استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت، نوع شایعی از آرتریت است که اغلب زانو را درگیر می کند و در مراحل اولیه، منجر به بروز علائم خفیفی خواهد شد.استئوآرتریت زانو، بر روی استخوان ها، غضروف و‌ سینویوم مفصل زانو تاثیر می گذارد. غضروف، بافت لغزنده ای است که سطح نرمی را برای حرکت مفصل فراهم می کند.

سینوویوم با تولید مایعی به نام سینوویال، محیط لغزنده ای را برای مفصل فراهم می کند. علاوه بر این، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به غضروف می رسد. در صورت بروز اختلال در این روند، محافظتی از استخوان نخواهد شد و در نهایت، استخوان آسیب می بیند.

استئوآرتریت زانو با درد و سفتی مفصل این ناحیه همراه است، که به مرور زمان تشدید خواهد یافت.

استئوآرتریت مفصل زانو

ریسک فاکتورهای موثر در بروز استئوآرتریت مفصل زانو

– بالا رفتن سن
– چاقی و اضافه وزن
– سابقه آسیب و صدمه
– استفاده بیش از حد از مفصل زانو
– ضعیف بودن عضلات زانو
– عوامل ژنتیکی

مراحل استئوآرتریت زانو

از آن جایی که علائم استئوآرتریت زانو تا زمان پیشرفت اختلال ظاهر نمی شوند، روند درمان کمی سخت تر خواهد بود. افراد مبتلا به این اختلال باید متوجه هر گونه تغییر در علائم باشند.

مراحل پیشرفت این اختلال عبارت است از:

مرحله اول: برجستگیهای کوچک موجود در استخوان که استئوفیت نام دارند، می توانند در زانو رشد کنند که نشانه صدمات جزئی به غضروف است. در این مرحله، تغییری در فضای ما بین استخوان ها دال بر تحلیل رفتن غضروف مشاهده نخواهد شد.
به ندرت پیش می آید که افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو در این مرحله، از درد و یا ناراحتی در زانو شکایت کنند. تست های تصویربرداری نیز در این مرحله، نتایج نرمال و طبیعی را نشان خواهد داد.

مرحله 2. خفیف: در این مرحله، فرد متوجه یک سری علائم و تغییرات خواهد شد. تست های تصویربرداری نیز علائمی از رشد استئوفیت ها و نازک شدن غضروف را نشان خواهد داد. فضای ما بین استخوان در این مرحله هنوز تغییری نکرده است.
ممکن است فرد در این مرحله با علائمی مانند درد و یا سفتی زانو مواجه شود. دراین مرحله فرد عمدتا بعد از نشستن های طولانی مدت احساس سفتی و خشکی در زانو میکند.

مرحله 3. متوسط: در این مرحله، شاهد پیشرفت آسیب وارده به غضروف هستیم و فضای مفصلی بین استخوان ها کاهش مییابد که دررادیوگرافی به خوبی مشخص می شود. فرد در این مرحله هنگام انجام فعالیت هایی مانند دویدن و یا راه رفتن، متوجه درد و ناراحتی در زانوی خود خواهد شد. که جزء علائم اولیه التهاب مفصل زانو می باشد.
با پیشرفت استئوآرتریت، غضروف تحلیل می رود و بافت اطراف مفصل نیز سفت و متورم خواهد شد.

مرحله 4. شدید: این مرحله، شدیدترین مرحله استئوآرتریت زانو در نظر گرفته می شود که علائم نیز به خوبی قابل تشخیص خواهند بود. فضای ما بین استخوان در مفصل به مرور کمتر می شود و غضروف تحلیل خواهد رفت.
در نتیجه، شاهد سفتی مفصل، التهاب و تحلیل رفتن مایع اطراف مفصل خواهیم بود. تست های تصویربرداری نیز علائم و موارد گفته شده را به خوبی نشان می دهند. در موارد شدیدتر، شاهد تغییر فرم مفصل زانو نیز خواهیم بود. جراحی، راه درمان استئوآرتریت زانو در این مرحله می باشد.

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان آسیب های ورزشی بدون جراحی استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام دکتر مرتضوی مراجعه کنید .

تشخیص استئوآرتریت زانو

معمولا در مراحل اولیه، بیمار متوجه علامت و نشانه ای نخواهد شد. معمولا بیماران با احساس درد در زانوی خود به پزشک مراجعه می کنند. متخصص ارتوپدی نیز به بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار خواهد پرداخت. برخی دیگر مواردی که از سوی پزشک بررسی می شوند، عبارتند از:
– زمانی که فرد متوجه درد در زانوی خود می شود
– میزان تاثیر این اختلال بر میزان فعالیت های روزانه
– داروهای مصرفی
– محدوده دامنه حرکتی، جهت بررسی میزان آسیب وارده به زانو
تست های تشخیصی نیز عبارتند از:
– MRI در این مرحله کمکی به تشخیص نمیکند و لازم به انجام نیست.
– اشعه ایکس. که میزان آسیب وارده به مفصل را نشان می دهد.
– آزمایش خون. که بروز بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید را نشان می دهد.

درمان استئوآرتریت مفصل زانو

مرحله 1
از آن جایی که شدت علائم در این مرحله بسیار کم است، معمولا مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. انجام برخی تمرینات به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند. بهترین روش برای تقویت عضلات پیاده روی روزانه به طور مرتب است.

مرحله 2
در این مرحله، درمان همانند مرحله ۱ است و ممکن است فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اضافه شود.

مرحله 3
علاوه بر درمانهای قبلی تزریق داخل مفصلی کورتون و یا هیالورونیک اسید در این مرحله کمک کننده است.

مرحله 4
از آن جایی که در این مرحله، شاهد تشدید علائم هستیم، درمان جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

آیا راهی جهت پیشگیری از بروز استئوآرتریت مفصل زانو وجود دارد؟

بله، با رعایت موارد زیر می توان تا حد زیادی از بروز این اختلال پیشگیری کرد:
– داشتن وزن بدنی ایده آل و متعادل
– اهمیت دادن به ورزش و داشتن تحرک بدنی