفتن از پله ها و یا رانندگی تا مدت چهار تا هشت هفته باید یه تاخیر بیفتد.
تقریبا شش‌ ماه بعد از جراحی، بیمار قادر به راه رفتن بدون لنگیدن و یا احساس درد خواهد بود.
فیزیوتراپی نیز از جمله اقداماتی است که بلافاصله بعد از جراحی باید آغاز شود و هدف از انجام این قبیل تمرینات بهبود دامنه حرکتی، توانایی در انجام کارها و بازگشت سریع به زندگی عادی می باشد.
داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل بعد از جراحی، به تسریع روند بهبودی کمک می کند.

Source: https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/17104-hip-revision