دکتر مرتضوی » جراحی تعویض مفصل ران و لگن چگونه انجام میشود؟
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

جراحی تعویض مفصل ران و لگن چگونه انجام میشود؟

تعویض مفصل ران یکی از جراحی های پیچیده ارتوپدی است که توسط متخصص ارتوپدی انجام می گردد، در حین این جراحی، جراح مفصلی که دچار آسیب دیدگی شده باشد را برداشته و به جای از یک مفصل مصنوعی استفاده می نمایید. در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد تعویض مفصل ران را برای شما شرح دهیم و به تمام سوالات شما در مورد این عمل جراحی پاسخ دهیم.

علل تخریب مفصل ران

عملکرد صحیح مفصل ران به عوامل مختلفی از جمله: تاندون ها، عضله ها، رباط ها و استخوان ها بستگی دارد. در صورتی که این اندام ها با یکدیگر هماهنگ باشند، فرد در هنگام راه رفتن مشکلی ندارد. عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند از دلایل اصلی درد در ناحیه مفصل ران باشد، که عبارت است از:

  • از جمله مهمترین علت تخریب و ساییدگی مفصل ران می توان به آرتروز اشاره نمود. این بیماری در اکثریت افراد در هر دوره سنی دیده می شود و احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر خواهد بود.
  • نکروز سر استخوان ران یا سیاه شدن سر استخوان که باعث می شود تا ساییدگی زودهنگام اتفاق بیفتد. این عارضه در جوانان و یا افراد میانسال دیده می شود. بروز این بیماری در افرادی که کورتون استفاده می کنند دیده می شود.
  • تغییر شکل حفره استابولوم که دیسپلازی استابولوم نوعی از این تغییر شکل است، این بیماری می تواند باعث تخریب و ساییدگی مفاصل شود و در سنین  30 تا 50 سالگی ممکن است بروز کند.
  • در رفتگی مادرزادی مفصل ران یکی از عواملی است که باعث ایجاد آرتروز در فرد می شود.
  • از علت های آرتروز زود هنگام می توان ایمپینجمنت سر استخوان ران و حفره استابولوم اشاره کرد.
  • به دلیل جوش نخوردن درست شکستگی های استابولوم، می توان تخریب و ساییدگی مفاصل را انتظار داشت.
  • در صورتی که فرد مبتلا به یکی از انواع روماتیسم آرتریت روماتوئید و یا اسپوندیلیت انکیلوزان باشد، باید چکاپ دوره ای انجام دهد تا به تخریب مفصل ران دچار نشود.
  • مبتلا بودن به بیماری مزمن
  • آسیب دیدگی
  • شکستگی لگن
  • دررفتگی
  • افزایش سن
  • تشدید عارضه های عضلانی و مفصلی از جمله آرتروز

نحوه انجام جراحی مفصل ران

آناتومی مفصل ران متشکل از دو استخوان در کنار یکدیگر می باشد. بدین ترتیب که در بخش فوقانی ساختمان مفصل ران حفره استابولوم که به شکل نیم کره است قرار گرفته و این حفره قسمتی از لگن خاصره می باشد. در بالاترین قسمت مفصل ران سر استخوان ران تعبیه شده که به شکل کروی در داخل حفره استابولوم قرار دارد.

زمانی که متخصص ارتوپدی اقدام به جراحی می کند، برای معالجه از یک رنده مخصوص برای تراشیدن داخل حفره استابولوم استفاده می کند تا با این کار بتواند غضروف های باقی مانده و استخوان های اضافی که بر اثر ساییدگی ایجاد شده را از سر استخوان خارج کرده و آن را مانند یک نیم کره کامل شکل می دهد. در قسمت سر استخوان ران هم جراح ارتوپدی سر استخوان را از بدن بیمار کاملا بیرون می آورد.

در ادامه جراح معالج گردن استخوان ران را که بین سر استخوان ران و تنه استخوان ران قرار دارد با استفاده از اره های مخصوص ارتوپدی برش می دهد. بعد از اینکه این برش انجام شد؛ سراستخوان ران را کاملا خارج می کند.

در مرحله بعد جراح ارتوپدی کاسه ای از جنس فلز یا پلاستیک در حفره استابولوم قرار داده می شود و در قسمت گردن استخوان ران یک سر فلزی قرار می دهند و در نهایت پس از آماده سازی هر دو بخش در درون هم جاگذاری می شود و پس از جاگذاری حرکت مفصل بررسی می شود تا مفصل مصنوعی ران به درستی در جای خود قرار گرفته باشد.

تعویض مفصل ران برای چه فارادی مناسب است؟

افرادی که در ناحیه لگن دچار درد و محدودیت حرکتی هستند، جراحی می تواند کمک کننده باشد، همچنین برخی از افراد با کوتاهی پا مواجه اند که در چنین مواقعی جراحی تعویض مفصل ران تا حدودی می تواند موثر باشد.

تعویض مفصل ران یا آرتروپلاستی مفصل ران از جمله روش هایی است که در سال های اخیر برای افرادی که نیاز به تعویض مفصل ران به دلیل آسیب دیدگی مفصلی ناشی از بیماری هایی مانند: آرتریت و یا صدمه های گوناگونی که در زندگی روزمره ممکن است اتفاق افتد، کمک کننده است و روند بهبود افراد را افزایش دهد.

جراحی تعویض مفصل ران از جمله بهترین روش های درمان برای بهبود طولانی مدت ران برای افرادی است که در روش های دیگر درمانی نتیجه ای دریافت نکرده اند. با انجام این جراحی می توان درد در مفصل ران را به طور کامل از بین برد و زندگی بدون دردی را تجربه کرد.

