تعویض مفصل لگن

یکی از بزرگترین مفصل های بدن مفصل لگن می باشد .هنگامی که مشکلاتی این مفصل را تهدید می کند به سادگی می تواند تاثیرات جدی بر روی بدن داشته باشد و در نهایت فعالیت های عادی را دچار اختلال کند . در صورتی جراحی تعویض مفصل لگن صورت می گیرد که این مفصل به دلیل مشکل آرتروز به آسیب های جدی و حاد مبتلا شده باشد . در جراحی مفصل لگن ، جراح اقدام به برداشتن غضروف ها و استخوان ها می کند و اعضای مصنوعی را با تکنیک و متدهای خاص جایگذاری می کند . عمل جراحی می تواند تاثیرات بسزایی در درد لگن در دراز مدت داشته باشد . از مزایای جراحی تعویض مفصل لگن می توان به کاسته شدن درد در فرد – بهتر شدن عملکرد مفصل اشاره کرد .
در مجموع عمل جراحی تعویض مفصل لگن در سه مرحله انجام می شود . این سه مرحله به شرح زیر می باشد .

• پزشک پوست را کنار می زند که به عضلات و در نهایت به مفصل برسد .
  • استخوان لگن را آماده سازی می کند و کاسه را به کار می گیرد .
  • قسمت ران را آماده می کند و سر و دسته را به کار می گیرد .

هنگامی که مفصل لگن آسیب شدید دیده باشد و دیگر نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد پزشک جراحی تعویض مفصل زانو را توصیه می کند .

تعویض مفصل لگن

به چه دلایلی عمل جراحی صورت می گیرد ؟

رایج ترین دلیلی که جراحی توصیه می شود آرتروز می باشد . اما دلایل دیگری هم وجود دارد که پزشک تصمیم به عمل جراحی می گیرد این دلایل عبارتند از :
• مبتلا شدن به آرتریت روماتوئید .
• نکروز استخوان
• زمانی که مفصل لگن دچار صدمه شده باشد .
• استخوان دچار تومور شده باشد .

در بسیاری از مواقع احتمال دارد پزشک قبل از عمل جراحی راه های درمانی دیگری را نیز توصیه کند که عبارتند از :

در هنگام راه رفتن از عصا استفاده شود .
برنامه های تمرینی
فیزیوتراپی انجام شود
استفاده از داروهای تجویز شده

نکاتی که باید قبل از عمل جراحی مفصل لگن رعایت کرد .

قبل از انجام عمل جراحی مفصل لگن جراح و متخصص معاینات و آزمایشات پزشکی را برای بیمار توصیه می کند . این آزمایشات به این دلیل گرفته می شود که جراح از تمام شرایط جسمی بیمار آگاهی پیدا کند .
آزمایشاتی که صورت می گیرد شامل موراد زیر می باشد:
برای اندازه گیری اندازه سلول های قرمز خونی آزمایش خون گرفته می شود .
موقعیت و وضعیت قلب را ارزیابی و مورد بررسی قرار می دهند .
برای تشخیص عفونت و یا بارداری آزمایش ادرار صورت می گیرد .
از شش ها تصویربرداری رادیولوژی انجام می شود .

برخی از مشکلات ویژه مانند دیابت احتمال دارد در روند بهترشدن و بهبود بیمار اختلالاتی به وجود بیاورد . به همین دلیل نیاز است که در صورت داشتن سابقه بیماری و استفاده ار هرگونه داروئی به پزشک اطلاع داده شود چون برخی از داروها دلیل بر خونریزی می شوند و توصیه می شود پیش از عمل جراحی این داروها را متوقف شود .
در این موقعیت جراح و کسی که خدمکت اولیه را ارائه می دهد با یکدیگر همکاری می کنند که یک ارزیابی مفید را از موفقعیت بدن و سلامتی بیمار را پیش از عمل جراحی بدست بیاورند . لازم به ذکر است داروی بی هوشی از اهمیت ویژه ای در عمل جراحی برخوردار است به همین علت خود جراح بنابر آگاهی از وضعیت جسمی بیمار تصمیم به نوع بیهوشی و داروی آن می گیرد .

عمل جراحی چگونه صورت می گیرد

در عمل جراحی تعویض مفصل لگن ، غضروف ها و استخوان هایی که دچار صدمه شده باشد برداشته می شود و اعضای مصنوعی در آن جایگذاری می شود . علاوه بر جابه جایی کارهای زیر هم در حین عمل صورت می گیرد :
قسمت آخر استخوان ران برداشته می شود و به وسیله یک میل فلزی که در قسمت اصلی که تهی می باشد استخوان فیمور جایگزین آن می شود .
یک قسمت کروی به شکل فلزی یا سرامیکی در ناحیه بالای میله جای داده می شود. این وسیله کروی شکل برای سر آسیب دیده استخوان فیمور ، که از آن قسمت خارج شده است جایگذاری می شود . سطح غضروفی که صدمه دیده است برداشته می شود و با یک حفره دیگر جابه جا و جایگزین می شود .
برای انجام این کار از پیچ یا چسب مخصوص که بتواند به خوبی حفره را در محل نگه دارد استفاده می شود .
زمانی که جراح از موقعیت و حرکت مفصل مطمئن شد این قسمت را با مواد تمیز کننده منحصر به فردی شستشو می دهد .
بعد از عمل جراحی بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می شود . در همین زمان مسکن هایی پزشک برای آروم کردن درد بیمار تجوز می کند . بیمار بین یک تا چهار روز در بیمارستان بستری می شود . مهم ترین مزیتی که عمل جراحی تعویض مفصل لگن دارد کاسته شدن درد بیمار می باشد .

بیمار باید بعد از عمل مراقبت هایی را انجام دهد این مراقبت ها عبارتند از :

داروهایی که پزشک تجویز کرده را باید به طور مرتب و منظم استفاده کند .
از واکر و یا عصا استفاده شود .
چه نکاتی را باید رعایت کرد تا ایمپلنت مفصل از جایگاه خود خارج نشود
از خم شدن به جلو در هنگام نشستن در رخت خواب جدا خودداری شود .
به هیچ عنوان بر روی صندلی که ارتفاع کم دارد نباید نشست
نباید از سطح های بسیار نرم عبور کرد چون در این صورت فشار به لگن وارد می شود .

انجام فیزیوتراپی

برای اینکه به راحتی بتوان دوره بهبود را گذراند و فعالیت های شخصی خود را انجام داد انجام فیزیوتراپی بسیار لازم می باشد . در فیزیوتراپی تکنیک هایی یاد داده می شود که بیمار بتواند خیلی از فعالیت ها را در دوره بهبودی انجام دهد .
برخی از این حرکات عبارتند از :
با پا و قوزک حرکت تلمبه زدن را اجرا کند .
حرکت سراندن پاشنه پا را اجرا کند .
زانو را راست کند .
حرکت پا به پهلو انجام دهد .
حرکت کششی لگن را به خوبی انجام دهد

تعویض مفصل لگن

دلایلی که باعث می شود بیمار عمل جراحی را به وقت دیگری موکول کند :

از اینکه از این عمل آگاهی ندارد ترس دارد .
از عمل جراحی ترس فراونی داشته باشد .
ممکن است بر این باور باشد که یکی از اعضای بدن خود را از دست می دهد به همین علت ترس زیادی در خود ایجاد می کند
از دردهای بعد از عمل جراحی هراس دارد .
احتمال دارد به این فکر کند که موقعیت بعد از عمل آن بدتر از حالت قبل باشد به همین علت ترس زیادی را دارد .

هنگامی که این بیماری به مرحله حاد و شدید نرسیده باشد پزشک اصولا سعی بر این دارد از دیگر راه های درمانی به جز عمل جراحی این بیماری ر ا درمان کند . و زمانی که این روش ها کارساز نبود و بیمار تحت هیچ شرایطی بهبود پیدا نکرد پزشک عمل جراحی تعویض مفصل لگن را توصیه می کند .
اگر این عمل جراحی دیرتر انجام شود احتمال خیلی زیادی دارد که بافت های مفصلی بیمار از بین بروند به همین دلیل بیمار شرایط نامساعد بدی را تجربه کند .
این مسئله به این معنی می باشد که درد تشدید پیدا می کند و ممکن است مفصل دچار تغییر شکل بشود . افرادی که سن پایین تر دارند میتوانند در مقابل افرد پیر تر در معرض خطر بیشتری باشند . در یک زمان مشخصی در روزهای اولیه عمل جراحی مفصل لگن برای بیمار کاملا امکان پذیر می باشد اما به مرور زمان و با گذشت زمان تاثیرات عمل جراحی به اندازه زیادی کمتر می شود .

هزینه و قیمت عمل جراحی تعویض مفصل لگن

هزینه این عمل برای هرفردی بستگی به شریط آن دارد . شدت بیماری تاثیر زیادی بر روی هزینه این عمل دارد بدین منظور هزینه این عمل برای هر بیماری متغیر می باشد اما دلایلی وجود دارد که باعث می شود هزینه متغیر شود این دلایل عبارتند از :
عمل جراحی چه مدت زمانی طول بکشد .
عمل جراحی به چه روشی انجام شود .
تجهیزات و وسایلی که در عمل استفاده می شود .
بیمار چه مدت دربیمارستان بستری باشد .
جراح مناسب با مهارت و تجربه بسیار ، تاثیر بسزایی بر نتیجه عمل جراحی بیمار دارد اما به علاوه جراح ، مراقبت های بعد از عمل هم در نتیجه جراحی تاثیر گذار می باشد این مراقبت ها عبارتند از :

مراقبت از زخم

زخمی که بر اثر جراحی به وجود آمده است بخیه و پانسمان شده است . به همین علت ملزوم می باشد که پانسمان هر چند وقت یک بار عوض شود . پزشک توصیه می کند که زمان تعویض پانسمان ها چه موقع باشد .
در مجموع زخم تا چند روز دارای ترشحات آبکی و شفاف هستند که همین امر باعث خیس شدن پانسمان می باشد ممکن است روی پانسمان لکه ایجاد کند . اما قابل ذکر است که این ترشحات بعد از یه مدت کوتاه از بین می روند .

تا زمانی که پانسمان خیس شود و روی آن لکه ایجاد شود تعویض پانسمان الزامی می باشد اما به محض قطع شدن ترشحات دیگر نیازی به تجدید متوالی پانسمان نیست . اما توصیه می شود که بخیه ها تا زمانی که برداشته نشده اند روی زخم با پانسمان پوشیده شود . تا از تماس لباس با زخم جلوگیری شود .
اگر ترشحات بیشتر از هفت روز به طول انجامید با اینکه ترشحات بودار و غلیظ شد حتما باید پزشک خود را مطلع کرد . اصولا بخیه ها بعد از دو هفته برداشته می شوند .

ورم بعد از عمل : به مدت چند ماه بعد عمل ، ناحیه عمل شده دچار ورم می باشد و که این امری طبیعی می باشد و نباید اصلا نگران بود . ولی اگر ورم شدید و حاد شد حتما باید به پزشک خود اطلاع داده شود . امکان دارد بیمار به قدر ناچیزی احساس بی حسی در اطراف ناحیه عمل کند و یا قسمت جراحی شده شروع به گز گز کردن کند که این هم باز طبیعی و عادی می باشد .

درد بعد از جراحی : به مدت چند هفته بعد از عمل بیمار در طول شب و یا هنگامی که فعالیت را انجام میدهد دچار درد و ناراحتی می شود که لازم به ذکر است به مرور زمان این درد از بین می رود . درحالت عادی فرد باید قادر به انجام فعالیت ها ی سبک بعد از سه تا شش هفته باشد .
داروهای آنتی بیوتیک
امکان دارد پس از عمل جراحی داروهای آنتی بیوتیک که به صورت خوراکی می باشد به وسیله پزشک برای بیمار تجویز شود به همین علت در مصرف آن ها باید دقت کرد .
عفونت :
درهر عمل جراحی ممکن است که ناحیه جراحی شده دارای عفونت شود به همین علت خود بیمار با رعایت نکات بهداشتی نباید به این موضوع دامن بزند و اگر عفونتی مشاهده شد حتما باید به پزشک مراجعه شود .

برخی از نشانه های عفونت به شرح ذیل می باشد . :
فرد دچار تب بالا می شود .
لرز شدیدی در بیمار پیدا می شود .
یک هفته بعد از عمل ترشح زخم همچنان پیداست .
بعد از اینکه ترشحات قطع شده اند باز مجددا این ترشحات ادامه پیدا کنند .
ناحیه جراحی شده ترشح کدر و یا زرد رنگ داشته باشد .
ناحیه جراحی شده دچار قرمزی شده باشد .
در زمان فعالیت فرد احساس درد کند و از این موضوع رنج ببرد .

برخی از خدمات دکتر مرتضوی متخصص ارتوپدی

راه های ارتباطی