تعویض مفصل زانو

مفصل زانو از بزرگترین و پیچیده ترین مفاصل بدن است، که به نسبت دیگر مفاصل بدن بیشتر در معرض آسیب ها قرار دارد. مفصل زانو متشکل از چهار رباط اصلی نظیر: رباط داخلی، رباط خارجی، رباط صلیبی و منیسک زانو می باشد.

هدف از جراحی تعویض مفصل زانو درمان ساییدگی غضروف مفصل است که معمولا آرتروز (Arthritis)، یا همان التهاب مزمن مفصل زانو را در پی دارد. هنگامی که فردی مبتلا به آرتروز یا ساییدگی غضروف می شود، طبیعتا دامنه حرکتی آن محدود خواهد شد. به طوری که بیمار نمی تواند زانوی خود را بطور طبیعی حرکت دهد. در این هنگام بیمار مجبور به انجام جراحی زانو خواهد بود.

تعویض-مفصل-زانو

با گذشت زمان و افزایش سن، طول عمر مفصل ها کاهش می یابد و می تواند موجب شود تا شخص مبتلا به پوکی استخوان گردد و این مشکل سبب ایجاد دردهای مفصلی و محدود شدن دامنه حرکتی فرد خواهد شد. لذا شخص نمی تواند به شکل طبیبعی به راه رفتن خود ادامه دهد.

در حقیقت زمانی که فرد با چنین مسئله ای مواجه می شود، در ابتدا درمان های اولیه نظیر، فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی و دارو درمانی انجام می گردد، اگر درمان های اولیه موجب بهبود بیمار نشود، در نهایت عمل جراحی توصیه می شود.

قابل توجه است که، درمان نکردن و اهمال داشتن درد زانو می تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد. زیرا در این حالت استخوان زانو ساییده شده و به بیماری آرتروز مبتلا می شوید. در صورت درمان نکردن وضعیت زانو تاندون ها و غضروف ها آسیب دیده و باعث نارسایی یا کم رسایی خون به زانو می شوند، که همین امر باعث محدودیت دامنه حرکتی بیمار می گردد.

جراحی زانو را می توان به چند طریق نظیر آرتروسکوپی، عمل استئوتومی و جراحی تعویض مفصل زانو انجام داد. که نوع روش درمان با توجه به وضعیت بیمار و صلاح دید متخصص ارتوپدی تعیین می گردد.

جالب است بدانید، می توانید برای شنیدن صحبت های دکتر سید محمد جواد مرتضوی در خصوص جراحی تعویض مفصل زانو و تمامی نکات در این خصوص تنها به صفحه ی گالری فیلم وارد شوید.

آمادگی های قبل از انجام عمل تعویض مفصل زانو

اقدامات قبل از تعویض مفصل زانو از مهمترین عوامل تاثیر گذار در روند جراحی است، لذا انجام معاینات پزشکی، بررسی های آزمایشگاهی و تصویربرداری با توجه به وضعیت بیمار ضروری خواهد بود.

شایان ذکر است، در جلسات و معاینات پزشکی قبل از انجام جراحی تعویض مفصل زانو، ارائه شرح حال از سوابق پزشکی و مطلع ساختن پزشک از داروهای مصرفی بسیار حائز اهمیت می باشد.

بیمارانی که می خواهند عمل تعویض مفصل زانو انجام دهند باید قبل از جراحی از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوند. وجود هر گونه عفونت در دهان یا دندان چه مخفی و چه آشکار می تواند این عمل را به خطر بیاندازد. زیرا عفونت از طریق دهان وارد جریان خون شده و می تواند حرکت کند و به مفصل تعویض شده برسد و آن را آلوده کند. بنابراین همه افرادی که قصد جراحی تعویض مفصل دارند باید قبل از عمل به دندانپزشک مراجعه کنند تا از سلامت دهان و دندان مطمئن شوند.

قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو چه داروهایی باید قطع شود؟

قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو باید بعضی از داروها قطع شوند، مهمترین دسته داروها، داروهایی ضد انعقادی هستند که توسط متخصصین قلب یا متخصص مغز و اعصاب برای بیماران تجویز می شود. بیمارانی که داروهای مانند: پلاویکس، وارفارین و یا داروهای مشابه مصرف می نمایند، آگاه باشند که سه تا پنج روز قبل از عمل جراحی بایستی این داروها قطع شود. البته قطع این داروها باید زیر نظر متخصصین مربوطه باشد، به دلیل آنکه در بعضی موارد لازم است به جای این داروها، داروهای جایگزین تجویز شود.

روند عمل جراحی تعویض مفصل زانو

طی جراحی تعویض مفصل زانو برشی در قسمت جلویی مفصل زانو ایجاد می شود تا فضای مناسب برای دسترسی به مفصل زانو ایجاد گردد. در این مرحله قسمت های آسیب دیده مفصل برداشته شده، سپس سطح مفصل کاملا صاف و صیقلی می شود و فضای مناسب جهت قرار گیری مفصل و پروتز پلاستیکی یا آلیاژی ایجاد می شود. مفصل مصنوعی یا همان پروتز به استخوان ران و ساق به وسیله یک ماده کشسانی به نام cement یا ماده دیگر، چسبیده می شود. سپس پروتز به عضلات زانو و تاندون های مفصل متصل شده تا حرکت زانو تا بیشترین حد ممکن شبیه حرکت زانوی طبیعی شود. معمولا پروتز زانو مقاومت بسیار بالایی دارد تا وزن ناشی از اجسام سنگین را تحمل کند. در نهایت پروتز با ماده ای انعطاف پذیر پوشیده می شود.

عمل تعویض مفصل زانو با بی حسی یا بیهوشی

برای افرادی که کاندید جراحی تعویض مفصل زانو هستند، روش های بیهوشی مختلفی وجود دارد، روش بیهوشی به دو صورت بیهوشی عمومی و بیهوشی اسپاینال صورت می گیرد. اما بهترین روش بی حس کردن این بیماران از ناحیه کمر یا اسپاینال می باشد. مزایای بسیاری برای اسپاینال متصور است، مهمترین مزیت عدم درد یا بی درد پس از عمل جراحی و کاهش عوارض می باشد.

لازم به ذکر است، ریسک لخته شدن خون یا آمبولی در اندام تحتانی، در این بیماران کمتر بوده و همچنین میزان خونریزی در حین جراحی کمتر است. بنابراین روش ارجح برای بیماران کاندید تعویض مفصل زانو روش بیهوشی اسپاینال می باشد.

طول عمر مفصل چقدر است؟

یکی از نگرانی های اکثریت افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته اند، این است که، طول عمر مفصل مصنوعی چقدر است؟ لازم به ذکر است، عوامل متعددی در طول عمر مفصل مصنوعی و ماندگاری پروتز نقش دارد. لذا رعایت توصیه های بعد از عمل تعویض مفصل از مهمترین عوامل تاثیر گذار خواهد بود.

طبق تحقیقات انجام شده حدود هشت و پنج درصد از افرادی که جراحی زانو را انجام داده اند، بعد از بیست سال مفصل مصنوعی برای آن ها به خوبی کار کرده است.

طی جراحی تعویض مفصل زانو چه اتفاقی می افتد؟

طی انجام جراحی تعویض مفصل زانو قسمت بیرونی مفصل که به طول 8 تا 10 ایچ است، توسط جراح زانو برای قرار گرفتن مصفل مصنوعی آماده سازی می شود و قسمت های آسیب دیده برداشته و مفصل مصنوعی در جای مناسب خود با دقت قرار می گیرد.

در انتها پس از تعبیه مفصل مصنوعی پزشک به منظور اطمینان حاصل کردن از قرار گرفتن در جای مناسب خود به حرکت دادن مفصل زانو با خم و راست کردن آن می پردازد و در نهایت محل برش بخیه زده می شود.

میزان موفقیت های عمل تعویض مفصل

یکی از سوالات شایع بیماران تعویض مفصل می پرسند این است که میزان موفقیت جراحی تعویض مفصل چند درصد است؟ میزان موفقیت عمل جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این میزان بسته به این دارد که بیمار از عمل جراحی رضایت داشته باشد و عمل جراحی نیاز های بیمار را برآورده کند و اینکه بیمار حاضر باشد تا عمل جراحی را مجدد انجام دهد. نود درصد بیمارانی که تحت جراحی تعویض مفصل قرار می گیرند پاسخ آن ها به هر سه این سوال ها مثبت است، بنابراین عمل جراحی در این افراد با موفقیت همراه خواهد بود.

بهبودی پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو

به طور معمول بیمار پس از جراحی حدود سه تا پنج روز در بیمارستان بستری می شود، اما لازم است بدانید که این مدت زمان بسته به وضعیت جسمی بیمار متفاوت می باشد.

در صورت احساس درد بیمار می تواند با مشورت پزشک از قرص مسکن جهت کاهش درد استفاده نمایید. اما لازم است بدانید که مصرف قرص مسکن از بین برنده همه ناراحتی ها نیست، برخی از عوارض مثل: عصبانیت و مور مور شدن، بی حسی، تب، ترشحات خون و خونابه از زخم بسیار طبیبعی است که خوردن قرص مسکن هیچ تاثیری بر آن ندارد، لذا در مصرف قرص مسکن زیاده روی نفرمایید.

بسیاری از بیماران بهبودی قابل چشمگیری در روز دوم خواهند داشت. اما به جرات می توان گفت چند هفته تا یک ماه پس از عمل درد زانو به طور کلی از بین می رود و بیمار دیگر هیچ گونه دردی را احساس نمی نماید.

پس از یک یا دو هفته بیمار می تواند روی پاهای خود بایستد یعنی می تواند وزن خود را روی پاهایش بیندازد. البته بیمار حتما باید در مراحل اولیه از ابزار های کمکی مثل واکر یا عصا و… استفاده نماید. همچنین بیمار باید در روزهای نخست از انجام حرکت های ناگهانی و حرکت هایی که فشار زیادی بر زانو وارد می کند خودداری نمایید.

بنا به تحقیقات و بررسی های انجام شده بیش از 90 در صد از افرادی که عمل تعویض مفصل زانو انجام می دهند، پس از مدتی بهبودی می یابند و درد و فشار وارد بر زانو آنها، بسیار کاسته خواهد شد. معمولا اشخاص پس از مدتی قادر به انجام فعالیت های روزمره بدون هیچ گونه سختی و مشکل خواهند بود. حتی آنان قادر به انجام فعالیت هایی هستند که قبلا به دلیل درد زانو توانایی انجام آن را نداشته اند.

اهمیت توانبخشی بعد از انجام عمل تعویض مفصل زانو

نتایج موفقیت آمیزعمل معمولا بستگی به کيفيت و گستردگی شدت توانبخشی پس از عمل، مدت زمان انجام تمرين و استقامت در ورزش دارد. بعلاوه پیروی از دستورالعمل های توصیه شده بر نتایج عمل تاثیر بسزایی دارد.

برنامه های پس از توانبخشی با کیفیت متفاوت با تاکید بر تقویت عضلات، افزایش محدوده حرکتی و افزایش سطح استقلال بیمار در مهارت های روزانه و تحرک آنها در نظر گرفته می شود.

برنامه های توانبخشی که فراتر از حد بیمار در بیمارستان (برنامه های خانگی یا برنامه های توانبخشی در کلینیک های سرپایی) ادامه می یابند، بازدهی وضعیت بیمار پس از 12 ماه از عمل افزایش خواهد یافت.

ممکن است بیمار برای بدست آوردن مجدد قدرت و استقلال خود کمی ناتوان باشد، اما بازیابی توانایی با مراجعه به یک متخصص فیزیوتراپی، بازیابی قدرت و استقلال امکان پذیر خواهد بود.

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

بیمارانی که تعویض مفصل زانو انجام می دهند، می بایست به توصیه های پزشکی گوش فرا دهند و برای بهبودی کامل به رعایت این مراقبت ها و توصیه های پزشکی بپردازند. لازم است بدانید که، این توصیه های پزشکی بعد از تعویض مفصل را حدود سه ماه رعایت نموده و پس از آن مدت می توانند به انجام فعالیت روزمره خود بپردازند.