آمادگی پیش از جراحی تعویض مفصل ران

برای انجام جراحی تعویض مفصل ران نیاز است تا بیمار مراحل مختلفی را طی کند. در ادامه این مراحل را بررسی می کنیم.

  • انجام آزمایشات و معاینات فیزیکی
  • گرفتن شرح حال
  • در صورت استعمال دخانیات همچون سیگار بایستی به مدت یک ماه قبل از جراحی از مصرف آن اجتناب ورزید، زیرا استعمال دخانیات می تواند روند بهبود را به تاخیر اندازد و منجر به بروز عوارض گردد.

روز جراحی تعویض مفصل ران

آیا برای جراحی آماده هستید؟ جراحی تعویض مفصل ران در حدود چند ساعت به طول می انجامد و بعد از آن، بیمار چند ساعتی را در اتاق ریکاوری سپری می کند تا اثرات بیهوشی از بدن خارج شود. بعد از این که بیمار سطح هوشیاری خود را به دست آورد، اجازه مرخصی داده خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل ران

بعد از جراحی، بیمار معمولا از درد شکایت می کند که مصرف داروی مسکن موثر خواهد بود.

احتمال دارد در ابتدا بیمار نفس های کوتاهی داشته باشد که می تواند به دلیل داروی بیهوشی و داروهای تزریق شده باشد.

اما آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید سرفه کند و نفس های عمیق بکشد تا ریه پاک شود.

توصیه می شود از مصرف داروهای رقیق کننده خون، به منظور پیشگیری از لخته شدن خون خودداری شود.

فردای روز جراحی تعویض مفصل ران

اکنون زمان آن رسیده است که بیمار با مفصل جدید راه برود. انجام تمرینات فیزیوتراپی به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند. از بیمار خواسته می شود از جای خود بلند شود، کناره های تخت را بگیرد و به آرامی شروع به راه رفتن کند.

یک تا دو روز بعد از جراحی تعویض مفصل ران

در این مرحله بیمار قادر به انجام تمرینات بدنی بیشتری می باشد و می تواند به کمک عصا و یا واکر راه برود. رژیم غذایی نیز می تواند همانند روال قبل ادامه پیدا کند. توجه داشته باشید توصیه می شود روز اول بیمار رژیم غذایی مایعات داشته باشد.

دو تا سه روز بعد از جراحی تعویض مفصل ران

در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد و بیمار قادر به راه رفتن باشد، مرخص خواهد شد، اما توجه داشته باشید، رانندگی به مدت سه تا شش هفته ممنوع خواهد بود.

روز چهارم به بعد جراحی تعویض مفصل ران

از بخیه ها باید مراقبت شود، به هیچ عنوان بخیه ها نباید خیس شوند و یا کرم و پماد بر روی آن ها زده شود.

جهت تسکین درد می توان از کمپرس یخ به مدت ده تا پانزده دقیقه، چند مرتبه در طول روز استفاده کرد.

مفصل جدید حتما باید حرکت داده شود و تمرینات آموزش داده شده در منزل انجام شوند.

توصیه می شود بیمار حتما به پزشک مراجعه کند تا از طی شدن روند ترمیم اطمینان حاصل شود.

ده تا چهارده روز بعد از جراحی تعویض مفصل ران

در صورتی که از بخیه های جاذب استفاده نشده باشد، بیمار باید برای کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه کند.

معمولا از بیمار خواسته می شود، یک تا دو روز قبل از کشیدن بخیه ها استحمام داشته باشد تا جای زخم خیس شود.

معمولا بعد از گذشت این مدت از جراحی، دیگر نیازی به مصرف داروهای مسکن نخواهد بود.

سه تا شش هفته بعد از جراحی تعویض مفصل ران

بعد از گذشت سه تا شش هفته، بیمار قادر به انجام کارها و فعالیت های عادی و البته سبک خواهد بود. اما این احتمال وجود دارد که بیمار هم چنان بعد از جراحی، احساس خوبی نداشته باشد. بعد از شش هفته، اجازه رانندگی به بیمار داده خواهد شد.

ده تا دوازده هفته بعد از جراحی تعویض مفصل ران

در این مرحله، بیمار احساس بهتری خواهد داشت. درد از بین رفته و بیمار راحت تر قادر به حرکت دادن مفصل و انجام کارها و فعالیت های روزانه خواهد بود. بهتر است بیمار تا یک سال بعد از جراحی، به پزشک مراجعه کند تا این اطمینان حاصل شود که مفصل کارایی طبیعی دارد یا خیر.

Source: https://www.webmd.com/osteoarthritis/ss/slideshow-hip-surgery-recovery-timeline

برچسب ها:

آخرین دیدگاه ها

مقالات مرتبط
[yarpp]
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. باسلام و خسته نباشید
    من در سن ۳ سالگی دچار در رفتگی لگن شدم جراحی کردم الام۲۷ سال دارم لگنم به شدت درد میکنه جوری که تو عکس سیاه شدنه سر استخوان ران دیده شده.این درد به باسنم کشیده میشه. فعالیتام کند شده .برای تسکین دردم ازدیکلوفناک دوروز یه بار استفاده میکنم.یه کمی کج راه میرم دوتا از مهرهامم کج شده .به نظر شما من به عمل جراحی احتیاج دارم .با وجود هزینه ی جراحی بالا و ترس میتونم جراحی کنم؟؟؟؟ممنون از شما

    پاسخ
    • سلام
      در صورت درد شدید حتما باید به جراحى فکر کنید جراحى موفق حتما در شما را کم و کیفیت زندگى شما را بهتر خواهد کرد موفق بودن جراحى بسته به وضعیت لگن شما و مهارت جراح دارد

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *