از علل تا درمان کیست بیکر

ساختار زانو

کپسول زانو، ساختار ضخیمی است که کل زانو را احاطه کرده است و نقش حمایتی دارد. داخل کپسول، غشایی به نام سینوویوم وجود دارد که با تولید مایعی به نام سینوویال، به تسهیل حرکت مفصل زانو کمک می کند.

بورس، بافت دیگری از زانو است که در حالت طبیعی در اطراف مفاصل و جایی که رباط ها و تاندون ها از استخوان ها عبور می کنند، یافت می شود. بورس از میزان اصطکاک کم می کند و بیشترین میزان دامنه حرکتی را برای مفصل فراهم خواهد کرد.

هر مفصل زانو حاوی منیسک است. منیسک مانند یک واشر بین دو استخوان زانو واقع شده است. منیسک به عنوان ضربه گیر برای زانو عمل می کند.

ساختار زانو

کیست بیکر چیست؟

کیست بیکر، تورم مملوء از مایعی است که پشت زانو ظاهر می شود و می‌تواند مادر در زانو همراه باشد. اندازه کیست می تواند کوچک و یا بزرگ باشد. احتمال بروز کیست در پشت هر دو زانو به طور همزمان نیز وجود دارد.

علت بروز کیست بیکر

دو راه برای تشکیل کیست بیکر وجود دارد

کیست بیکر اولیه

ممکن است کیست بیکر پشت مفصل زانوی سالم تشکیل شود. این نوع کیست، اصطلاحا کیست بیکر اولیه نام دارد و عمدتا شاهد بروز آن در افراد جوان و کودکان هستیم.

به نظر می رسد که در این کیست، ارتباطی میان مفصل زانو و بورس پشت زانو وجود دارد. این بدین معناست که مایع سینوویال از داخل مفصل به بورس می رسد و کیست تشکیل می شود.

کیست بیکر ثانویه

گاهی در صورت وجود مشکلاتی از قبیل آرتریت و یا پارگی منیسک، کیستی پشت زانو تشکیل می شود که کیست بیکر ثانویه نام دارد که میزان شیوع این کیست بیشتر است.

در کیست بیکر ثانویه، اختلال موجود در زانو منجر به تولید بیش از حد مایع سینوویال در مفصل می شود. در نتیجه، فشار داخل زانو نیز بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی، کپسول از قسمت پشت زانو بیرون می زند و کیست بیکر مملوء از مایع سینوویال تشکیل خواهد شد.

کیست بیکر

چه افرادی دچار کیست بیکر می شوند؟

کیست بیکر در کودکان 4 تا 7 سال و در بزرگسالان 35 تا 70 سال شیوع بیشتری دارد. با این حال، احتمال تشکیل این کیست در بزرگسالان بیشتر از کودکان می باشد.

آرتریت، یکی از شایع ترین شرایط مرتبط با کیست بیکر می باشد. انواع مختلفی آرتریت وجود دارد از جمله:

استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید

کیست بیکر می تواند نتیجه پارگی منیسک و یا پارگی یکی از رباط های داخل زانو باشد.

آیا کیست بیکر می تواند منجر به بروز علامت و نشانه ای شود؟

برخی افراد مبتلا به کیست بیکر هیچ گونه علامت و نشانه ای ندارد. گاهی کیست های کوچک در معاینات فیزیکی تشخیص داده نمی شوند. کیست ها عمدتا در اسکن MRI قابل تشخیص می باشند.

در کل، هر چه اندازه کیست بزرگ تر باشد، احتمال بروز علائم نیز بیشتر خواهد بود. خود فرد نیز ممکن است متوجه تورم پشت زانوها شود.

برخی افراد دردی را اطراف زانوهای خود احساس خواهند کرد.

در صورتی که کیست بزرگ باشد، خم کردن زانو به خصوص در حالت ایستاده سخت خواهد شد.

در افراد مبتلا به سایر اختلالات زانو، علائم مرتبط مانند درد نیز مشاهده خواهد شد.

درمان کیست بیکر

کیست بیکر اغلب به مرور زمان برطرف می شود. کیست بیکر اولیه در کودکان به مرور به طور خود به خود از بین می رود . با این حال، ممکن است کیست چند ماه تا چند سال باقی بماند. در صورتی که کیست منجر به بروز علائم شود، نیاز به اقدامات درمانی خواهد بود.

در کیست بیکر بزرگسالان مهمترین اقدام، درمان مشکلات داخل زانو است.

آن چه که اهمیت دارد این است که در صورت وجود کیست بیکر و ضایعه‌ای درد داخل زانو، حتما باید نسبت به درمان ضایعه اقدام صورت گیرد که می تواند شامل کوچک کردن اندازه کیست بیکر و یا هر گونه درد و تورم باشد. به عنوان مثال، در صورت ابتلا به استئوآرتریت، می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.

در صورت وجود پارگی منیسک، درمان آن می تواند به بهبود کیست بیکر نیز کمک کند.

درمان با هدف تسکین علائم

– مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی که به تسکین درد، تورم و التهاب کمک می کنند. مانند: ایبوبروفن.

– مسکن های قوی تر. در صورتی که کیست پاره شود، مایع داخل کیست تراوش پیدا می کند و شاهد تشدید درد خواهیم بود. در چنین شرایطی، نیاز به مصرف داروهای قوی تری خواهد بود.

– کمپرس یخ، که می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. توصیه می شود کمپرس به مدت ده تا سی دقیقه بر روی زانو گذاشته شود.

– استفاده از عصا. در صورت لزوم، استفاده از عصا تا زمان تسکین علائم توصیه می شود. این کار از وارد آمدن فشار به پای درگیر هنگام راه رفتن پیشگیری می کند.

– فیزیوتراپی. که با انجام تمرینات کششی به حفظ دامنه حرکتی و تقویت قوای عضلانی زانو کمک خواهد شد.

دیگر روش های درمانی

– تخلیه مایع. در برخی موارد، مایع اضافی با استفاده از سوزن از داخل زانو تخلیه می شود تا به تسکین علائم کمک شود. نیاز به این کار در موارد بسیار نادری اتفاق می‌افتد.

– تزریق کورتون که می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. بیماران بسیار کمی هستند که نیاز به تزریق کورتون پیدا می میکنند.

– جراحی. در صورتی که کیست بزرگ و منجر به بروز علائم شده باشد، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد در اکثر موارد جراحی به صورت آرتروسکوپی و از داخل زانو انجام خواهد شد و تخلیه کیست از طریق زانو خواهد بود .جراحی مستقل با برش در خلف زانو تقریباً هیچ گاه نیاز نمی شود.

راه های ارتباطی با دکتر سید محمدجواد مرتضوی:

شماره های تماس: 22902671 – 22902673

اینستاگرام دکتر مرتضوی: doctor_mortazavi

Source: https://patient.info/bones-joints-muscles/knee-pain-patellofemoral-pain/bakers-cyst