در همان روز بیمار می بایست راه رفتن را شروع نمایید تا دوباره قدرت خود را به دست آورد و از بروز مشکلات دیگر پیشگیری نمایید. در روزهای ابتدایی بیمار با کمک عصا یا واکر اقدام به راه رفتن می نمایید و پس از آن انجام فیزیوتراپی به وی کمک خواهد نمود.

• رعایت رژیم غذایی مناسب
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص ارتوپدی
  • اجتناب از انجام فعالیت های سنگین
  • عدم استفاده از وان و استخر تا زمان بهبودی و ترمیم زخم ها
  • رانندگی پس از چهار تا شش هفته
  • بازگشت به محل کار پس از سه تا چهار هفته
  • استراحت به مدت سه تا چهار هفته ولی به شرط داشتن فعالیت های سبک فیزیوتراپی و پیاده روی
  • مسافرت کردن پس از بهبودی و احساس راحتی
  • استفاده از پله در همان هفته اول بدون فشار وارد آوردن به مفصل جراحی شده
  • شروع انجام فعالیت های فیزیوتراپی در همان هفته ی اول

توجه داشته باشید که نحوه انجام جراحی و تکنیک مورد استفاده در جراحی زانو توسط جراح تاثیر بسزایی در نتیجه ی جراحی خواهد داشت، لذا برای آشنایی بیشتر می توانید در ادامه به مقاله فیلم تعویض مفصل زانو مراجعه نمایید تا اطلاعاتی بیشتری در خصوص مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو کسب نمایید.

دکتر سید محمد جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

عوارض تعویض مفصل زانو

یکی از مهمترین عوارض تعویض مفصل زانو عفونت است، لذا برای پیشگیری از این عفونت باید اقدامات لازم قبل از عمل انجام شود. یکی از این موارد اطمینان از عدم وجود عفونت در دهان و دندان می باشد. از دیگر مواردی که باعث عفونت می شود کشیدن سیگار است. سیگار ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می دهد، بنابراین این افراد می بایست حدود شش هفته پیش از جراحی و شش هفته بعد از جراحی سیگار را ترک کنند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند یکی از مهمترین عوامل کنترل قندخون در آن هاست. قابل توجه است که، هموگلوبین A1C باید 7 یا 7.5 باشد و قند خون این افراد قبل و بعد از جراحی نباید بالاتر از 200 باشد.

هزینه تعویض مفصل زانو

هزینه جراحی تعویض مفصل بسته به برخی عوامل همچون وضعیت بیمار، هزینه های بیهوشی، نوع پروتز مفصل مصنوعی و … متفاوت می باشد. لذا به هیچ عنوان نمی توان قبل معاینه و بررسی های لازم هزینه دقیقی را مشخص نمود. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه تعویض مفصل زانو بهتر است به یک جراح زانو مراجعه نمایید.

نتایج جراحی تعویض مفصل زانو

در صورتی که مفصل زانو به طور کامل تخریب شود نیاز به این جراحی می باشد. تعویض مفصل زانو به این معناست که در طی عمل جراحی قسمت های تخریب شده غضروف در انتهای بالایی ساق و انتهای پایینی استخوان ران برداشته می شود و این دو قسمت با فلز جایگزین می شود و بین این دو قسمت قطعه ای از جنس پلاستیک قرار می گیرد که نقش غضروف مفصلی را دارد.با انجام این جراحی نتایجی حاصل می شود که عبارت است از:

• تسکین و از بین رفتن احساس درد در بیمار
  • بهبود عملکرد مفصل زانو
  • اصلاح کجی و تغییر شکل مفصل ناشی از آسیب دیدگی مفصل و آرتروز
  • از بین رفتن محدودیت ها در حرکت مفصل زانو

حتما در خصوص انجام جراحی تعویض مفصل با پزشک خود مشورت داشته باشید تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که اولا شما به این عمل نیاز دارید و ثانیا اینکه انتظارات شما از این عمل چه باید باشد.