جراحی زانو

جراحی زانو، اصطلاحی است که برای درمان اختلالاتی به کار می رود که منجر به بروز درد و ناراحتی در زانو می شوند. بسیاری از افراد در طول زندگی خود با زانو درد روبرو شده اند. عوامل اصلی بروز این درد عبارتند از:
– آرتریت. که یکی از شایع ترین علت بروز زانو درد است و آرتروز شایع ترین فرم آرتریت میباشد
– استفاده بیش از حد از مفصل زانو. در چنین شرایطی، تاندون های اطراف زانو به دلیل استفاده بیش از حد از مفصل و وارد آمدن فشار به آن، ملتهب می شوند. این مورد، عمدتا در ورزشکاران شایع می باشد.
– آسیب و صدمات وارده به زانو. این صدمات عمدتا حین انجام تمرینات ورزشی و یا زمین خورردن ها ایجاد می شود.

عکس جراحی-زانو

چه زمانی انجام جراحی زانو توصیه می شود؟

در صورتی که شدت درد در ناحیه زانو به حدی برسد که مانع از انجام کارها و فعالیت های روزانه فرد شود و یا درد هنگام خواب نیز احساس شود، متخصص ارتوپدی با بررسی علائم و ارزیابی های بالینی، انجام جراحی زانو را توصیه می کند.
تشخیص علت بروز درد  زانو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورتی که بعد از وارد آمدن فشار به زانو، متوجه تشدید درد، التهاب و یا سفتی مفصل شدید، سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان این بیماری استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید .

انواع مختلف جراحی زانو

• جراحی تعویض کامل مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که اصطلاحا آرتروپلاستی زانو نیز نام دارد، شامل برداشتن غضروف و استخوان آسیب دیده و جایگزین کردن مفصل جدید و مصنوعی به نام پروتز می باشد. پروتز که عمدتا از مواد فلزی و پلاستیکی تشکیل شده است، قابلیت حرکت در زوایای مختلف، همانند مفصل طبیعی را دارد.
بسته به شدت آسیب، پزشک نوع این جراحی (کامل و جزئی) را تشخیص می دهد. پروتز به کار رفته در این جراحی در ۸۰ درصد موارد حدود بیست سال ماندگاری دارد، به خصوص اگر مراقبت های گفته شده از سوی پزشک رعایت شود و فشار کمتری به مفصل جدید وارد آید.

• تعویض بخشی از مفصل زانو

در این شیوه جراحی، برشی کوچکی ایجاد، استخوان و غضروف آسیب دیده برداشته و پروتز در جای خود قرار داده می شود. در صورتی که تحلیل غضروف تنها بخشی از مفصل را درگیر کرده باشد، جراحی تنها در همان ناحیه انجام می شود. به همین خاطر، این شیوه جراحی، تعویض جزئی مفصل زانو نام دارد.

• بازسازی رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی، یکی از چهار رباط اصلی در زانو است که به حفظ استحکام زانو کمک می کند. افرادی که دچار آسیب های زانو می شوند، معمولا از درد در نواحی اطراف این رباط شکایت می کنند.
بازسازی رباط صلیبی قدامی ، جراحی است که به بهبود استحکام و عملکرد مفصل زانو کمک می کند. در این شیوه جراحی، گرافت و پیوند از قسمت های دیگر زانو و یا حتی از بدن فرد دیگر انجام خواهد شد.

• ترمیم تاندون

تانون چهار سر ران و تاندون پاتلار، در قسمت جلویی، بالا و زیر کاسه زانو قرار گرفته اند. در صورتی که آسیبی به این تاندون ها وارد شود، فرد هنگام راه رفتن و یا صاف کردن زانوی خود به مشکل بر خواهد خورد. با پارگی تاندون، جراحی ترمیم تاندون از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

مزایای جراحی زانو

از جمله مزایای جراحی زانو می توان به تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی مفصل زانو اشاره کرد. بسیاری از بیماران حتی بلافاصله بعد از جراحی و در طول دوران نقاهت از کمتر شدن دردشان خبر داده اند.
با انجام جراحی زانو، فرد قادر به انجام کارها و فعالیت هایی است که در گذشته هنگام انجامشان محدودیت هایی را داشته است.

آمادگی و اقدامات قبل از جراحی زانو

– پزشک از بیمار می خواهد تا جایی که می تواند از لحاظ بدنی فعال باشد. انجام ورزش ها و تمرینات کششی قبل از جراحی باعث می شود تا بیمار دوره نقاهت را با راحتی بیشتری پشت سر بگذارد.

17 − سیزده =