استئونکروز مفصل زانو

عوامل مختلفی در بروز زانو درد دخیل هستند. یکی از شایع ترین علل بروز زانو درد در خانم های مسن این است که خونرسانی به قسمتی از استخوان مختل می شود و در نهایت شاهد نکروز و مرگ استخوان خواهیم بود. چنین شرایطی در ارتوپدی اصطلاحا استئونکروز نامیده می شود.
در زانو، چنین اختلالی عمدتا در قسمت استخوان ران و داخل زانو اتفاق می افتد. اما با این حال، احتمال بروز استئونکروز در قسمت خارجی زانو و یا استخوان ساق (تبیا) وجود دارد.

استئونکروز مفصل زانو

علت بروز استئونکروز زانو

علت اصلی بروز استئونکروز زانو به طور کامل مشخص نیست. نظریه ای مبنی بر این وجود دارد که شکستگی به همراه آسیب و ضربه شدید می تواند یکی از دلایل مختل شدن روند خونرسانی باشد.
نظریه دیگر این است که تجمع مایع در استخوان باعث افزایش فشار در رگ های خونی و کاهش خونرسانی به استخوان خواهد شد.
احتمال بروز این اختلال در خانم ها سه برابر مردان است، آن هم عمدتا در خانم های بالای 60 سال.
استئونکروز زانو هم چنین با برخی شرایط و درمان ها از قبیل چاقی، آنمی داسی شکل، لوپوس و پیوند کلیه در ارتباط می باشد.
صرف نظر از علت بروز استئونکروز زانو، در صورتی که این اختلال در مراحل اولیه تشخیص داد شود، قطعا از پیشرفت بیماری پیشگیری خواهد شد.

علائم و نشانه های استئونکروز زانو

– درد ناگهانی در قسمت داخلی زانو که معمولا با فعالیت و یا آسیب جزئی تشدید می یابد
– تشدید درد شب ها به هنگام انجام فعالیت
– تورم قسمت جلویی و یا داخلی زانو
– حساسیت جزئی نسبت به لمس ناحیه درگیر
– محدود شدن دامنه حرکتی به علت درد

پیشرفت بیماری

پیشرفت بیماری استئونکروز زانو، با توجه به علائم و نشانه ها و انجام تست های تصویربرداری به چهار مرحله تقسیم می شود:
– مرحله I. علائم استئونکروز زانو در این مرحله بسیار شدید بوده و به مدت شش تا هشت هفته ادامه می یابد و بعد از آن محو خواهد شد. از آن جایی که تست تصویر برداری اشعه ایکش در این مرحله نتایج طبیعی را نشان می دهد، MRI جهت تشخیص قطعی نیاز می باشد. در این مرحله، درمان غیر جراحی به منظور تسکین درد و پیشگیری از وارد آمدن فشار به زانوی درگیر برای بیمار در نظر گرفته می شود.
– مرحله II. معمولا چند ماهی طول می کشد تا بیماری وارد این مرحله شود. در این مرحله علائمی از صاف شدن لبه های استخوان فمور در تست تصویر برداری مشاهده می شود. در این مرحله، سی تی اسکن جهت سنجش میزان درگیری زانو تجویز می شود.

دکتر سید محمد جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

– مرحله III (سه تا شش ماه بعد از شروع بیماری): در این مرحله، غضروف پوشش دهنده استخوان تحلیل می رود و استخوان می میرد، که معمولا درمان جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
– مرحله IV. در این مرحله، استخوان از بین می رود و با تخریب غضروف آرتیکولار، احتمال ساییده شدن مفصل افزایش می یابد. در نهایت شاهد بروز استئوآرتریت خواهیم بود که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو می باشد.

درمان استئونکروز زانو

معمولا در مراحل اولیه استئونکروز زانو، درمان غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. درمان هایی از قبیل:
– مصرف دارو، جهت تسکین درد
– استفاده از عصا و واکر، جهت پیشگیری از وارد آمدن فشار به ناحیه درگیر
– فیزیوتراپی، جهت تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی
در صورتی که بخش بیشتری از زانو درگیر شده باشد، درمان جراحی در نظر گرفته خواهد شد. جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از شایع ترین درمان های جراحی می باشد که با توجه به میزان پیشرفت بیماری و شرایط جسمانی بیمار، از سوی پزشک تجویز می شود.

Source: https://health.uconn.edu/msi/clinical-services/orthopaedic-surgery/center-for-joint-preservation-and-replacement/osteonecrosis-of-the-knee/

سه + 7 =